De Chief is bijna klaar voor Halo Infinite

Preview
Kevin Rombouts op 13 oktober 2021
De Chief is bijna klaar voor Halo Infinite

Beeld: Halo Infinite Screenshot A Brand New Fight

Eén laatste missie voor Master Chief?

Het had dé game bij de lancering van de Xbox Series X en S moeten worden in 2020: Halo Infinite. Maar hoewel de release van de console kwam en ging, bleef Halo Infinite ver weg. Meer dan een jaar na de originele verschijningsdatum van de console, lijkt een release voor misschien wel het laatste avontuur van Master Chief eindelijk dichtbij. We blikken nog één keer vooruit op Halo Infinite.

Master Chief heeft geen makkelijke jaren achter de rug. Na de hoogtijdagen van Halo: Combat Evolved, Halo 2 en Halo 3 besloot Bungie om zich op een ander klein project te richten, nu bekend als Destiny. Microsoft had andere plannen voor Halo en richtte een volledige studio op onder de naam 343 Industries, waarna de game ook een vierde en vijfde deel kreeg. Helaas werden spelers minder warm van deze delen. Met Halo Infinite hoopt Microsoft weer wat succes te vinden in de Halo-franchise.

De releasedatum van Halo Infinite

Hoewel Halo Infinite eigenlijk had moeten verschijnen op 10 november 2020, blijkt uit de verschijningsdatum van deze preview dat die datum nooit is gehaald. De globale pandemie en het feit dat er nog heel wat moest gebeuren zorgden ervoor dat de game werd doorgeschoven. Origineel was het nog gepland voor het voorjaar en de daarop volgende zomer dit jaar, maar nu staat een releasedatum van 8 december 2021 in de boeken. Hopelijk de laatste keer dat de game is doorgeschoven.

In de afgelopen weken hebben spelers al een voorproefje kunnen krijgen van de multiplayer, dankzij verschillende test-weekenden. Ook dit najaar kunnen spelers zonder enige kosten proeven van de multiplayer van Halo Infinite. Microsoft en 343 Industries hebben besloten het multiplayer-gedeelte van de game gratis beschikbaar te maken voor iedereen. Spelers betalen dan ook alleen voor het verhaal, dat ook direct beschikbaar zal zijn via Xbox Game Pass op Xbox en Windows.

Nog één laatste Halo-ring?

De Halo-franchise heeft aan het begin van deze eeuw een enorme populariteit voor zichzelf opgebouwd. Vanaf het eerste moment dat spelers afdaalden op een Halo-ring zijn de gameplay, multiplayer en muziek legendarisch geworden. Vooral de originele trilogie en diverse spin-offs, zoals Halo ODST en Halo Reach, gooiden hoge ogen.

Helaas daalde de populariteit van de franchise met de releases van Halo 4 en Halo 5: Guardians, waarbij vooral het verhaal in slechte aarde viel bij vele spelers. Desondanks blijft de serie geliefd, mede dankzij de nog altijd populaire multiplayer en degelijke shooter-gameplay. De eerste reacties op de multiplayer test-weekenden van Halo Infinite zijn dan ook positief, dus het lijkt erop dat het in ieder geval met de online componenten van de game wel goed zit.

[image_with_animation image_url=”31971″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Op naar Zeta Halo

In Halo Infinite reizen we af naar Zeta Halo, een van de laatst overgebleven Halo-ringen. Van de ring is echter niet veel meer over na een eerder conflict tussen de Banished en de USNC. Doordat de mensheid het onderspit heeft moeten delven op de ring, is Zeta Halo nu in handen van de Banished.

Dat is voor de Master Chief niet de belangrijkste reden om naar Zeta Halo af te reizen – dat is zoals wel vaker Cortana. Na de gebeurtenissen in Halo 5: Guardians lijkt Cortana een poging gedaan te hebben om Halo Zeta te infiltreren. Dit mislukte en de corrupte AI zou zijn verwijderd, maar niet door de Chief. Wie er wel achter zit is aan Master Chief om te ontdekken, terwijl hij in de tussentijd ook de Banished van Zeta Halo af probeert te trappen.

De gameplay van Halo Infinite

Ook twintig jaar na het origineel wordt de gameplay van Halo nog altijd geprezen. Het is dan ook niet gek dat 343 Industries weinig aan de kern van de shooter-gameplay wil veranderen. Dat wil niet zeggen dat het team heeft stilgezeten in de afgelopen jaren. Qua singleplayer lijkt Zeta Halo een groot, open speelveld te worden. Daarbij kan Master Chief relatief vrij rondreizen en missies voltooien, waarbij een lineair pad lang niet altijd duidelijk zal zijn.

Om het reizen wat makkelijker te maken, krijgt de Chief ook opnieuw een grappling hook tot zijn beschikking. Hiermee moet het wat simpeler worden om het terrein verticaal te verkennen, aangezien ook dat iets is waar het team van 343 in dit deel meer aandacht aan heeft besteed.

Op het gebied van multiplayer zien we een aantal vernieuwingen boven op de vertrouwde elementen. Zo lijkt de AI van computergestuurde tegenstanders goed op de schop te zijn genomen en zijn er in-game AI’s die je op het slagveld bijstaan en verslag uitbrengen. Ook spelen power-ups een belangrijkere rol, die deze keer naar eigen inzicht kunnen worden ingezet nadat je ze hebt opgepakt. Wacht echter niet te lang, want een ongebruikte power-up dropt wanneer je zelf het loodje legt.

[image_with_animation image_url=”31276″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Het lijkt er wel op dat de ontwikkelaar geen FOMO wil veroorzaken bij de spelersgroep, want de seizoenspassen blijven ook na het seizoen van introductie gewoon beschikbaar om af te ronden.

Gratis multiplayer voor iedereen

Het was misschien wel de meest verrassende beslissing van Microsoft gedurende de ontwikkeling van Halo Infinite: de keuze om de multiplayer van de game volledig gratis te maken. In de trend van titels als Call of Duty: Warzone zal de multiplayer onderdeel uitmaken van de volledige ervaring van Halo Infinite, maar hoeven spelers niet te betalen als ze alleen online los willen gaan in de verschillende multiplayer-modi.

Natuurlijk wil Microsoft wel een slaatje slaan uit deze gratis spelers en dat zal gaan via verschillende cosmetics die te koop zullen zijn. Ook speelt 343 Industries verder in op het alom bekende Season Pass-model met tijdelijke exclusieve cosmetics. Het lijkt er wel op dat de ontwikkelaar geen FOMO (fear of missing out) wil veroorzaken bij de spelersgroep, want de seizoenspassen blijven ook na het seizoen van introductie gewoon beschikbaar om af te ronden. Je zult wel zelf moeten kiezen aan welke Season Pass je werkt: die van het huidige seizoen, of een van de voorgaande.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

De trailers van Halo Infinite

Benieuwd geworden naar Halo Infinite? We hebben de trailers voor je op een rijtje gezet. Vanaf 8 december is de game beschikbaar voor Windows, Xbox One en Xbox Series X/S.