Een nieuwe dimensie met Ratchet & Clank: Rift Apart

Preview
Jermaine van Haarlem op 11 april 2021
Een nieuwe dimensie met Ratchet & Clank: Rift Apart

Tijd om de tijdlijn op zijn kop te zetten

Sommige franchises gaan al generaties mee en hebben de tand des tijds goed doorstaan. Zo ook Ratchet & Clank, die ons al jarenlang aan het lachen maken met hun gekibbel en scherpe opmerkingen. De vele spin-offs en zelfs een eigen film waren iets minder succesvol, maar nu is het tweetal terug voor een volwaardige eigen game en voor het eerst te spelen op de PlayStation 5. 

In 2002 maakten we voor het eerst kennis met de lombax genaamd Ratchet en zijn robot-sidekick Clank. Deze robot had eigenlijk een maatje groter moeten zijn, maar er ging iets mis tijdens zijn productie. Clank was door zijn productiefout juist uitermate handig om als helikopter te dienen voor Ratchet. De focus van de games lag altijd op de twee vrienden en vooral op het betere springwerk, maar liet je ook allerlei wapens verzamelen om je vijanden mee uit te schakelen.

De grenzen opzoeken

In de dik vijftien games die Ratchet & Clank inmiddels telt, heeft het tweetal de gekste avonturen beleefd. Zo zijn ze commando’s geweest voor een megacorporatie, hebben ze het universum van aliens gered, is Ratchet een gladiator geweest, is Clank als geheim agent door het leven gegaan en hebben ze aan liggen klooien met tijdreizen. In dit laatste deel is er weer iets heel anders aan de hand.

In Ratchet & Clank: Rift Apart wordt er gerotzooid met verschillende realiteiten en gaan Ratchet & Clank deze ook doorkruisen. Ze moeten namelijk voorkomen dat de keizer een defect apparaat ontwikkelt dat al het organische leven in alle dimensies zal uitroeien. Tijdens hun reizen komen ze in aanraking met twee figuren die wel erg veel op henzelf lijken.

Rift een eind op

Voor het eerst in al die jaren wordt het mogelijk om realtime te reizen tussen verschillende gebieden en planeten. De speler krijgt toegang tot zogeheten interdimensionale portalen via een nieuwe gadget genaamd de Rift Tether. Hiermee kan Ratchet door portalen springen en zo terechtkomen in nieuwe werelden, maar ook in alternatieve versies van locaties uit de oudere games. We verwachten dan ook alle oude ontdekte werelden in verschillende vormen terug te zien. 

Op wapengebied krijgen we ook weer een aantal nieuwe toevoegingen. Zo is er de Shatterbomb die net als de oudere Fusion Grenade lekker veel explosieve schade aanricht. De Enforcer is een dubbelloops shotgun en de Topiary Sprinkler is een handschoen die ijs afschiet en plantjes om zich heen plant. Er bestaat wederom een grote kans dat een aantal wapens uit de oudere games ook hun opwachting maken.

Vooral dit laatste is waar de franchise zo goed mee omgaat. De bizarre wapens zijn vaak over de top, maar erg vermakelijk om te gebruiken. Zo heb je een wapen waarmee je om een hoek kon schieten, discs kon afvuren of juist kleine onderdanen op je vijand af kon schieten. Deze chaotische gameplayfeature is zeker ook weer van de partij. Na het eerste deel heeft ontwikkelaar Insomniac sowieso het roer omgegooid en werd het allemaal minder kinderlijk. Dit was ook aan de dubbelzinnige titels als: Going Commando, Up Your Arsenal en Quest for Booty af te lezen. 

Naar de toekomst en weer terug

Tot slot is er nog de meest opvallende feature van de game, namelijk een ander speelbaar personage. In de trailer zagen we dat het duo in aanraking komt met een vrouwelijke lombax (Ratchet) en diens eigen robotvriendje. Hoeveel we als haar mogen spelen en wat het verhaal achter dit personage wordt, is nog niet bekend. 

Al met al lijkt de gameplay veel op die van zijn voorganger. Zo zal er nog steeds het nodige spring- en vliegwerk zijn, en kun je hordes aan vijanden kapotknallen om punten te verzamelen. Het grote verschil zit hem dan ook echt in het reizen tussen werelden wanneer je maar wilt, en het spelen als andere personages dan voorheen. 

Nieuwsgierig geworden naar Ratchet & Clank: Rift Apart? Vanaf 11 juni is deze exclusief te spelen op de PlayStation 5.