De nieuwe customization-opties in World of Warcraft: Shadowlands

Vooruitblik
Robert Zomers op 6 oktober 2020
De nieuwe customization-opties in World of Warcraft: Shadowlands

Toch nog iets om naar uit te kijken in oktober?

Al weken wachten spelers van World of Warcraft op de aankondiging van de releasedatum van de pre-patch van Shadowlands. De verlossende woorden kwamen vorige week donderdag van niemand minder dan Executive Producer John Hight. De pre-patch gaat live op 14 oktober, alleen kwam daar nog even achteraan dat Shadowlands zelf is uitgesteld tot later dit jaar. Een tegenvaller, maar toch is er genoeg om naar uit te kijken in de pre-patch. Waaronder de nieuwe customization-opties voor je personage.

Het is erg jammer dat de uitbreiding niet live gaat op 27 okoptber, maar het komt de kwaliteit van de uitbreiding ongetwijfeld ten goede. Daarnaast is het door de huidige pandemie ook absoluut te begrijpen dat Blizzard voor het eerst sinds The Burning Crusade een uitbreiding moet uitstellen. Toch kunnen spelers zich de komende weken verheugen op de pre-patch waarin ze hun personages een broodnodige make-over kunnen geven.

[image_with_animation image_url=”32366″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Enthousiast worden van een nieuwe interface

Van alle UI-elementen in World of Warcraft krijgt het character creation-scherm de grootste make-over in Shadowlands. In de eerste plaats heeft dat te maken met de vele nieuwe rassen die de game de afgelopen jaren heeft gekregen. Via het Allied Races-systeem kunnen spelers met een max-level personage nieuwe rassen vrijspelen. Voor zowel de Horde als de Alliance zijn er vijf speelbare rassen bijgekomen in de afgelopen twee uitbreidingen. Dat paste niet lekker in de oude layout, waardoor Blizzard het een en ander opnieuw heeft moeten indelen. 

De rassen zijn nu allemaal in een oogopslag te zien en te selecteren als je ze hebt vrijgespeeld. Links staan alle rassen die zich bij de Alliance hebben aangesloten en rechts alle rassen die voor de Horde uitkomen. De speelbare klassen zijn nu onderin het beeld ondergebracht. Het is het scherm waar je uiteindelijk de minste tijd doorbrengt in World of Warcraft, maar ik word erg enthousiast van de nieuwe layout en kan niet wachten om een nieuw personage te creëren zodra de pre-patch live gaat.

[image_with_animation image_url=”32360″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

“Spelers kunnen namelijk voor het eerst een Dwarf maken die van de Wildhammer clan afkomstig is, met wilde tatoeages en veren in het haar.”

Bladeren in je baard

Dat heeft niet alleen te maken met het design van de interface, maar vooral ook met de nieuwe opties in Character Creation. De meeste rassen hebben namelijk tientallen nieuwe opties gekregen. Van haarcoupes tot aan tatoeages, dus alle personages gaan een flinke make-over krijgen. 

Zeker de wat oudere rassen als Tauren en Night Elves gaan er flink op vooruit. De koe-achtigen krijgen onder andere nieuwe hoorns, neusringen en gezichtsbeschilderingen als nieuwe opties. De Night Elves kunnen worden gepersonaliseerd met tatoeages, verschillende wenkbrauw lengtes en bladeren in het haar en de baard. Net als alle andere rassen kun je onafhankelijk van hun gezicht ook de kleur ogen aanpassen. Is je Tauren of Night Elf toevallig een Druid? Dan kun je de dierlijke vormen van je Druid voortaan apart instellen van het uiterlijk van je menselijke vorm.

De meer recente Allied Races krijgen de minste nieuwe toevoegingen, maar over de hele linie kun je een breed scala aan nieuwe opties verwachten voor jouw personage. Je hoeft gelukkig niet per se een nieuw personage te maken om de nieuwe opties te kiezen. Bij de kapper in de grote steden van de twee facties kun je voortaan ook de rest van je uiterlijk aanpassen.

Veelbesproken High Elves nu soort van speelbaar?

De nieuwe opties in Character Customization hebben ook impact op de lore van de game. Spelers kunnen namelijk voor het eerst een Dwarf maken die van de Wildhammer clan afkomstig is, met wilde tatoeages en veren in het haar. Een leuke toevoeging voor spelers die altijd al een Dwarf wilde spelen die niet uit Iron Forge komt. 

Controversiëler is de nieuw optie voor de Void Elves, een van de Allied Races aan de kant van de Alliance. Zij krijgen de optie om lichtere huidskleuren en blauwe ogen in te stellen. Dat klinkt onschuldig, maar hierdoor lijken het net High Elves. Onder andere Alleria Windrunner behoorde tot de High Elves en dit illustere groepje elven staat bij veel spelers hoog op de wensenlijst van speelbare rassen. 

Ik schrijf groepje, want volgens de lore zijn er niet zoveel High Elves meer. Daardoor zijn er ook veel tegenstanders die zeggen dat High Elves geen speelbaar ras moeten worden, omdat er dan opeens duizenden door het spel lopen. Sommige voorstanders van speelbare High Elves zijn echter ook niet blij met deze oplossing, omdat de elf in kwestie volgens de game gewoon een Void Elf is, blauwe ogen of niet. 

Hoe dan ook krijgen spelers er een hele reeks aan opties bij om hun personage helemaal naar hun hand te zetten. Ga jij je personage een make-over geven? of toch eindelijk voor die elf met blauwe ogen nu het kan? Laat het ons weten in de comments! Wil je meer weten over de uitbreiding? Lees dan onze preview van World of Warcraft: Shadowlands.

[image_with_animation image_url=”32364″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]