Waan je een viking in Assassin’s Creed: Valhalla

Preview
Esther Bolt op 9 september 2020
Waan je een viking in Assassin’s Creed: Valhalla

Weet Ubisoft Assassin’s Creed naar een hoger niveau te tillen?

Ontdek het Engeland van de negende eeuw na Christus, waan je een Viking en leid epische rooftochten. Ubisoft kondigde Assassin’s Creed: Valhalla in april van dit jaar al aan en we hebben in de tussentijd al een hoop previews en gameplays mogen bekijken. In dit artikel vatten we de belangrijkste informatie voor je samen. Zo weet je precies wat je straks kunt verwachten.

De releasedatum van Assassin’s Creed: Valhalla

De eerste Assassin’s Creed verscheen in 2007. Dat is inmiddels dus al dertien(!) jaar geleden. Inmiddels zijn we al elf Assassin’s Creed-spellen verder. Niet zo gek dus, dat de verwachtingen van de twaalfde game hoog zijn. Lang wachten hoeven we gelukkig niet meer. Op 17 november is het namelijk eindelijk zover. Assassin’s Creed: Valhalla is vanaf dan te spelen op Windows, PlayStation 4, Xbox One, Stadia, PlayStation 5 en Xbox Series X. Weet Ubisoft ook met dit deel weer te boeien?

Sluipmoordernaar of Viking?

Ubisoft kondigt ongeveer elke twee jaar een nieuwe game voor de Assassin’s Creed-franchise aan. Zoals de echte fans inmiddels weten, speelt elk spel zich af in een ander deel uit de geschiedenis. Tegen die setting staat de rivaliteit tussen de sluipmoordenaars en de tempeliers dan bijna altijd centraal. 

Toch lijkt die verhaallijn steeds verder naar de achtergrond te verdwijnen. Zo lag de focus in de meest recentste Assassin’s Creed-game, Odyssey, meer op de strijd tussen de Spartanen en de Athenen in het oude Griekenland, en het herenigen van de hoofdrolspeler met zijn of haar familie. Het oeroude conflict tussen de Assassijnen en de Tempeliersorde werd daarmee meer een achtergrondverhaal.

Daar komt bij dat de nadruk op het sluipmoorden in de recentere Assassin’s Creed-games geleidelijk aan verdwenen is. Zo is er inmiddels de optie om te spelen als jager of krijger. Waar sluipmoordenaar in de originele franchise-games je gehele identiteit was, is het nu slechts een gameplay-optie. We vroegen ons daarom af of Valhalla diezelfde lijn der verwachting volgt, of dat Ubisoft met dit nieuwe deel de visie van de originele Assassin’s Creed-franchise voort wil zetten. Lees snel verder als je het antwoord op die vraag wilt lezen.

[image_with_animation image_url=”28806″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Waar sluipmoordenaar in de originele franchise-games je gehele identiteit was, is het nu slechts een gameplay-optie.

Vind een thuis voor je clan

Odyssey gaf de speler de keuze of ze wilde spelen als man of vrouw. We zijn blij dat Ubisoft deze keuze heeft meegenomen naar Valhalla. Ook nu kun je er namelijk voor kiezen om het verhaal te volgen als heldin. Als leider van de Vikingclan verlaat je je clan in je thuisland en overwin je de Noordzee, om vervolgens voet te zetten in het Engeland uit de negende eeuw na Christus. Het doel? Een nieuw thuis vinden voor je clan. 

Jammer genoeg is Engeland rond deze tijd een plek van ellende en chaos. Het land kent geen koning of leider en is erg verdeeld. Niet geheel onverwachts is het dus de bedoeling dat je je een plek naar dat nieuwe thuis vecht. Onderweg kun je allerlei bondgenoten verzamelen. Zo zijn er een hoop lokale vechtersbazen / potentiële heersers die je hulp goed kunnen gebruiken bij het verkrijgen van macht en aanzien.

En helpen zul je. Terug de Noordzee op is namelijk geen optie: je wilt je hier vestigen. In de trailers en previews die tot op heden uitgekomen zijn, is er weinig tot geen enkele informatie over de strijd tussen de Assassijnen de Tempeliers te vinden. Het vinden van een nieuwe vestiging lijkt het enige hoofddoel en elke sidequest lijkt hier, tot nu toe, aan bij te dragen. Het hoofdpersonage heeft wel beschikking tot de alom bekende sluipmoordenaars-outfit en de bijbehorende eigenschappen, maar er valt nu nog niks te zeggen over een eventuele verhaallijn buiten het vinden van een thuis voor je Vikingclan.

De gameplay van Assassin’s Creed: Valhalla

Wat we tot nu toe hebben kunnen zien, is dat de gameplay er een stuk bloederiger uitziet. Een klap kan een hoofd al van een romp scheiden en ledematen vliegen met enige regelmaat door de lucht. Een nieuwe feature is dat je nu in elke hand een wapen kunt hanteren. Dit levert gave nieuwe kills op en het lijkt erop dat Ubisoft de gevechtstechnieken verder heeft uitgediept. 

Een andere noemenswaardige nieuwe feature is het gebruik van een stormram. Ook Valhalla kent het plunderen van bandietenkampen en het veroveren van vestigingen, maar Ubisoft lijkt dit deze keer naar een iets hoger niveau te willen tillen. Het is in deze game namelijk minder gebruikelijk om in je een eentje een heel legioen soldaten uit te schakelen. In plaats daarvan laat je je clan de boogschutters op de kasteelmuren uitschakelen terwijl jij met je beste mannen (of vrouwen) de stormram bedient (of andersom natuurlijk). Zo ram je die kasteeldeur er binnen no-time uit en heb je vrij spel als je eenmaal binnen bent. 

En daar lijkt ook precies de grootste verandering ten opzichte van zijn voorgangers te zitten. De gameplay is bloeddorstig, agressief en hier en daar zelfs een beetje lomp. Deze karaktereigenschappen passen goed bij het stereotiepe beeld dat we van Vikingen hebben, maar lijkt dan weer niet heel erg op het oude vertrouwde Assassin’s Creed. Het sluipmoordenaarselement is daarnaast nog minder aanwezig dan in Odyssey: geen leuk nieuws voor de stealth gamers onder ons. De secundaire personages in Valhalla hinten bovendien vaak naar de meer opzichtige en luidruchtige acties. Alsof het spel wil dat je de optie tot sluipen links laat liggen

Al met al lijkt de gameplay veel op die van zijn voorganger. Je gaat nog steeds van quest naar quest en kunt op elke nieuwe locatie nieuwe sidequests doen. Het grootste verschil in vergelijking met de andere Assassin’s Creed-games zit hem dus voornamelijk in de storyline en niet in de gameplay. Je doet eigenlijk hetzelfde als altijd, maar ontdekt nu een nieuw verhaal en leert andere personage kennen. Niet zozeer een hoger niveau dus, eerder een ander niveau.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]