Onze eerste indruk van EA’s Rocket Arena

Hands-on
Twan Alofs op 31 juli 2020
Onze eerste indruk van EA’s Rocket Arena

Super Smash met raketten

Stel je een wereld voor waar er geen kogels zijn, maar waar je wel met elkaar aan de stok wilt gaan. Wat gebruik je dan? Juist, raketten! EA brengt met Rocket Arena een arena-shooter uit waarin alle personages enkel raketten hebben. Hoe lang dat leuk blijft, zochten wij voor je uit.

Wie Rocket Arena voor het eerst opstart, zal kort denken dat Fortnite is gestart. Het grafische stijltje komt aardig overeen met de Battle Royale-game van Epic. Toch zijn er genoeg verschillen tussen beide games. Zo is Rocket Arena een zogenaamde arena-shooter. Hierbij speel je op kleine maps, voornamelijk drie tegen drie, in enkele verschillende spelmodi.

Schiet ze van de kaart

De meest gespeelde modus zal waarschijnlijk de Knockout-mode zijn. In deze modus speel in je twee teams van drie. Het team dat als eerste een x aantal knock-outs heeft behaald, wint het potje. Inderdaad, in Rocket Arena schiet je elkaar niet dood, maar moet je ervoor zorgen dat iemand knock-out gaat. Elke impact van een raket zorgt ervoor dat er een balkje bij je tegenstander volloopt. Wanneer dit balkje helemaal gevuld is, hoef je deze tegenstander nog maar een keer te raken om ervoor te zorgen dat hij of zij van de kaart afvliegt.

Dit doet meteen een beetje denken aan Super Smash Bros., al is er wel een wezenlijk verschil. Bij Super Smash Bros. heb je tot op zekere hoogte nog invloed over of je terug kunt keren. Wanneer je niet goed genoeg geraakt wordt, kun je weer terug proberen te springen naar het speelveld. In Rocket Arena ben je sowieso de klos als je meter vol zit en word je hoe dan ook de lucht in gelanceerd.

Het maakt het hele lanceren er daardoor niet minder spectaculair op, maar wel een beetje onzinnig. Het was toffer geweest als je nog een keer terug had kunnen keren, want dat maakt de game in mijn ogen ook direct wat tactischer. Wat dan wel weer leuk is, is het feit dat je vanuit je lancering direct weer terug wordt geschoten naar je startpunt. Je scherm wordt dus niet zwart om je opnieuw te plaatsen, maar je blijft in de actie.

Leentjebuur bij die andere Rocket-game

Het blijft overigens niet bij de grafische gelijkenissen met Fortnite en de gameplay-gelijkenis met Super Smash Bros. Nee, zo zit er bijvoorbeeld ook een modus in genaamd Rocketball. In dit speltype moet je proberen om een bal in het goal van de tegenstander te krijgen door er met een raket tegenaan te schieten.

Het lijkt hiermee sterk op Rocket League, al speelt het minder vloeiend en is het een stuk minder leuk om te doen. Het op de bal schieten geeft toch iets meer willekeur mee dan wanneer je ertegenaan rijdt met een auto. Hierdoor komt dit speltype ook minder goed uit de verf.

[image_with_animation image_url=”31250″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Het lijkt hiermee sterk op Rocket League, al speelt het minder vloeiend en is het een stuk minder leuk om te doen.

Herstelwerkzaamheden zijn nodig

Toch zit in dit speltype niet het grootste probleem van de game. Het mag dan een mindere variant zijn van Rocket League, de andere speltypes houden de aandacht wel vast. Op de korte termijn dan. Rocket Arena kenmerkt zich momenteel namelijk nog door behoorlijke balansproblemen.

Zo kun je aan het begin van elk potje kiezen met welke held je wilt spelen. In totaal zijn er tien te vinden in de game, maar uiteindelijk zie je toch veel dezelfde helden terugkomen. Dit komt doordat sommige personages nogal overpowered zijn. Neem bijvoorbeeld Mysteen. Zij kan zichzelf klonen om verwarring te zaaien. Toch is deze kloon meer dan een dubbelganger, want het valt ook nog eens de andere spelers aan. Met een druk op de knop kan Mysteen dan ook nog eens wisselen tussen zichzelf en de kloon.

Of neem Boone. Dit personage schiet niet één raket, maar schiet er vijf tegelijkertijd. Deze vijf raketten veroorzaken iets minder schade bij impact dan de losse raket van andere helden. Toch raak je met bijna alle vijf raketten altijd wel een tegenstander, waardoor de totale schade veel groter is dan die van een losse raket. Het zijn frustrerende balansproblemen die de ervaring wel verpesten.

[image_with_animation image_url=”31247″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

EA’s verdienmodel

Tot slot is er nog iets frustrerends waar ik het graag over wil hebben. Rocket Arena ligt in de winkel voor een bedrag van ongeveer dertig euro. Daarbij zitten er ook nog in-game aankopen die je kunt doen. Verder is er al aangekondigd dat er ook een season pass gaat komen voor de game. Het is in mijn ogen iets te veel van het goede. Zeker nu we veel free to play-shooters zien.

Mede hierdoor blijft EA die nare nasmaak houden van een bedrijf dat dingen graag uitmelkt. Tel daarbij op dat de game nog niet helemaal soepel loopt door de balansproblemen. Het is zonde, want het zorgt ervoor dat de game op dit moment je zuurverdiende centen niet waard is. Wie weet is dat wel zo als de game een paar patches verder is, maar ik heb een vermoeden dat je dan al een beter alternatief hebt gevonden.