Een eerste indruk van NBA 2K21

Hands-on
Twan Alofs op 1 september 2020
Een eerste indruk van NBA 2K21

Pittiger dan voorheen

Dit jaar verschijnt NBA 2K21 maar liefst twee keer. Later in het jaar komt de game namelijk ook naar beide nieuwe consoles. Op 4 september is het echter eerst de beurt aan de huidige generatie. Met deze versie konden wij al even aan de slag en in deze hands-on lees je onze eerste bevindingen.

Het blijft altijd de grote hamvraag bij sportgames: weet een game genoeg te vernieuwen om de zestig euro aanschafkosten te rechtvaardigen? Het is een vraag die wellicht meer dan ooit geldt, vooral ook omdat je bij de standaardversie van NBA 2K21 geen ‘gratis’ upgrade krijgt wanneer je straks overstapt naar de PlayStation 5 of Xbox Series X. De game moet dan wel iets heel vernieuwends doen, wil je hem twee keer aanschaffen.

Zo up-to-date als het maar kan

Waar de NBA 2K-serie al jaren in floreert, is de snelheid waarmee ze de wijzigingen in de NBA direct doorvoeren. Alles dat in de NBA aangepast wordt, werkt direct in de eerstvolgende versie van de game. Waar het bij FIFA bijvoorbeeld een jaar langer duurde voordat je aftrappen in je eentje kon nemen, zie je bij NBA 2K21 direct alweer nieuwe wijzigingen.

Zo loopt de schotklok vanaf deze editie mee in de vrije worp-cirkel. Hierdoor hoef je niet meer rechtsonder in je scherm te gluren om te kijken hoeveel tijd er nog is om een schot te plaatsen. Tijdens het kijken van NBA-wedstrijden was dit al een fijne toevoeging. Tijdens het gamen komt het nog beter tot zijn recht. Je zicht blijft namelijk middenin de actie, waardoor je scherp gefocust kunt blijven op het breken van de verdediging van de tegenstander.

Ook zitten de nieuwe spelers allemaal weer keurig netjes in de game. Daarbij moet opgemerkt worden dat er veel tijd is gestoken in het vormgeven van jong talent. Ze zijn duidelijk niet automatisch vormgegeven zodat ze enigszins op de spelers lijken, maar echt met de hand gemaakt. Hierdoor heeft de game wederom dat authentieke gevoel.

[image_with_animation image_url=”31858″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Wat dat betreft lijkt de grootste vernieuwing dus niet meteen de meest geslaagde

Missen, missen en nog eens missen

Basketbalgames zijn voor niet-basketballers wellicht wat moeilijker onder de knie te krijgen dan andere sportgames. Dit komt doordat er zoveel tegelijkertijd gebeurt in een basketbalwedstrijd. Je komt er niet alleen door simpel een bal over te gooien en een keer te schieten. Nee, daarvoor is de verdediging te sterk. Deze blokt je goed af en je moet echt een goede tactiek of ‘play’ hebben, wil je erdoor komen.

Met de schouderknop roep je een zogenaamde play op. Je kiest er eentje en krijgt visueel te zien waar je naartoe moet gooien of lopen. Tegelijkertijd gaan je medespelers ook alle kanten op om zo een gat in de verdediging te creëren. Tijdens onze hands-on moesten we het doen met de standaardplays, maar deze zijn later weer volledig naar eigen wens in te stellen.

Ben je door de verdediging heen gebroken, dan is het eindelijk tijd om te schieten. Daar zit alleen wel een probleem dit jaar. 2K Sports wilde het schieten graag vernieuwen en heeft daarom het schieten met de stick aangepast. Waar je voorheen een balkje vulde en deze op het juiste moment los moest laten om zo precies mogelijk te schieten, heeft de ontwikkelaar dit jaar een andere aanpak bedacht.

Wanneer je schiet, verschijnt er afhankelijk van de positie waar je staat een balkje. Je moet ervoor zorgen dat je de stick precies op die plek weet vast te houden om raak te schieten. Dit gaat helaas zo snel dat je er negen van de tien keer naast zit. Met een hele goede speler als LeBron James kom je er misschien nog mee weg, maar vrijwel elk schot ging naast de basket. Na veel potjes lukt het nog steeds niet om dit goed onder de knie te krijgen.

[image_with_animation image_url=”31857″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Tasten in het duister

Wat dat betreft lijkt de grootste vernieuwing dus niet meteen de meest geslaagde. Gelukkig is er nog wel de 2K University, waardoor je weer uren rustig kunt oefenen op schoten van alle posities. De vraag is alleen of je daar zin in hebt. In feite was er niks mis met het schieten zoals dat was in NBA 2K20. 2K Sports probeert onnodig het wiel opnieuw uit te vinden. Ook vanuit de community is er veel kritiek, dus wie weet zal dit mechanisme nog wel iets wijzigen in de daadwerkelijke game.

Verder is er sinds onze preview nog steeds weinig bekendgemaakt over NBA 2K21. De ontwikkelaar houdt de fans zoals elk jaar in afwachting van wat er komen gaat. Er zijn slechts twee andere dingen die ze hebben aangekondigd, waaronder dat de WNBA (de NBA-league voor vrouwen) een grotere rol gaat krijgen. Een andere vernieuwing is dat MyCareer nu niet bij het college-basketbal begint, maar bij het high school-basketbal. Over het verhaal is verder nog niks bekend, al gaan de geruchten dat je in deze editie als de zoon van een basketballegende speelt.

Al met al tasten we met NBA 2K21 dus nogal in het duister rondom andere vernieuwingen. Op 4 september komen we er in ieder geval wel achter, want dan verschijnt de game voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, pc en Google Stadia. Later in het jaar verschijnt de game ook nog voor de PlayStation 5 en Xbox Series X.