De eerste kickflips in Tony Hawk Pro Skater 1 + 2

Hands-on
Twan Alofs op 24 augustus 2020
De eerste kickflips in Tony Hawk Pro Skater 1 + 2

Terug op vertrouwde grond

Met een ollie spring ik dwars de deur van het grote magazijn heen en zie ik tot mijn schrik meteen een flinke afdaling van twintig meter. Of eigenlijk toch niet tot mijn grote schrik, want in 1999 deed ik dat ook al, alleen toen nog op de originele PlayStation. 21 Jaar later wordt de geschiedenis herschreven met Tony Hawk Pro Skater 1 + 2. Wij doken alvast in de game voor je om te kijken wat er van deze remake terecht gaat komen.

In mei van dit jaar gooide Activision opeens het bericht in de lucht. De eerste twee Tony Hawk games zouden een remake krijgen en gebundeld worden in een game genaamd Tony Hawk Pro Skater 1 + 2. Aangezien de games al zo oud waren, zouden ze helemaal vanaf de grond af aan opnieuw opgebouwd worden. Het is dan altijd maar de vraag of het net zo goed wordt als vroeger, maar als deze hands-on een voorbode is dan mogen we de vlag (met wimpel) wel alvast uithangen.

Oud en vertrouwd

“Here I am, growing older all the time, feeling younger in my mind.” Het titelscherm gooit de tekst uit het nummer Superman van de band Goldfinger meteen in mijn gezicht. Buiten het feit om dat alleen dit nummer me alweer die oude nostalgische gevoelens geeft, is de tekst ook lekker actueel. Ondanks dat ik dit jaar de dertig heb aangetikt, zorgt deze game er direct voor dat ik me weer jonger van geest voel.

Dat komt doordat je letterlijk verdrinkt in de sfeer van de oude game. De muziek, de zwaar opgepoetste graphics, de laadschermen, het scrollen door de menu’s… Alles voelt oud en vertrouwd aan en dan zijn we nog niet eens begonnen met het skaten zelf. Het is bewonderenswaardig hoe ontwikkelaar Vicarious Visions dit voor elkaar heeft gekregen.

Alles komt weer boven drijven

Het is fijn dat die old school-vibe is behouden in de moderne vertolking van de game, maar het draait natuurlijk om het skaten zelf. Wat dat betreft doet de game eigenlijk iets bijzonders. Vanaf het moment dat je van je skateboard vertrekt, heb je het gevoel dat je weer in 1999 zit. Daarmee bedoel ik niet dat de besturing ouderwets of gedateerd aanvoelt, verre van.

De controls waren destijds al nagenoeg perfect te noemen en de besturing houdt vandaag de dag nog steeds stand. Als je de games vroeger hebt gespeeld, pik je de draad ook zo weer op. Binnen de kortste keren was de SPECIAL-balk gevuld en zonder in het menu te kijken hoe het ook alweer moest deed ik met Tony Hawk zijn befaamde 900 (pijltje naar rechts, pijltje naar beneden en cirkeltje).

In die omschrijving van de truc zit misschien wel het enige pijnpunt van deze game. Ik heb de game vanuit nostalgische gevoelens met de vierpuntstoets gespeeld, maar ben op een gegeven moment overgeschakeld naar de analoge sticks. Hier valt op dat dit net wat minder lekker werkt. Omdat de SPECIAL’s zoals hierboven geschetst met bijvoorbeeld pijltje rechts, pijltje beneden werken, wil je dat nog wel eens missen met de analoge stick. Dan duw je de stick gewoon van rechts naar beneden met de klok mee, waardoor de game het niet goed registreert.

[image_with_animation image_url=”31782″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Het zijn dit soort details die nu zijn toegevoegd die laten zien dat de ontwikkelaar echt goed over de remake heeft nagedacht.

Fraaie modernisering

Het lijkt eigenlijk het enige punt van kritiek voor zover ik op basis van onze hands-on heb kunnen beoordelen in deze remake. Voor de rest is de game op vrijwel alle vlakken nagenoeg perfect gemoderniseerd. De game ziet er goed uit en loopt ontzettend soepel. Verder is ook de animatie wanneer je valt heel tof. Je skater ziet er even uit alsof hij door een oude videoband wordt teruggespoeld, vol met strepen en al, voordat die weer op zijn plek staat.

Daarbij zijn ook direct toffe details op te merken. Wanneer je valt, verdwijnt de muziek iets naar de achtergrond. Heb je de SPECIAL-balk gevuld, dan krijgt de muziek juist een kleine boost. Het zijn dit soort details die nu zijn toegevoegd die laten zien dat de ontwikkelaar echt goed over de remake heeft nagedacht.

[image_with_animation image_url=”31781″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Trommel je vrienden op

Tel daarbij op dat alle gamemodes uit het origineel terugkomen. Je kunt dus weer heerlijk met je vrienden op de bank ‘Horse’ spelen. In deze game mode skate je om de beurt een ronde. Je mag een combo neerzetten en je probeert daarbij elkaars score te verbeteren. Lukt dat je niet, dan verzamel je een letter. Wie als eerst het woord Horse (of een ander zelfverzonnen woord) heeft, verliest de ronde.

Mochten je vrienden niet in de buurt wonen? Geen probleem, want het kan tegenwoordig ook online. Ook is het mogelijk om je eigen skateparken te bouwen en die online te delen. Hierdoor lijkt de levensduur van de game dan ook flink verlengd te worden.  Ik kan in ieder geval al niet wachten wat de community voor een moois weet te creëren.

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Gelukkig hoeven we ook niet lang meer te wachten. Tony Hawk Pro Skater 1 + 2 verschijnt op 4 september voor de PlayStation 4, Xbox One en pc. Houd onze website in de gaten voor de review van de game.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]