Waarom je Astro’s Playroom niet mag missen

Backlog
Maxime Buitenhuis op 20 september 2021
Waarom je Astro’s Playroom niet mag missen

Een showcase van wat de PlayStation 5 ons te bieden heeft

Als je een PlayStation 5 hebt weten te bemachtigen, kun je momenteel uit een prima verzameling games kiezen. Hoewel het aantal console exclusives nog klein is, is er voor een flinke lijst PlayStation 4-games een update beschikbaar die gebruik maakt van hogere framerates, meer grafische kracht of de features van de DualSense 5-controller. Als je écht een sterke start wilt maken, dan zit je altijd goed met Astro’s Playroom.

De door Sony’s eigen Team Asobi geproduceerde game zit gratis bij de PlayStation 5 inbegrepen en is vooral bedoeld als demo om te tonen wat de DualSense-controller allemaal kan. In een uurtje of drie à vier verken je je nieuwe PlayStation samen met de schattige robot Astro, en schaaf je waar nodig ook nog eens je platform-vaardigheden wat bij.

Duik in je PlayStation 5

Het ‘verkennen van je PlayStation’ bedoel ik hier letterlijk: Astro en de andere robotjes leven namelijk ín het apparaat! De CPU Plaza is het hart van de PS5 en ook van de game. Vanuit hier kun je naar de vier werelden: SSD Speedway, Cooling Springs, GPU Jungle en Memory Meadow. Elk van deze werelden heeft weer vier levels.

De werelden zijn helemaal ingericht naar het onderdeel waar ze op gebaseerd zijn. In de SSD Speedway raast het dataverkeer je om de oren, terwijl je in Memory Meadow vooral veel printplaatjes tegenkomt. Deze details zijn allemaal smaakvol verwerkt in de levels, die vloeiend in elkaar overlopen. Het doet sterk denken aan de manier waarop de werelden van games als Super Mario Galaxy in elkaar steken, door de dynamische onderdelen en de mooie 3D-setting.

In een uur of drie kun je de vier werelden ontdekken, waarbij de game nog een aantal verrassingen en easter eggs voor je in petto heeft. Daarna kun je variaties op de levels speedrunnen, waarbij je de high scores van je vrienden ook kunt zien.

[image_with_animation image_url=”38281″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Je maakt een reis door het verleden van de PlayStation, terwijl je met de game de toekomst tegemoet kijkt.”

Reis door de tijd

Door de levels heen vind je collectibles in de vorm van PlayStation accessoires. Elke wereld heeft daarbij een eigen PlayStation-generatie waarvan de accessoires verstopt zijn. Van de PlayStation 4 kun je bijvoorbeeld objecten als de VR-set en de PS Vita vinden. Bij het bereiken van de finish van een wereld verdien je de bijbehorende console.

Natuurlijk zijn collectibles niks zonder een goede plek om ze uit te stallen, en ook die is aanwezig: in het vanuit de CPU Plaza te bereiken PlayStation Labo kun je alle generaties consoles en hun accessoires vinden. Zo maak je een reis door het verleden van de PlayStation, terwijl je met de game de toekomst tegemoet kijkt. Voor de PlayStation-kenners onder ons biedt het een heerlijk nostalgische basis waarop de game gestoeld is, terwijl nieuwkomers op deze manier Sony’s consoles en oeuvre kunnen leren kennen.

[image_with_animation image_url=”38290″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

[wpv-view name=”gerelateerde-post-klein” postid=”33394″]

Voel het verschil

Waar de levels vooral een kijkje in de achteruitkijkspiegel bieden, maakt de game technisch gezien een grote stap vooruit. Door de SSD zijn laadtijden kort, zoals we ondertussen van de PlayStation 5 gewend zijn. De beelden zijn gedetailleerd en kleurrijk, en zullen vooral op een HDR-beeldscherm mooi naar voren komen.

Het meest interessante is de connectie met de DualSense 5-controller, waarvoor de game een demo is. Door de haptische feedback kun je precies voelen wat er allemaal in de game gebeurt. Zo is het verschil tussen lopen over zand, gras of ijs duidelijk te merken en zorgt het, in combinatie met de visuals van de game, voor een meer immersieve gameplay. 

Ook de adaptieve triggers worden veelvuldig ingezet: ze geven weerstand of zijn gevoeliger ingesteld zodat je ze voorzichtig moet indrukken. Deze features zijn in Astro’s Playroom erg naar voren gebracht, waardoor ze hier de grens van gimmick-y opzoeken, maar die net niet aantikken. Dat komt mede door de relatief korte speeltijd. Hoewel de features wat mij betreft niet bij elke game zo intensief gebruikt hoeven te worden, is het toepassen ervan hier zeker op zijn plaats, en geeft het vooral een idee van de mogelijkheden die er allemaal zijn.

Kleine game met grootse kracht

Al met al is Astro’s Playroom een fantastische introductie tot de PlayStation 5. Het laat zien wat voor mogelijkheden de nieuwe controller allemaal heeft, en is tegelijkertijd een strak neergezette 3D-platformer waarin plezier voorop staat. 

Het enige nadeel is dat de games die je erna oppakt tot nu toe nog relatief weinig doen met de features van de DualSense-controller, waardoor ze snel leeg aanvoelen. We gokken dat daar snel verandering in zal komen en we kijken uit naar de originaliteit waarmee ontwikkelaars in de toekomst gebruik zullen maken van alle mogelijkheden die de PlayStation 5 te bieden heeft.

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Astro’s Playroom is exclusief te spelen op PlayStation 5 en is inbegrepen bij de console.