Vijf dingen die we graag in F1 2020 zien…

Discussie
Twan Alofs op 23 juni 2020
Vijf dingen die we graag in F1 2020 zien…

...Maar er waarschijnlijk in ontbreken

De afgelopen jaren zit er een stijgende lijn in de nieuwe edities van de Formule 1-games. Voor elk jaar weet ontwikkelaar Codemasters wel iets nieuws te verzinnen. Zo werden er vanaf F1 2018 aanpassingen aan de technische reglementen geïmplementeerd, in F1 2019 de Formule 2 en dit jaar kun je aan de slag met je eigengemaakte team. Toch zijn er nog de nodige wensen over volgens Twan. Hieronder zie je er vijf waarvan hij hoopt dat ze er in de volgende edities bij zitten.

Meer vrijheid om te spelen met instellingen

Voor de eerste wens heb ik gekeken naar Project CARS 2 en NASCAR Heat 4, twee andere racegames die ik momenteel veel speel. Deze games blinken bij het rijden van een losse race uit in de vrijheid die je hebt om met instellingen te spelen. Zo is het mogelijk om vooraf bijvoorbeeld in te stellen dat de bandenslijtage tijdens de race maar liefst vier keer hoger ligt dan in werkelijkheid. Het zorgt voor een totaal andere race waarbij je anders gaat kijken naar je pitstopstrategie en waarbij je voor de Formule 1 waarschijnlijk een hele andere dynamiek krijgt. 

Of kijk eens naar de plannen in de Formule 1 zelf. Dat ze in de echte wereld niet worden uitgevoerd, wil niet zeggen dat wij er in een game niet mee kunnen spelen. Zo waren er plannen voor een ‘reverse grid’. Dit betekent dat degene die zich als eerste kwalificeert de volgende race achteraan moet beginnen. Op deze manier zouden er in theorie meer inhaalacties op de baan komen en moet racen spannender worden.

Als Codemasters dit niet wil implementeren in de game, hoop ik in ieder geval op de keuze op welke plek ik wil starten. Soms heb je gewoon zin om te kijken of je de race alsnog kunt winnen als je op plek twintig start. De enige manier om dat nu te doen, is door je wagen in de muur te parkeren tijdens de kwalificatie. Wanneer je net zoals bij Project CARS 2 bijvoorbeeld van tevoren aan kunt geven op welke positie je wilt starten, scheelt dat weer een hoop tijd.

[image_with_animation image_url=”30179″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

De rode vlag

In F1 2015 was die opeens verdwenen: de rode vlag. Deze vlag wordt gezwaaid wanneer er te veel gevaar op het circuit is om door te rijden. Je kunt hierbij denken aan een enorme crash waarbij er te veel brokstukken op de baan liggen en het zelfs met safety car niet meer veilig is om er voorbij te rijden. Ook wordt de rode vlag gezwaaid als het te hard regent en de race tijdelijk stilgelegd moet worden. In beide situaties zou het een toffe toevoeging zijn voor de game. 

Of stel je een situatie voor als de kwalificatie van Canada 2019. Verstappen wacht zo lang mogelijk met het neerzetten van een ronde zodat de baancondities optimaal zijn. Terwijl hij in zijn kwalificatieronde zit, klapt Magnussen tegen de muur en de rode vlag wordt direct gezwaaid. Aangezien er geen tijd meer is voor een nieuw ronde vliegt Verstappen uit de kwalificatie zonder een tijd neergezet te hebben. Bijzonder frustrerend, maar het voegt een laag realisme toe die ik graag zie in racegames. Daarbij kan Codemasters dit ook zo doen dat je bij je instellingen aan kunt geven of je dit soort situaties wel of niet in je carrièremodus wilt hebben.

Meer schade

Dit is een punt waarvan ik al weet dat dit de komende jaren helaas niet aan de game toegevoegd gaat worden. Sterker nog, misschien gebeurt dit wel nooit. In 2016 schreven we er namelijk al een artikel over op onze site. Het probleem met meer schade zit hem in de macht van de sponsoren. Zij moeten zo goed mogelijk vertegenwoordigd worden in de game. Schade aan de zijkant van de wagen of aan de sponsoring langs het circuit betekent voor die bedrijven direct ook schade aan het merk. Tja, wanneer je zo redeneert lijkt de kans klein dat we realistischere schade snel terug zien in de game. Waarom staat die dan toch in de lijst? Omdat de andere twee zaken waar we destijds om vroegen de game wel hebben gehaald.

Toch is er ook al een kleine stap die Codemasters kan zetten om meer en daarmee ook realistischere schade toe te voegen. In F1 2015 kon je namelijk opeens een lekke band rijden als je over een stuk verloren voorvleugel van een voorganger reed. Dit is er in latere delen weer uitgehaald en vervangen voor een systeem waarbij je een lekke band kunt krijgen vanaf 80% bandenslijtage. Wat mij betreft mag de oude situatie weer terug. Het zorgt ervoor dat je goed moet opletten wanneer je over de boordradio hoort dat er iets is gebeurd op de baan. 

Gooi ik tot slot nog even een laatste balletje op over de lekke band: maak de weg terug naar de pitstraat ook realistischer. Wie een lekke band rijdt in de Formule 1 weet dat die rustig terug moet naar de pitstraat. Op deze manier scheurt de band niet open waardoor hij wel lek is, maar keurig om de velg blijft zitten. Wanneer je te hard en/of te wild terugrijdt, is de kans groot dat je band losscheurt en daarmee grote stukken uit de vloer van je auto slaat. Dit resulteert in meer schade aan je wagen waardoor die moeilijker is om te besturen, ook zodra je weer een nieuwe band hebt.

Klassieke circuits

Goed, over de volgende kan ik kort zijn. Waarom voegt Codemasters wel elk jaar nieuwe klassieke wagens toe, maar zitten er nog geen klassieke circuits in de game? Aan de iconische circuits zal het in ieder geval niet liggen. Zo kun je denken aan de Nürburgring, Watkins Glen of het meer recentere Sepang. Niet alleen is het tof om hier te rijden, het verhoogt de speelduur van de game ook nog eens. Wanneer je alleen de circuits van de kalender volgt, zit je elk jaar weer met vrijwel dezelfde circuits.

Toch volgt er misschien wel een klassiek circuit in F1 2020. Er gaan al geruime tijd geruchten rond dat Imola aan het officiële Formule 1-seizoen wordt toegevoegd. Deze race zou een geannuleerde race moeten vervangen. Mocht dit definitief worden, dan hoop ik dat Codemasters de baan middels een update alsnog naar de game brengt.

[image_with_animation image_url=”30186″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Pre Season Testing

De carrièremodus kan ook nog wel een paar kleine aanpassingen gebruiken. Zeker nu je vanaf F1 2020 je eigen team kunt bouwen, kan een test voorafgaand aan het seizoen goed zijn voor de ontwikkeling van je auto. Op deze manier kun je misschien net wat extra vaardigheidspunten verzamelen die je weer in kunt zetten om je auto te verbeteren. 

Of kies een onderdeel uit waar je extra op wilt focussen en zorg daarin bij een succesvolle test voor een perk tijdens het seizoen. Bijvoorbeeld dat je net wat extra’s verdient op gebied van downforce of chassis. Toegegeven, misschien zit niet iedereen hierop te wachten, maar dat betekent niet dat het niet moet verschijnen. Maak het optioneel, net zoals dat je tegenwoordig de opdrachten in de vrije training kunt simuleren.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Hierboven las je vijf punten die wij in de toekomst graag terug willen zien in een Formule 1-game. Zijn er nog dingen die volgens jou ontbreken? Of ben je het misschien wel niet eens met deze bovenstaande punten? Laat het dan weten in de comments! Ben je geïnteresseerd in meer informatie over F1 2020? Lees dan onze preview en hou onze site in de gaten voor de review binnenkort!

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]