Leer je rol kennen in Final Fantasy 14

Tips
Freek Haerkens op 28 augustus 2021
Leer je rol kennen in Final Fantasy 14

Wat wordt er van jou verwacht?

Final Fantasy XIV maakt op dit moment een enorme groei mee. Voor veel mensen die nieuw zijn met de game, of zelfs met MMO’s in het algemeen, kan het soms niet direct duidelijk zijn wat er nu van jou verwacht wordt als je met anderen samen gaat spelen. Of misschien kom je zelf van een andere MMO af en denk je wel duidelijk te hebben wat je rol nou inhoudt, maar wil je toch eens kijken of er nog meer te leren valt. Daarom dit artikel met korte uitleg van de grote vier rollen binnen Final Fantasy XIV

Alle classes (of Jobs) van Final Fantasy XIV vallen onder een van de vier Job Roles. Die Job Roles bepalen wat jou taak binnen het team is. Om het samenspel van je groep zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het handig om van tevoren al te weten wat er specifiek van jou wordt verwacht met zo’n taak. Lees alle rollen zeker door, ook als je zelfs een andere rol speelt, wellicht haal je er nog iets uit wat ook op jouw rol van toepassing is.

[image_with_animation image_url=”37738″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De Tank: houd de aandacht vast

Het zal voor de meeste mensen die al eerder een MMO hebben gespeeld geen verrassing zijn. De primaire taak van de tank is om de klappen op te vangen. Er zijn vier tank Jobs: Paladin, Warrior, Dark Knight en Gunbreaker. Je herkent een tank aan het blauwe class icon.

Voor een tank is het begrip enmity belangrijk. Iedereen bouwt enmity op tijdens het vechten door schade toe te brengen aan de vijand of door je teamgenoten te genezen. De persoon met de hoogste enmity zal door de tegenstander worden aangevallen. Het is jouw taak als tank om te zorgen dat jij die persoon bent. Door het aanzetten van je Tank Stance wordt er door jou direct al meer enmity gegenereerd dan zonder.

Maar de Tank Stance alleen is vaak niet genoeg. Je zal daarom, net als de rest van je groep, ook mee moeten doen met zo veel mogelijk schade toebrengen aan de tegenstander. Zit je met meerdere tegenstanders tegelijk, dan maak je zo veel mogelijk gebruik van aanvallen die meerdere tegenstanders tegelijk raken. Zo hou je je teamgenoten veilig.

Als laatste is het nog de taak van de tank om zichzelf veilig te houden. Dat doe je met zogeheten Abilities, die voor iedere rol anders zijn. Elke tank Job heeft zijn eigen schade verlagende Abilities en de manier hoe en wanneer je deze abilities inzet verschilt dan ook per Job. Zo heeft de Dark Knight de Ability The Blackest Night waardoor hij een schild krijgt, maar een Warrior heeft bijvoorbeeld weer Thrill of Battle waarmee je je maximum hit points verhoogd. Vanwege dit soort verschillen is elke Tank Job anders, al hebben alle tanks bijvoorbeeld vanaf level acht toegang tot Rampart, dat simpelweg voor twintig seconden je ontvangen schade verlaagt met 20%. Probeer vooral jezelf in leven te houden door deze Abilities te verspreiden over het gevecht. Je Healer zal je dankbaar zijn.

[image_with_animation image_url=”37741″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De Healers: wat niet leeft kan ook geen schade meer doen

Een groot misverstand bij nieuwe spelers is dat een healer alleen maar healt. Dat is niet waar. Uiteraard is je primaire taak om je groepsgenoten in leven te houden, maar soms is voorkomen beter dan genezen. Hoe voorkom je nu makkelijker de schade die je groep ontvangt dan door de tegenstander naar de grond te werken? Als healer is het dus ook jou taak, wanneer je niet aan het healen bent, om zo veel mogelijk schade toe te dienen en te helpen met het doodmaken van de tegenstander.

Er zijn op dit moment drie Healer Jobs in het spel. Met de release van Endwalker zal daar als vierde de Sage bij komen. De huidige Healers zijn White Mage, Scholar en Astrologian, en je herkent ze aan hun groene icon. Er wordt in Final Fantasy XIV onderscheid gemaakt tussen reactieve en proactieve healers. Een reactieve healer probeert de schade zo snel mogelijk te genezen nadat deze is toegebracht. Daar valt nu vooral de White Mage onder. Een proactieve healer zorgt er juist voor dat de tank niet of nauwelijks schade krijgt. Dit doet hij door een schild op de tank te plaatsen die de klappen opvangt. Deze rol wordt nu vooral door de Scholar gevuld. De Astrologian kan direct switchen tussen de twee stijlen. Het is nog onduidelijk wat de komst van de Sage gaat doen met deze dynamiek.

Als healer Is je grootste zorg om de tank in leven te houden. Niet alleen voor een goede groepsdynamiek, maar ook voor een stuk zelfbelang. Gaat de tank dood, dan kun je er gif op innemen dat jouw heals je als tweede op de enmity lijst hebben gezet en jij dus snel zult volgen. Maar ook al komt het ooit zo ver, dan heb je gelukkig al vrij snel toegang tot je Resurrection spreuk, waarmee je de tank zo snel mogelijk weer veilig tussen jou en de tegenstander kunt plaatsen.

Ranged Damage: schade van een veilige afstand

De Ranged Damage, ook wel de Ranged DPS (damage per second) genoemd, zijn de dames en heren die op afstand de vijand belagen met spreuken, pijlen, kogels en zelfs Chakrams. Ik verwacht niet dat iemand er raar van opkijkt als ik zeg dat de voornaamste taak van de Ranged DPS is om vooral schade te doen en het liefst zo veel mogelijk. Maar, afhankelijk van welke Job je speelt, kan daar nog wat extra’s bij komen. De Black Mage is er puur voor de schade. Daar moet je geen extra taken bij verwachten. Een Summoner en Red Mage daarentegen kunnen, net als de Healers, ook dode teamgenoten weer tot leven wekken. De Red Mage kan zelfs in een noodsituatie nog als healer functioneren.

De Bard, Machinist en Dancer hebben allemaal in verschillende mate manieren om de rest van de groep te verbeteren. Zo kunnen ze tijdens het vechten bepaalde acties uitvoeren waardoor de rest van de groep buffs krijgt. Waar de machinist dit nogal minimaal doet, biedt de Dancer juist gigantische buffs aan. De Bard zit hier tussenin.

Uiteraard ben je op je lange afstand een stukje veiliger van de grote boze schurken, maar ook jij zult nog moeten opletten voor gevaarlijke explosies en andere langeafstands aanvallen. Daar komt je beweegbaarheid naar voren. Over het algemeen zijn de magie-gebruikers – Red Mage, Summoner en Black Mage – het minst mobiel. De Red Mage kan nog het meeste bewegen tijdens het gebruiken van zijn spreuken, voor de Summoner is het al weer iets moeilijker en de Black Mage zal af en toe moeten kiezen of hij een klap gaat opvangen om zo zijn spreuk af te maken. Iets waar je Healer misschien andere gedachten over heeft.

[image_with_animation image_url=”37749″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Bij de Monk is zelfs elke aanval gebonden aan een zijkant of achterkant, waardoor je als het ware om je vijand heen aan het dansen bent.

Melee Schade: lekker dichtbij en persoonlijk

Als laatste is daar de Melee DPS. Dat zijn degenen die samen met de tank pal op de tegenstander staan en daar op hem in hakken, steken, slaan en snijden. Op dit moment zijn er vier Melee DPS Jobs. Dat zijn de Dragoon, Ninja, Monk en Samurai. Zodra Endwalker uit is zal daar ook nog de Reaper bij komen.

Het grote verschil met alle andere rollen is dat de Melee DPS de meeste schade toebrengen als ze op de juiste positie staan. Elke Melee job heeft één of meer aanvallen die meer schade doen als je of achter de vijand staat of naast de vijand staat. Bij de Monk is zelfs elke aanval gebonden aan de zijkant of achterkant, waardoor je als het ware om je vijand heen aan het dansen bent.

Uiteraard zul je, net als de tank, goed op moeten letten als de vijand wijd zwaaiende aanvallen gaat doen, zodat je op tijd je afstand neemt. Daar zit dan ook het zwakke punt van de Melee DPS. Als je om wat voor een reden dan ook niet bij de tegenstander in de buurt kunt komen, dan zul je ook geen schade kunnen toebrengen. Je zult altijd zien dat dit net op het moment gebeurt dat je je grote aanval wilde afmaken.

[image_with_animation image_url=”37740″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De Hal Der Beginners

Ben je net nieuw in Final Fantasy XIV, of met MMO’s in het algemeen, vergeet dan niet om vanaf level 15 naar The Hall of the Novice te gaan. Daar krijg je via een paar korte trainingsmissies nog wat extra uitleg over je Job Role. En niet geheel onbelangrijk: je krijgt een volledige set gear en een ring die meer experience geeft tot level 30. Blijf daarnaast vooral Pixel Vault in de gaten houden: binnenkort komen we met nog meer tips voor Final Fantasy XIV!