Rainbow Six Siege – Een eerste blik op Year 6 Season 1

Achtergrond
Bouke Siebesma op 21 februari 2021
Rainbow Six Siege – Een eerste blik op Year 6 Season 1

Het is tijd voor de Crimson Heist

Toen Rainbow Six Siege in 2015 uitkwam werd de game vooral heel lauw ontvangen. Bij sommige reviewers haalde de game maar een krappe voldoende en het aantal spelers was zorgwekkend, maar voor wie leeft voor een underdog verhaal kan met Rainbow Six Siege z’n hart ophalen. Zes jaar verder heeft Ubisoft het ondenkbare gedaan en Rainbow Six Siege tot een van de meest populaire spellen gemaakt. Nu we dit zesde jaar ingaan is het hoogst tijd om te kijken wat Ubisoft voor ons in het vizier heeft.

Vanuit Ubisoft hebben we de kans gekregen om alvast alle details van Year 6 en seizoen 1 gepresenteerd te krijgen, en de nieuwe gameplay te proberen. Daarom hebben we voor jullie alle info op een rij gezet zodat ook jullie alles weten wat staat te wachten in weer een nieuw jaar Rainbow Six Siege.

[image_with_animation image_url=”35295″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Battle pass vervangt de year pass

De eerste grote verandering die wordt doorgevoerd over het gehele Year 6 is dat de year pass wordt samengevoegd met de battle pass. Voorheen was de year pass een soort vip season pass die er voor zorgt dat je alle operators (de speelbare personages) van het jaar kreeg op de dag dat ze uitkwamen. Daarnaast kreeg je nog een aantal andere bonussen zoals korting in de winkel en extra kans op alpha packs (Rainbow Six Siege’s lootboxes). De battle pass gaf daarentegen alleen cosmetische aanpassingsmogelijkheden, alpha packs en zo’n 600 R6 credits, de speciale valuta.

Nu de twee worden gecombineerd krijg je aan het begin van de battle pass de nieuwe operator en blijf je ook de extra bonussen ontvangen die voorheen in de year pass zaten. Dit is enorme verbetering omdat het voorheen nogal cru was dat je als je al een year pass had gekocht je ook nog steeds geld moest neer tikken voor de battle pass.

Degene die geen extra geld willen neer tikken hoeven niet bang te zijn. De nieuwe operators blijven nog steeds beschikbaar om te kunnen kopen met renown, de standaard valuta, en R6 credits. Je moet dan alleen wel twee weken wachten.

Roadmap voor Year 6

Met elk seizoen komen zoals elk jaar nieuwe operators en dit jaar ook opnieuw herbewerkingen van een aantal maps. Voor seizoen één zullen dit de Argentijnse operator Flores en een herbewerking van de Border zijn. Hier later natuurlijk uitgebreid meer over.

Voor seizoen twee komt er een operator van het Nakoda volk bij. Dit is een indianenstam afkomstig uit de Great Plains van Canada. Naast deze operator komt er ook een herbewerking van de Favelas. Interessant is om te zien of ze ervoor gaan kiezen om het aantal vernietigbare muren in de map te verlagen.

Voor seizoen drie staat er een operator uit Kroatië op de planning. In dit seizoen wordt ook niet maar één map herbewerkt, maar zullen we kleinere verandering zien op een aantal verschillende maps. Welke dit zullen zijn weet niemand, maar persoonlijk hoop ik op het Yacht.

Voor seizoen vier krijgen we een operator uit Ierland en komt er een herbewerking van de outback, de meest recente map. Het is dus duidelijk dat Ubisoft klaar is met het toevoegen van nieuwe maps en zich nu geheel wil bezighouden met het perfectioneren van de al bestaande maps.

Reputation system

Wie Rainbow Six Siege speelt weet dat, hoewel de game misschien geweldig speelt, de community af en toe wat minder net is. Zoals elke online shooter heeft Rainbow Six Siege ook te maken met een aantal rotte appels die de boel verzieken. Op casual is een teamkill om het potje niet ongekend.

Ubisoft is al tijden bezig met het werken aan manieren om deze rotte appels er tussenuit te vissen. De nieuwste upgrade in dit proces is het Reputation system. In dit nieuwe systeem gaat hoe je speelt effect hebben op je algehele ervaring. Waar de eerlijke en nette spelers worden beloond met extra beloningen, zullen de rotte appels bans op hun hoofd krijgen.

Het is nog onbekend hoe dit systeem uiteindelijk te werk gaat en hoe wij als spelers input in het systeem krijgen. Wel is een waarschuwing op z’n plaats. Ubisoft is al data aan het verzamelen van hoe je speelt dus ben je iemand met een iets te geïrriteerde vinger op de trigger raad ik je aan om toch je loop weer op de hoofden van de vijand te mikken.

Meer focus op de testserver

Hoewel het nog onbekend is hoe wij als spelers input gaan hebben in het reputation system, is dat niet het geval bij verdere grote aanpassingen in de game. Ubisoft heeft besloten om meer besluitvorming bij de spelers te leggen. 

Dit willen ze doen door een grotere focus te leggen op de testserver. Hier zullen in year 6 nieuwe, grote dingen worden getest waarvan onzeker is of ze überhaupt in de game komen. Zo kunnen veranderingen gepland voor het einde van het jaar al aan het begin van dit jaar in de testserver verschijnen.

Grote veranderingen om de defendermeta te breken

Dat er meer focus op de testserver komt te liggen is juist dit jaar cruciaal want Ubisoft heeft grootse en ingrijpende plannen. Binnen de game is er op dit moment een defendermeta waarin de verdedigende partij altijd in het voordeel blijkt te zijn. Met een aantal veranderingen wil Ubisoft het speelveld gelijk trekken, maar de veranderingen zijn zo ingrijpend dat het maar de vraag is of de community er echt blij mee zal zijn. 

Een van de veranderingen die ze willen testen is de drone na de dood van een speler nog steeds bestuurbaar te maken. Nu is het zo dat als je als speler nog een actieve drone op de map hebt liggen deze na je dood als stilstaande camera fungeert. In de plannen van Ubisoft zul je deze na je dood nog steeds kunnen bewegen en dus een nog grotere bron van informatie voor je medespelers zijn.

Een andere grote verandering is het kunnen veranderen van aanvallers. Nu is het zo dat je alleen je startlocatie kan aanpassen tijdens de dronefase, maar Ubisoft wil hier verandering in brengen. Door de aanvallers de gelegenheid te geven om een nieuwe operator te kiezen willen ze nog meer keuzes geven voor tactische beslissingen. Dit roept wel vragen op wat dit betekent voor Twitch die een groot voordeel heeft tijdens de dronefase.

Een laatste grote verandering waar ze naar kijken is om het soms wat gecompliceerde pantsersysteem aan te passen. Door pantser weg te halen en  het te veranderen naar meer health hopen ze het duidelijker te maken.  Hoe Ubisoft dit probeert te bewerkstelligen is door 1 pantser operators nog steeds gewoon 100 hp te laten hebben, maar 2 pantser operators 120 hp te geven en 3 pantser opertors 140. Dit betekent niet  dat operators opeens moeilijker te doden zijn.  Wel wordt het hierdoor visueel duidelijk wordt wat nou echt het effect van pantser in de game is.

Meer vrijheid voor de elite sets

Ook voor de mensen met elite skins heeft Ubisoft iets nieuws. Voorheen was het als je een elite skin aantrok alles of niets. Je gadget, outfit en eindpose zagen er anders uit. In year 6 is het mogelijk om te kiezen om bijvoorbeeld een andere headgear te nemen of alleen je eindpose aan te passen. Vooral voor spelers met een elite Frost zal dit een welkome verandering zijn. Haar vallen zijn namelijk een stuk zichtbaarder in haar elite skin.

[image_with_animation image_url=”29931″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Partnerships: horror en ….. wat?!

Een nieuw jaar betekent ook nieuwe partnerships. Een van de grote partnerships voor Year 6 zal met Resident Evil zijn. Zo krijgt Zofia een skin die is gebaseerd op Jill Valentine van de Resident Evil franchise. Of er ook een event zit verbonden aan deze samenwerking weten we nog niet. Het zal niet de eerste keer zijn dat infected in de wereld van Rainbow 6 Siege opkwamen dagen.

Een ander partnership is met de geweldige Ikumi Nakamura, de lead art designer van de The Evil Within games. Zij zal een zestal skins maken gebaseerd op Japanse Horror. Wie precies de operators zijn die de skins gaan krijgen is nog onduidelijk maar zeker weten we dat Dokabi en Echo een skin krijgen. Ook is de kans groot dat Hibana een van de operators gaat zijn. In dat geval is ook Vigil een logische keuze.

Een laatste partnership dat aan de pers is geteased is nog omgeven in mist en schaduwen. Wel kregen we een promo image te zien van een verdacht groen portaal. Als dit ons iets vertelt komt er een partnership met onze favoriete alcoholische wetenschapper. Dus Wubba Lubba Dub Dub en It’s time to get schwifty, Rick and Morty komen naar Rainbow six Siege.

Season 1 Crimson Heist

Met een nieuw seizoen komt er natuurlijk ook een nieuwe operator om mee te spelen. Voor operation Crimson Heist is dit de charmante en beruchte Flores. Deze Argentijnse meesterdief sluit zich aan bij de aanvaller zijde voor explosieve gameplay. Naast Flores heeft ook de Border een herbewerking ontvangen en ligt er een nieuw speeltje te wachten voor een aantal aanvallers.

Santiago 'Flores' Lucero: Argentijnse flair

Met Flores z’n nieuwe gadget, de RCE-Ratero charge, krijg je irritante campende verdedigers met gemak uit hun hol.  De RCE-Ratero charge is een op een drone bevestigde granaat die je rechtstreeks naar je vijanden kunt sturen of kunt gebruiken als breachcharge. De drone functioneert zoals de meeste maar heeft wel een aantal haken en ogen.

Zo kan de drone niet achteruit of afremmen dus wees zeker van waar je hem heen stuurt want er is niet altijd een weg terug. De drone heeft een levensspanne van tien seconden waarna de drone naar de anchoring fase gaat.

Wanneer de drone geanchored is kan hij niet langer kapot worden geschoten en na drie seconde ontploft de granaat. De anchoring fase kan op elk moment binnen de tien seconden worden geactiveerd, zelfs als de drone in de lucht is. Op dat moment kleeft hij vast aan het dichtstbijzijnde oppervlak. Plak de drone dus vooral ook aan muren om extra ingangen voor je team te maken.

Naast zijn drone geeft Flores je de keuze tussen de AR33 assault rifle en de SR25 marksman rifle. Dit zijn jammer genoeg geen nieuwe wapens. De AR33 wordt door Thatcher gebruikt en de SR25 zit in het arsenaal van Blackbeard. Ook zijn pistool, de GSH-18, wordt al door andere operators gebruikt. Als extra gadget kan worden gekozen tussen stun grenades en breach charges.

Gonne 6: Maestro pesten

Hoewel Flores misschien geen nieuwe wapens meeneemt ligt er wel een nieuw speeltje te wachten voor een aantal aanvallers: de Gonne 6. Dit secundaire wapen is een klein geweer met maar een kogel. Dat klinkt misschien niet zo interessant maar het effect van de kogel is vrij intens. De kogel is namelijk een krachtig explosief die onverwoestbare gadgets en schilden van vijanden kan vernietigen.

De kanttekening is natuurlijk wel dat je geen pistool mee kan nemen. Ook ren je niet sneller als je de Gonne 6 vasthoudt wat wel het geval is bij een pistool. De ene kogel is natuurlijk ook een downside, als je mist heb je er niks aan, en de kogel is niet dodelijk op vijanden. Toch is het weg kunnen halen van bijvoorbeeld een Maestro camera een niet te ontkennen bonus. De operators die de Gonne 6 kunnen meenemen zijn: Glaz, Dokkaebi, Lion, Finka, Gridlock, Amaru, Iana en Zero.

[image_with_animation image_url=”35289″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Geen grenzen aan herbewerkingen

Naast Flores komt er ook een nieuwe herbewerking van een map dit seizoen. Border is dit keer aan de beurt en niet iedereen zal hier even blij mee zijn. Border is een van de eerste maps die in year 1 werd toegevoegd en is dus voor sommige erg dierbaar. Toch zijn de aanpassingen die Ubisoft heeft toegevoegd niet allemaal even slecht.

Een van de meest opvallende veranderingen is de nieuwe loopbrug boven open area. Waar normaal twee ramen waren waar vanuit je naar binnen kon schieten is nu er nu nog maar een over. Dit geld als nieuw entrypoint voor aanvallers maar geeft verdedigers ook een nieuwe manier om op de bovenste verdieping te roamen.

Ook is er een aanpassing aan de bathroom gemaakt. Waar deze voorheen klein was en amper werd gebruikt is hij in de herbewerking vergroot en sluit hij aan op de tellers office via een vernietigbare muur. Dit was dezelfde muur die voorheen bij tellers vaak als entrypoint werd gebruikt. Buiten bij de bathroom is een nieuwe trap geplaatst voor naar de balcony zodat je niet langer alleen hoeft te rappelen.

Ook het licht en het geluid heeft een upgrade gekregen bij de herbewerking. Voorheen was de map vaak er donker en kon je daardoor moeilijk naar binnen kijken bij sommige ramen. Dit probleem heeft Ubisoft verholpen door de map lichter te maken. Mogelijk is iemand hier iets mee uitgeschoten want het einde-matchscherm was in de build die wij speelden wel vrij overbelicht. Ook is het geluid van de helikopter en de omroeper aanzienlijk zachter.

Match replay

Seizoen 1 brengt niet alleen interessante gameplayelementen met zich mee. Ubisoft introduceert dit seizoen ook een match replay systeem. Fans van de pro-leagues zullen deze waarschijnlijk snel herkennen want het systeem lijkt veel op wat de commentators daar gebruiken. Met een vrije camera kun je elke hoek van de map bekijken.

Met dit nieuwe systeem krijg je de mogelijkheid om matches na te gaan met je squad en zien waar het fout ging, of natuurlijk met welke tactische manoeuvre je de vijand compleet hebt overrompeld. Ook kan het systeem helpen bij de aanpak van cheaters omdat je nu nog beter naar de tactieken van de vijand kunt kijken.  

Hoewel dit systeem natuurlijk vooral is bedoeld voor de pro-players en de content creators is het ook als casual speler altijd leuk om te kijken naar hoe je hebt gespeeld. Met een simpele druk op de knop kun je jouw favoriete momenten opslaan om aan iedereen te laten zien waarom je toch niet in zilver hoort, of juist wel…

Nieuwkomer playlist aangepast

Dat Rainbow Six Siege een toegewijde fanbase heeft ontkent niemand, maar naast de veteranen blijven er ook nieuwe spelers komen. Voor deze spelers had Ubisoft al de Newcomer playlist gecreëerd en in seizoen 1 wordt deze aangepast.

Zo worden er meer maps toegevoegd aan de playlist, kunnen de verdedigers voortaan de positie van de objective kiezen en worden rondes veranderd naar de standaard ronde tijd. Dit alles is specifiek gedaan om nieuwe spelers meer te laten spelen en daardoor sneller gewend te raken aan alle mechanics van het spel.

Mozzie nerf: bescherm je drone makkelijker

Verder is Ubisoft ook nog steeds bezig met de al bestaande operators te perfectioneren. Voor Mozie betekent dit dat zijn gadget duidelijker wordt weergegeven voor de drones van de aanvallers. Voorheen kreeg je een waarschuwing zo gauw je in een bepaalde radius van de gadget kwam. Dit wordt nu veranderd naar een waarschuwing die steeds duidelijker wordt hoe dichter je bij de gadget komt.

Een Kali Elite set

Een laatste bonus die wordt toegevoegd aan seizoen is een nieuwe elite set. Ditmaal is Kali aan de beurt. Zij krijgt een compleet tactische set met speciale nightvision goggles. De set genaamd masterframe prototype 1 verschijnt met de start van seizoen 1.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Ubisoft maakt met year 6 en seizoen 1  duidelijk dat het nog lang niet klaar is met Rainbow Six Siege. Je zou denken dat een game na zes jaar uit de steigers kan en verder kan schieten zonder zijwieltjes, maar ubisoft is dedicated om Rainbow Six Siege te perfectioneren om het tot de tactische game te maken die zij zes jaar geleden hebben beloofd.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]