Skip to main content

Achtergrond

7 min.

Rainbow Six Siege wordt zes jaar oud

Rainbow Six Siege door de jaren heen

Het is alweer vijf jaar geleden dat Rainbow Six Siege in de handen van de spelers kwam. Een game die was bedoeld als de ultieme tactische-shooter, maar die in werkelijkheid leeg en onaf aanvoelde. Ondanks deze ruwe start is Rainbow Six Siege uitgegroeid tot een waar fenomeen. Vijf jaar later is het een van de meest gespeelde spellen! Hoog tijd dus om terug te blikken op de geschiedenis van Rainbow Six Siege en te kijken hoe de game van flop naar top ging.

Om te zeggen dat de game veel veranderd is, is in het geval van Rainbow Six Siege een understatement. Hoewel de kern amper is aangepast is elk ander deel zorgvuldig afgebroken en opnieuw in elkaar gezet. Het aankomende jaar belooft zelfs nog meer veranderingen zoals aanpassingen aan de core gameplay. In dit artikel zal ik de grootste veranderingen die door de jaren heen zijn gemaakt uitlichten, zodat jij als mogelijk terugkerende speler precies weet wat je te wachten staat.

Operators, operators en meer operators….

In de prille begindagen was de keuze beperkt qua speelbare personages, in de game ook wel bekend als operators. Voor elke zijde waren er tien operators verdeeld over vijf verschillende CTU’s: counter terrorrism units. Daarbij was elke operator uniek, met zijn eigen verhaal en even belangrijke taak. Zo had je Thermite om door verstevigde muren heen te komen, en Bandit om dit nou juist te voorkomen. 

Nu vijf jaar later kun je voor dezelfde interactie aan de aanvallende zijde opnieuw kiezen voor Thermite, maar ook voor Hibana of Ace, en aan de verdedigende zijde Bandit en Kaid. Met 29 operators aan elke kant zijn er een hoop verschillende operators om uit te kiezen, maar dit betekent ook dat sommige operators qua gameplay erg op elkaar zijn gaan lijken. Dit heeft als gevolg dat sommige operators zoals Thermite relatief weinig worden gespeeld omdat ze zijn vervangen door iemand die het simpelweg beter kan. 

Naast nieuwe operators zijn sommigen bijna onherkenbaar herbewerkt. Het meest sprekende voorbeeld hiervan is ongetwijfeld Tachanka die niet één, maar twee keer een complete herbewerking heeft gekregen. Waar zijn gadget ooit een LMG was die kon worden neergezet draagt hij die nu vrolijk mee als zijn wapen.

Ubisoft heeft niet alleen verbetering doorgevoerd op het gebied van de gameplay van de operators, maar ook op het gebied van diversiteit. Van de oorspronkelijke twintig operators waren er maar vier vrouw en maar één persoon van kleur. Nu zes jaar later zijn er onder de 58 operators meer dan één derde vrouw en is er een enorme diversiteit in kleur, seksualiteit, geloof en lichaamstype.

Een nieuw laagje verf voor een prijs

Naast nieuwe operators zijn er ook een hoop meer mogelijkheden gekomen om je operator eigen te maken. Waar je eerst alleen je wapen een nieuwe kleur kon geven, is er nu een magazijn aan opties om uit te kiezen. Van de helm tot aan het uniform dat je draagt, elk deel is te veranderen. Wil je al helemaal boven de rest uitblinken, dan kun je kiezen voor een elite-skin die een heel nieuwe look mee brengt voor jou en je gadgets en waarmee je een zelfs een geanimeerde eindpose hebt.

Maar al dit leuke komt wel met een prijskaartje. Zo zijn de elite-skins alleen te kopen met echt geld en zijn vaak de coolste headgears en uniformen de prijs van een nieuwe operator. Daarnaast heeft het volgens sommige de game nog meer gekost: z’n ziel. Ook Rainbow Six Siege heeft immers de controversiële lootboxes en battle-pass toegevoegd.

Operation Health

Hoewel het moment dat Rainbow Six Siege een goede game werd moeilijk aan te wijzen valt, is er wel een duidelijk moment dat Ubisoft zich ging inzetten voor de game. In jaar twee werd het plan voor het jaar geheel omgegooid en een van de seizoenen vervangen door Operation Health.

Voor Ubisoft was op dat moment de nieuwe seizoenen de grootste inkomstenbron rond Rainbow Six Siege. Het is dan ook interessant dat Ubisoft er juist voor koos om een van deze seizoenen op te schorten en in de plaats daarvan de tijd te nemen voor het verbeteren van de game.

Zo werden er betere servers gecreëerd en een nieuw matchmaking systeem ingevoerd om te helpen met de lange wachttijden. Ook werd er opnieuw gekeken naar de hitboxes van de operators, zodat ook de gameplay beter en eerlijker voerde. 

Op het moment van Operation Health waren de spelersaantallen nog niet dermate hoog dat je zou verwachten dat Ubisoft de gezondheid van het spel voorop zou plaatsen, maar bijna vier jaar later hebben we als spelers veel te danken aan deze beslissing. Door de aanpassingen werd het mogelijk voor Rainbow Six Siege om uit te groeien tot dé game van vandaag. Al zeuren we nog altijd graag over de servers.

Events

Naast de seizoenen en de gameplay vond Ubisoft ook een andere manier om spelers geïnteresseerd te houden en in sommige gevallen terug te trekken in de game: Events. Over de spanne van vijf jaar heeft de game dertien events gehad met verschillende maps, wapens en in sommige gevallen zelfs nieuwe speltypes.

Het meeste bekende event is ongetwijfeld Outbreak: een PvE evenement waarbij de game veranderde in een zombie shooter. Het evenement voegde zelfs iets toe wat de game tot dan toe vooral miste, namelijk een verhaal. Dit werd zo positief ontvangen dat dit wordt vervolgd in de spin-off Rainbow Six Quarantine.

Creativiteit ontbrak ook niet in de andere evenementen. Zo was er een Western-style evenement en kon je rekenen op wat griezeligs rond Halloween. Dit alles wordt vergezeld door een aantal uniforms en headgears in de stijl van het evenement. Dit zijn vaak de meest gewilde en uitbundige skins in de game. Als je bijvoorbeeld een muppet versie van een operator voorbij ziet rennen, schrik niet: je bent niet aan het hallucineren.

De spelers maken de game

Ubisoft weet  dat een game zo goed is als zijn spelers. Ze hebben dan ook veel tijd gestoken in het onderhouden van de community. Een belangrijke manier zijn de toernooien die worden gehouden en behoren tot de top van de eSports.

Ook zet Ubisoft zich in voor de streamers van Rainbow Six Siege. De laatste jaren is het steeds duidelijker geworden dat de populariteit van een multiplayer spel vaak afhangt van de populariteit van het spel op Twitch. Kijk bijvoorbeeld naar het succesverhaal van Among Us. Om hen te ondersteunen werkt Ubisoft al tijden aan een streamermode om de streamers in-game en uit-game te beschermen.

Dit is dan ook hard nodig. Iedereen die het spel heeft gespeeld weet dat een deel van de spelers over fanatiek is en zich rond uit misdraagt. Van teamkills tot aan doodsbedreigingen in de chat. Het is zelfs zo erg dat de chatfunctie die spelers tussen de teams laat praten door Ubisoft standaard uit is gezet. Ubisoft zelf zegt al tijden bezig te zijn geweest aan een reputatie systeem, maar deze zal pas in Year 6 verschijnen. De vraag blijft waarom dit zo lang heeft geduurd?

Ubisoft heeft vijf jaar lang gesleuteld aan Rainbow Six Siege en is bij lange na nog niet klaar. Hoewel iemand die de game sinds 2016 niet meer heeft opgestart hem amper nog kan herkennen, is de game in de kern nog altijd hetzelfde. Een tactische multiplayer shooter bedoeld om met vrienden te spelen, en nu vijf jaar later is dat nog altijd het geval. Wil je meer weten over de toekomst van Rainbow Six Siege lees dan vooral ook dit artikel

Leave a Reply

Close Menu