Rainbow Six Siege – Een eerste blik op Year 6 Season 2

Preview
Bouke Siebesma op 23 mei 2021
Rainbow Six Siege – Een eerste blik op Year 6 Season 2

Volg de Noordster

Met jaar 6 beloofde Ubisoft grote veranderingen aan te brengen in hun populaire shooter Rainbow Six Siege. Nu seizoen één bijna is afgelopen en de Six Invitational al bezig is, wordt het tijd om vooruit te blikken op de nieuwe content van Rainbow Six Siege. Ubisoft liet mij de nieuwe content alvast spelen.

Met Operation Northstar brengt Ubisoft niet alleen de nieuwe operator Thunderbird naar het spel, maar ook een grondige bewerking van Favela. Ook zijn er een hoop kleinere veranderingen, bedoeld voor een betere balans en kwaliteit. Het is nog maar de vraag of deze allemaal even populair zullen zijn.

Mina ‘Thunderbird’ Sky: de robotdokter

In seizoen twee wordt de nieuwe operator Thunderbird geïntroduceerd om te verdedigers een handje te helpen. Mina hoort bij het Nakoda-volk, een van de First Nations-volkeren van Canada, en is gespecialiseerd in reddingsmissies. Voor deze reddingsmissies heeft ze haar eigen gadget uitgevonden: de Kóna Station.

Deze gadget is een machine die mensen geneest als ze dichtbij komen. Net als Doc geeft de machine een vaste hoeveelheid levens, ongeacht of je schade hebt opgelopen. Mocht je geen schade hebben, dan zijn de verkregen levens tijdelijk en lopen ze langzaam af. De machine heeft een cooldown nadat hij iemand heeft genezen. Staan meerdere mensen in de omgeving van de machine? Dan geneest hij degene met de minste levens.

Mina heeft drie van deze machines. Daardoor zijn ze perfect om een verdedigingskamer volledig mee vol te zetten en haar vrienden te beschermen. Pas wel op: de machine ziet geen verschil tussen vriend en vijand. Mocht er dus een aanvaller in nabijheid van de machine zijn, dan wordt hij ook genezen. Thunderbird-spelers moeten dus goed in de gaten houden waar ze hun machines achterlaten.

Naast haar gadget is Mina uitgerust met het Spear .308-aanvalsgeweer en de SPAS-15-shotgun als primaire wapens. Het Bearing 9-machinepistool en het Q-929-pistool zijn haar sidearms. Net als in seizoen 1 zijn er dus geen nieuwe wapens in het spel te vinden dit seizoen. Naast haar wapens heeft Mina ook de keuze tussen een Nitro Cell en een Impact Grenade. Mina zal op dag één al beschikbaar zijn voor spelers met de premium Battle Pass en drie weken later voor iedereen.

Favela: Upgrade of downgrade

Waar in seizoen één de bewerking van de Border kon worden gezien als een lichte verbouwing, is in seizoen twee de complete map opnieuw opgebouwd. Het eerste dat opvalt en wat veel spelers mogelijk tegen het zere been schopt, zijn de niet langer verwoestbare muren aan de buitenkant van het gebouw. Dit was een van de grootste spelelementen van de map, maar spelers zullen er gedag tegen moeten zeggen.

Deze verandering is enorm, maar het idee erachter is goed. Favela was door deze muren en de opbouw een paradijs voor zogeheten spawn-peekers (verdedigers die je doodschieten voordat je bij het gebouw bent). Door deze muren weg te halen en de locatie van de ramen te veranderen is dit amper mogelijk. De keerzijde is nu alleen dat alle uniciteit uit de map is gezogen.

Ditzelfde is ook met de binnenkant van Favela gebeurd. Waar het gebouw voorheen een lichte c-vorm had is het nu een rechthoek. Dit betekent dat binnendoor verplaatsen in het gebouw een stuk gemakkelijker is, maar het tegelijk ook een doolhof is geworden. Er zijn een aantal leuke dingen toegevoegd, zoals de vuilstortkoker die het mogelijk maakt om snel een vijand te ontvluchten.

Al met al is de map er qua speelbaarheid op vooruitgegaan. Aanvallers hoeven niet meer bang te zijn om na drie stappen al dood neer te vallen. Maar door alle aanpassingen is Favela, een van de meest unieke maps van het spel, gereduceerd tot dertien in een dozijn.

Duidelijkheid

Rainbow Six Siege kan soms complete chaos zijn. Tussen alle kogels en explosies verdwijnt het overzicht snel. Ubisoft heeft zich dit ook gerealiseerd en probeert in seizoen twee meer duidelijkheid in het spel te brengen.

Zo is bijvoorbeeld het effect van de gadget van Smoke aangepast. Voorheen was het visueel niet altijd even duidelijk wanneer je wel en niet in zijn giftige gas stond, met als resultaat dat je het idee had geheel veilig te zijn, maar ondertussen toch levens verloor. Na deze aanpassing is het gas duidelijk zichtbaar.

Daarnaast zijn de operator-icoontjes voortaan zichtbaar nadat een vijand is gedood. Op de plek van het lijk zie je nu het icoon van de operator. Met dertig operators aan elke kant en tig meer cosmetische opties is het soms moeilijk om te weten wie je net door het hoofd hebt geschoten. De icoontjes zullen ervoor zorgen dat je niet langer naar het lijk hoeft te lopen om te checken of je toch echt een Finka hebt uitgeschakeld en niet een Dokkaebi.

Kogelwerend glas kan niet tegen messen

Een aanpassing die waarschijnlijk niemand zag aankomen is de downgrade van het kogelwerende glas in het spel. Dit glas zit voor de speciale camera’s. Maestro’s camera en Mira’s hele gadget zijn in principe een plaat kogelwerend glas. Voorheen was dit een bijna onvernietigbare substantie, maar in seizoen twee heeft het glas zijn aartsrivaal gevonden in een mes. Voortaan is het mogelijk om deze gadgets met je mes te slaan en daardoor het glas te breken. In dit geval is het onmogelijk om nog goed door het glas te kunnen kijken.

[image_with_animation image_url=”35647″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Voorheen was kogelwerend glas een bijna onvernietigbare substantie, maar in seizoen twee heeft het glas zijn aartsrivaal gevonden in een mes.

Grote verandering in de testserver

Met het nieuwe seizoen komt ook het meest gewilde of juist gevreesde gameplay-element in de testserver: gameplay after death. Dit nieuwe systeem moet ervoor zorgen dat de game ook leuk blijft nadat je bent uitgeschakeld. Wat dat betekent is dat het voor aanvallers mogelijk wordt om ook nadat je bent uitgeschakeld nog met je drone rond te rijden.

Maar niet alleen de aanvallers krijgen hierdoor een buff. Ook Maestro en Echo van de verdedigende zijde worden hierdoor nog een stuk krachtiger. Voorheen konden hun camera’s wel al na hun dood worden gebruikt, maar in de testserver zal het nu mogelijk worden om na hun dood ook nog met hun gadgets te schieten. Vooral voor Echo, wiens gadget al enorm sterk is, zal dit een buff zijn.

De reden dat deze veranderingen eerst op de testserver zijn geplaatst, is dat zij groot en controversieel zijn. Door ze eerst op deze manier te testen hoopt Ubisoft genoeg feedback te vergaren. Spelers worden dus vooral aangemoedigd om ook deze feedback te uiten.

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Met seizoen 2 van jaar 6 poogt Ubisoft opnieuw stappen te zetten om hun beloftes voor jaar 6 waar te maken. De veranderingen die in het spel worden toegevoegd lijken vooralsnog verbetering te brengen. Jammer genoeg kan hetzelfde niet worden gezegd over de bewerking van Favela.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]