Phasmophobia

Indiecator
Bianca van Steeg op 15 april 2021
Phasmophobia

Assistentes voor de Ghostbusters

In september 2020 is de early-access horrorgame Phasmophobia uitgebracht, precies op tijd voor Halloween. Nu is het op het moment van schrijven natuurlijk nog lang geen Halloween, maar het is wel erg herfstig weer. Dit brengt mij direct in de Halloween-spirit en het zorgt ervoor dat ik zin heb in een goed griezelspelletje.

Phasmophobia is ontwikkeld en gepubliceerd door Kinetic Games. Tot dusver is Phasmophobia de enige game waar deze studio momenteel mee aan het werk is. Bij release sloeg de game goed aan bij spelers. In oktober was dit de op vijf na meest gespeelde game op Twitch en van oktober tot november was het een bestseller op Steam. Begin maart kreeg de game een grote update om haar spelers weer actief te krijgen. Is deze indiegame het proberen waard?

Who you gonna call?

In Phasmophobia ga je aan de slag met een team van een tot vier mensen als geestenjagers. Echter vang je de geesten niet, maar verzamel je enkel bewijsstukken om te ontdekken met wat voor geest je te maken hebt. Hiervoor heb je tal van apparatuur die je kunt kopen met het geld wat je verdient met je missies. In het begin van de game heb je dus een flinke uitdaging: je hebt nog bijna geen geld en moet roeien met de riemen die je hebt. Tenzij je een aantal vrienden hebt die het al langer spelen en die als suikerpapa of suikermama kunnen dienen, natuurlijk. 

Er zijn meerdere locaties waar je uit kunt kiezen om je missies uit te voeren. Op het moment van schrijven zijn dit er acht van verschillende grootte. Onder de kleine vallen een aantal simpele huisjes die ook weer ietwat variëren in grootte: sommige hebben alleen een begane grond en bovenverdieping, andere ook een kelder of een zolder. Onder de middelste locaties vallen een gevangenis en een high school, die al een stuk pittiger zijn dan de voorheen genoemde huisjes. Het grootste level is vrijwel onmogelijk uit te spelen met minder dan vier man: een verlaten gekkenhuis. 

Nadat je de locatie hebt gekozen, kies je de moeilijkheidsgraad waarop je wilt spelen. Afhankelijk van de moeilijkheid die je hebt gekozen, heb je een korte tijd om te onderzoeken zonder dat het spook gaat jagen. Bij de moeilijkheidsgraad ‘professioneel’ heb je deze tijd helemaal niet en zo kan het dus gebeuren dat er op je gejaagd wordt de seconde dat je het gebouw in stapt. Ook beïnvloedt de moeilijkheidsgraad in het algemeen hoe vaak het spook op je jaagt en hoe snel je ‘sanity’ omlaaggaat. Hoe lager je sanity, hoe vaker het spook op je jaagt en hoe duidelijker je hem of haar ziet.

Op pad met een gevulde bus

Elk spook dat je tegenkomt geeft je drie bewijsstukken van wat voor soort spook het is. Deze bewijsstukken kunnen onder andere zijn: een reactie op de spirit box, ghost orbs die je op een camera kunt zien en vingerafdrukken die het spook achterlaat wanneer het een deur, raam of lichtknopje aanraakt. Verder heb je naast het vinden van het soort spook ook kleine zijmissies. Daarbij moet je bijvoorbeeld een spook door een motion sensor laten lopen, door zout laten lopen of een foto van het spook maken. Vooral die laatste kan je de stuipen op het lijf jagen, omdat dit betekent dat je er echt oog in oog mee moet komen te staan in plaats van dat je blijft wegrennen. 

Er zijn in totaal zes verschillende bewijsstukken die je kunt verzamelen. Uit de combinaties die je met deze zes bewijsstukken kunt maken, zijn er twaalf verschillende mogelijke spoken te achterhalen. Al deze spoken hebben elk ook hun unieke eigenschappen: de demon en banshee zijn over het algemeen agressiever en vallen vaker aan, terwijl een shade over het algemeen heel verlegen is. Probeer alleen niet te veel vast te houden aan deze stereotypen. Ik ben zelf al meerdere keren een shade tegengekomen op mijn jachten die juist heel erg agressief was, tot op het punt dat ik dacht dat het geen shade kon zijn. Je beïnvloedt ook zelf het gedrag van het spook. Als je hem helemaal verrot gaat schelden, kun je ervan uitgaan dat jij het volgende doelwit bent. De game heeft namelijk een ingebouwd voice-systeem wat het spook ook hoort.

Elk spook kan op elk moment dat je in het gebouw aanwezig bent gaan jagen. Op het moment van een jacht zal je zaklamp blijven knipperen en is het tijd om te rennen of je te verstoppen. Dit verstoppen kan echter slecht uitpakken. Zo heb ik zelf al een keer moord en brand geschreeuwd op het moment dat ik veilig dacht te zijn in een kamertje, toen het spook ineens door de deur heen kwam. Rennen kan ook slecht uitpakken: sommige spoken kunnen sneller rennen dan jij. 

Je bent dus nooit helemaal veilig, wat heel veel spanning toevoegt of je het zult overleven of niet. Als het spook je te pakken krijgt, ben je dood en verlies je al je spullen die je bij je had voor die missie. Wanneer je samen met meerdere mensen aan het spelen bent, mag je in de geestenwereld gaan rondlopen. Dit kan erg vermakelijk zijn om je vrienden te treiteren, omdat er bepaalde voorwerpen binnen het gebouw zijn die je zelf kunt oppakken en naar je vrienden kunt gooien.

[image_with_animation image_url=”36075″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Haken en ogen

Omdat de game nog in early access is, zijn imperfecties niet te vermijden. Deze zijn wel erg beperkt. Een voorbeeld hiervan is dat wanneer een speler dood is gegaan, er geen foto van het lichaam gemaakt kon worden omdat deze simpelweg door de grond verdwenen was om een of andere reden. Dit is zonde, omdat de levende teamleden extra geld kunnen krijgen voor deze foto. 

Verder gebeurt het soms dat je denkt een perfecte foto van het spook te hebben, maar dat de game deze dan toch niet meetelt, waardoor al je hartverzakkingen om die te krijgen dus voor niks zijn geweest. Al met al ben ik geen bugs tegengekomen die de game echt onspeelbaar maakten en elke kleine issue was snel opgelost. Daarnaast krijgt de game nog met enige regelmaat een update, gemiddeld een keer per maand. Deze updates zijn niet alleen voor bugfixes.

Begin maart kreeg de game namelijk een update die de gameplay heeft aangepast en wat uitdagender maakte om spelers opnieuw te intrigeren. Spoken werden lastiger om te vinden en er kwamen extra stappen voordat je daadwerkelijk kon gaan zoeken. Ook werden de spoken slimmer gemaakt tijdens het jagen. Eerder in december kreeg de game ook al een update in de vorm van een nieuwe map. Kinetic Games is dus nog altijd goed bezig om de game verfrissend te houden. 

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Alles bij elkaar is Phasmophobia uitstekend vermaak voor een paar uur, als je enigszins tegen hartverzakkingen kunt. Voor je eigen nachtrust zou ik het echter niet ‘s avonds laat spelen wanneer je diezelfde nacht nog in een leeg huis in slaap moet komen. Veel rustig slapen zal er dan niet voor je inzitten. Phasmophobia is te spelen op de pc en is ook in VR beschikbaar. Je kunt het kopen op Steam voor € 11,59.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]