Apple’s arrogantie maakt het een slecht platform voor games

By 17 augustus 2020Opinie

Opinie

8 min.

Apple’s arrogantie maakt het een slecht platform voor games

Alles om de concurrentie buiten de deur te houden

Apple is er voor de doener. Voor de creatieveling. Voor de professional. Voor de gebruiker die een simpele computer wil hebben voor dagelijks gebruik, of een hardcore-gebruiker die al helemaal in het ecosysteem van de techgigant zit. Het loopt allemaal van een leien dakje, totdat je wilt gaan gamen. Want Apple laat opnieuw zien dat wanneer concurrenten niet volgens hun spelregels werken, het maar helemaal niet gebeurt en dat maakt het voor de videogamesindustrie wel erg lastig.

De afgelopen weken ligt Apple flink onder vuur. Natuurlijk niet de eerste keer dat dit gebeurt, maar momenteel staat de hardware-fabrikant uit Cupertino wel heel vaak in de spotlight en niet omdat ze een ‘innovatief’ product hebben uitgebracht. Naast dat het samen met Amazon, Facebook en Google voor het Amerikaanse congres moest verschijnen om zich te verantwoorden voor verschillende overnames en mogelijk concurrentiebeperkend gedrag, krijgt Apple nu ook de woede van gamers links en rechts over zich heen.

Google Stadia | Pixel Vault

Het is niet de eerste keer dat Apple een stokje steekt voor de lancering van gamestreamingdiensten op zijn platform.

Geen game-streamingdiensten op je iPhone

Microsoft is zich momenteel aan het voorbereiden op de lancering van de Xbox Series X in november, maar is daarnaast ook druk bezig met de gamestreamingdienst Project xCloud. Hoewel de dienst momenteel in open bèta is voor Android-apparaten, is deze verdwenen van de iPhone. De reden: Apple wil de dienst niet op zijn platform hebben.

Het is niet de eerste keer dat Apple een stokje steekt voor de introductie van gamestreamingdiensten op zijn platform. Ook Google’s Stadia krijgt geen gehoor bij Apple: hoewel er een app is voor iPhone en iPad, is deze alleen geschikt voor het kopen van nieuwe games en het beheren van je bibliotheek. Wil je een game streamen, dan heb je pech.

Apple houdt dergelijke apps dus bewust tegen, maar volgens Apple heeft het een reden. In een gesprek met Business Insider gaven ze een verklaring:

Our customers enjoy great apps and games from millions of developers, and gaming services can absolutely launch on the App Store as long as they follow the same set of guidelines applicable to all developers, including submitting games individually for review, and appearing in charts and search.

Wat Apple zegt is dat iedere game die in een streamingdienst verschijnt, individueel getest moet worden en opgenomen moet worden in de zoekmachines van Apple. Daarnaast is er nog Apple’s eigen App Store-beleid, waarin staat dat bij ‘remote desktop applications’ het host-apparaat en de client op eenzelfde netwerk moeten zitten. Allemaal redenen waarom we voorlopig geen volwaardige Google Stadia of Microsoft xCloud-apps gaan krijgen op iOS.

Trek je portemonnee voor de app-taks

Waar Apple met zijn blokkade voor xCloud en Stadia vooral tegen de schenen van de meer fanatieke gamer schopt, nam het deze week een andere stap waarmee het een hele andere doelgroep raakt. Apple besloot namelijk om Fortnite plotsklaps uit de App Store te trekken. De reden: Epic Games besloot een eigen betalingssysteem te integreren in Fortnite, waarbij het Apple’s standaard taks van dertig procent ontwijkt.

Inderdaad: wanneer je iets in de App Store of Play Store koopt, betaal je dertig procent bovenop de normale prijs. Een abonnement voor een dienst of app kan normaliter tien euro per maand kosten, maar zodra het via de app-winkels voor Google en Apple gaat, ben je dertien euro kwijt. Een constructie waar al menige conflicten over zijn geweest, en de Europese Unie heeft hier ook een onderzoek naar ingesteld. Hoewel het onderzoek van de Europese Unie niet slaat op een gaming-gerelateerd probleem is, laat dit scenario met Fortnite wel zien hoe streng Apple is in zijn beleid.

Overigens neemt niet alleen Apple maatregelen tegen Epic Games: ook Google heeft Fortnite uit de Play Store gehaald om dezelfde reden, want ook Google rekent een extra dertig procent op abonnementen en in-app aankopen. Voor Android-gebruikers is er echter geen man overboord, al wordt het er ook niet gebruiksvriendelijker op. In tegenstelling tot Apple’s beleid ondersteunt Android namelijk wel de mogelijkheid tot een tweede applicatiewinkel of de mogelijkheid om apps rechtstreeks van het internet te downloaden. Zo kunnen Android-gebruikers de game met wat extra stappen alsnog installeren op hun telefoon.

Meten met twee maten

Het probleem wat momenteel ontstaat voor Apple, is dat het pijnlijk duidelijk wordt hoe het bedrijf met twee maten meet. Zo mogen gamestreamingdiensten niet op het platform verschijnen, maar zijn film- en muziekstreamingdiensten geen probleem. Denk immers aan Netflix en Spotify: hoewel de vorm van de content anders is, werken de apps in principe hetzelfde. Je zoekt iets op, kijkt of het wat voor jou is en speelt het dan af. Bij het nieuwste seizoen van Stranger Things is er geen probleem, maar wanneer je Destiny 2 wilt spelen blijkbaar wel.

Daarnaast is er een partij die er gemiddeld beter vanaf komt dan de rest: Amazon. Apple heeft jaren geleden een deal gesloten met Amazon waarbij de online winkel slechts vijftien procent moet afdragen voor de Apple-taks in plaats van de gebruikelijke dertig procent. Hier tegenover stond dat Apple gegarandeerd de Amazon Prime-app kreeg. Het kan dus allemaal wel, maar alleen als Apple er ook een slaatje uit kan slaan.

Om kinderen op deze manier voor het karretje te spannen, is op zijn minst dubieus te noemen.

Het discutabele mediaoffensief van Epic Games

Natuurlijk zit Epic Games niet stil na de blokkade van Apple en Google en heeft het de volledige tegenaanval geopend. Zo zijn er per direct rechtszaken ingediend tegen de twee partijen door Epic Games, waarbij de gameontwikkelaar klaagt over het concurrentiebeperkend gedrag van de twee techgiganten. Vooral het vermoedelijke monopolie van Apple speelt hierbij parten, aangezien het voor gebruikers officieel niet mogelijk is om een andere applicatiewinkel te gebruiken op iPhones en iPads.

Dat de tegenaanval gepland was, blijkt aan de snelheid waarmee Epic Games het mediaoffensief heeft geopend. Want naast de aanklachten die Epic Games heeft gedaan, heeft het ook een media-offensief ingezet tegen de partijen. Met de hashtag #FreeFortnite en een video waarin het Apple’s bekende 1984-reclame persifleert, lijkt het de jonge doelgroep van Fortnite-fans op te roepen om tegen Apple de strijd aan te gaan.

Nu heb ik mijn twijfels over hoe ethisch het is van Epic om de strijd op deze manier te voeren. Het is logisch dat Epic Games zo veel mogelijk aandacht wil voor zijn zaak en dus niet bang is om een jong publiek te gebruiken voor zijn eigen doeleinden. Met de campagne roept Epic Games hun fans op om zich kwaad te maken en zich uit te spreken tegen Apple en hier zitten ook een hoop kinderen bij. Om kinderen op deze manier voor het karretje te spannen, is op zijn minst dubieus te noemen.

Gaat Apple zijn beleid veranderen?

Nu Apple onder vuur ligt van zowel de Amerikaanse staat als de Europese Unie en fans over de hele wereld, is het de vraag of Apple’s praktijken gaan veranderen. Hoewel ik hoop blijf houden voor gamestreamingdiensten, acht ik de kans momenteel klein. Helemaal wanneer Apple geen officiële tik op de vingers gaat krijgen van overheidsinstanties, zal er waarschijnlijk weinig veranderen. Apple heeft in het verleden bewezen dat het niet graag van zijn standpunt afwijkt en als het dit al doet, dan op een bombastische manier, alsof ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden.

Dus wie weet: misschien zien we volgend jaar in een presentatie van Apple wel dat ze een revolutionaire manier hebben bedacht om de interactie tussen diensten als Stadia en xCloud en de speler nog veiliger te maken, zodat we dan eindelijk ook op een iPad lekker games kunnen streamen.

Geschreven door:

Geef een reactie

Het e-mailadres word niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *