Is het resin-systeem van Genshin Impact echt zo slecht?

Opinie
Stan van der Burg op 5 november 2020
Is het resin-systeem van Genshin Impact echt zo slecht?

Eindeloos grinden of rustig genieten?

Genshin Impact is nog geen maand uit en vrijwel iedereen heeft het erover. De door The Legend of Zelda: Breath of the Wild geïnspireerde free-to-play game van de Japanse makers MiHoYo houdt de gemoederen flink bezig, in zowel positieve als negatieve zin. Een van de grootste discussiepunten is het energiesysteem (resin-systeem) dat in de game zit. Energie heb je voor van alles nodig, maar je hebt er maar een beperkte hoeveelheid van. Een deel van de community vindt dit op zijn zachtst gezegd nogal beperkend, maar is dit systeem eigenlijk wel zo slecht?

Heb je totaal geen idee wat Genshin Impact is, maar hoor je er de laatste tijd veel over en wil je toch weten waar alle commotie over gaat? Lees dan vooral onze review om een goed idee te krijgen van waar deze game precies om draait. In deze opinie ga ik dieper in op wat het achterliggende resin-systeem precies is en of het een goed idee was van makers MiHoYo om dit systeem op deze manier te implementeren in de game.

[image_with_animation image_url=”32441″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Wat is resin en wat is Genshin Impact nu echt?

Genshin Impact is een mobile open world action-adventure gacha-game. Dat wil zeggen dat je met verschillende personages door een open wereld op avontuur uit kunt gaan en dat je daar nogal wat monsters en mensen kunt bevechten en dat zowel op pc of console als op je smartphone. Houd dit laatste goed in je achterhoofd, dat gaat belangrijk zijn.

In de game krijg je via het gacha-systeem de beschikking over verschillende personages, die allemaal hun eigen sterke en zwakke punten hebben. Uiteindelijk kies je uit die verschillende personages er vier uit waarmee je de open wereld intrekt (deze vier uitgekozen personages zijn buiten combat altijd om te ruilen met andere personages die je bezit). Deze personages hebben allemaal individuele stats en levels, dus voor het optimale team wil je al je main characters zo goed mogelijk levelen. Om materialen voor het levelen van je personage te krijgen, heb je resin nodig. Klinkt simpel toch?

[image_with_animation image_url=”32440″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Mobile vs. console en pc

Hier komt het feit om de hoek kijken dat de game een mobile gacha game is die je op andere consoles kunt spelen (en dus niet andersom). Zoals veel andere mobile en gacha games heeft ook Genshin Impact een energiesysteem, in dit geval heet dat systeem het resin-systeem. Games als bijvoorbeeld Candy Crush en Lyn: The Lightbringer gebruiken dit systeem om progressie te remmen, waarbij je kunt betalen om door te kunnen blijven spelen. Dit is het grootste verdienmodel voor dit soort mobile games. De game zelf is namelijk vaak free-to-play, zo ook Genshin Impact.

Juist omdat Genshin Impact ook te spelen is op consoles en pc, mist op deze platformen de link met het feit dat het om een mobile game gaat. Je kunt in Breath of the Wild toch ook gewoon urenlang doorspelen als je dat zou willen? In de meeste MMORPG’s kun je toch ook gewoon door blijven levelen zonder daarin tegengehouden te worden? Dat is allemaal waar, maar als je je bedenkt dat Genshin Impact het verdienmodel van een mobile game aanhoudt, is de keuze van een resin-systeem best te verdedigen. Maar is dat systeem wel goed geïmplementeerd?

[image_with_animation image_url=”32444″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Als je je bedenkt dat Genshin Impact het verdienmodel van een mobile game aanhoudt, is de keuze van een resin-systeem best te verdedigen.

Het resin-probleem

Of het nu gaat om het levelen van je personage, het upgraden van wapens of talents (skills) of het bemachtigen van nieuwe artifacts (equipment), alles kost resin. Met het huidige systeem heb je de mogelijkheid om dagelijks gemiddeld drie bazen of domains (dungeons) te verslaan en daarvan, door middel van resin, de loot te claimen om je personage te upgraden. Gemiddeld krijg je in de loot twee materialen om je personage of wapen te upgraden. Neem dan mee dat je in de latere levels meer dan tien materialen nodig hebt per categorie (personage, wapen of talents), dan kun je snel uittellen dat je weken aan resin nodig hebt per personage.

Dan zijn er nog de artifacts. Wil je de ideale artifacts hebben? Dan wens ik je alvast veel succes. De stats op artifacts zijn willekeurig. Zo kan een artifact een boost geven aan HP terwijl een ander artifact met exact dezelfde naam een boost geeft aan je ATK. Neem dan mee dat wanneer je een artifact levelt je willekeurig stats toevoegt aan je artifacts (hopelijk de goede) en je die willekeurig stats later ook upgradet (weer, hopelijk de goede), zie je al dat je hier eindeloos mee bezig kunt zijn, vooral als je dus niet continu kunt doorfarmen.

Een lichtpuntje is dat het mogelijk is om je resin sneller terug te krijgen. In de game zijn items te verdienen die je direct 60 resin teruggeven. Jammer genoeg zijn er daar niet veel van aanwezig. Je kunt je resin ook hervullen met Primogems, die je in de game kunt verdienen of met geld kunt kopen. Ook dit is gelimiteerd: je kunt niet oneindig geld tegen het spel aangooien om meer resin te krijgen, ook hier zit een dagelijks limiet aan.

[image_with_animation image_url=”32445″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

MiHoYo’s filosofie voor Genshin Impact

WIl je dus één personage optimaal levelen, dan ben je al weken tot maanden bezig. Als je je dan bedenkt dat je vier personages in je team hebt zitten, dan kan de moed je in de schoenen zakken. Wees echter niet getreurd, want zo erg hoeft het niet te zijn. MiHoYo heeft Genshin Impact namelijk zo gemaakt dat dit minmaxen eigenlijk helemaal niet nodig is. Als je gewoon casual de fantastische wereld van Genshin Impact wilt ontdekken, dan kun je dat gewoon doen. Het maakt zelfs bijna niet uit met welke personages je dat doet en dat is top. Natuurlijk maakt een optimaal personage de bazen en domains net iets makkelijker.

MiHoYo heeft geluisterd naar het commentaar van de community en gaat een blik werpen op het resin-systeem. In de komende update wordt het maximum aantal resin verhoogd. Jammer genoeg gaat dit niet het effect hebben dat de community graag ziet. De snelheid waarmee je resin terugkrijgt over tijd, verandert niet. Nu duurt het namelijk 16 uur om al je resin weer aan te vullen en in de toekomst zal dit iets langer dan 21 uur gaan zijn. Dit geeft duidelijk aan dat MiHoYo wil of verwacht dat gamers een keer per dag inloggen, dan al de dailies doen en dan lekker iets anders gaan spelen. Als je meerdere keren per dag inlogt, zul je weinig merken van deze ‘verbetering’, omdat je resin dan nog niet gevuld zal zijn.

[image_with_animation image_url=”32439″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Verbeterpunten

Wat zou er dan wel anders kunnen? Een optie zou zijn om resin sneller bij te vullen. Het probleem hiermee is dat mensen dan hun personages veel sneller maxen en laat dat nou net zijn wat MiHoYo wil voorkomen met toekomstige uitbreidingen op het oog. Een andere optie zou zijn om dagelijks een aantal runs van dungeons gratis te maken. Als je deze dan vaker wilt doen, dan kun je je resin gebruiken zoals het nu geïmplementeerd is. Op die manier zijn er iedere dag meer verschillende dingen te doen, zelfs als je al door je resin heen bent.

Zoals gezegd denk ik dat MiHoYo bang is dat mensen te snel alles binnen hebben. Zonder het resin-systeem heeft iedereen binnen de kortste keren alle ‘belangrijke’ personages gemaxt en leggen ze de game aan de kant. Daarom ben ik het eens met de keuze van een energiesysteem; je moet ervoor zorgen dat gamers niet te snel te overpowered zijn, vooral als er nog nieuwe gebieden moeten komen. Hier is MiHoYo echter wel in doorgeslagen. 

MiHoYo wil duidelijk dat Genshin Impact rustig gespeeld wordt, zonder door de game te rushen en al je personages zo snel mogelijk te levelen. Er zijn echter genoeg (MMO)RPG-fans die niets liever doen dan het optimale uit personages halen. Als er dan streamers zijn die duizenden dollars (geen grap) geïnvesteerd hebben in de game en nog geen enkel personage optimaal hebben, dan ben je wel heel streng. Hopelijk kan MiHoYo hier in de toekomst een betere balans in vinden.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]