Het pc-gaming-jaaroverzicht van 2021

Robert Zomers op 24 december 2021
Het pc-gaming-jaaroverzicht van 2021

Een jaar van hardwaretekorten, nieuwe strategiegames en trammelant in MMO-land

Voor pc-gamers moest 2021 het jaar worden waarin eindelijk die nieuwe videokaart zou binnenkomen om je build helemaal af te maken. Helaas moeten velen het nog steeds doen met een kaart van vier of vijf generaties geleden, omdat die RTX 3070 ergens de aarde aan het opwarmen is in ruil voor bitcoin. Gelukkig was het ook een jaar waarin er voor het eerst in decennia een nieuwe Age of Empires-game verscheen en is World of Warcraft niet meer de dominante MMO? We nemen de feiten van 2021 met je door.

Tot en met 2019 was het leven eenvoudig als je eenmaal tot de pc-gamers behoorde. Je hoefde je niet druk te maken of je platform wel genoeg exclusives kreeg, want zonder de poortwachters bij Nintendo, Sony en Microsoft kon je altijd rekenen op een leger aan indie-ontwikkelaars die met originele titels kwamen. Ook had je geen last van lege schappen bij de release van een nieuwe console. In 2021 is het nog steeds zo dat het aanbod aan games praktisch onbeperkt is, maar helaas zijn de perikelen met tekorten aan hardware de afgelopen twee jaar ook sterk aanwezig geweest in het pc-gaming-landschap.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Corona, scalpers en miners

Als je met de feestdagen een familielid of vriend spreekt die een fervent pc-gamer is, vermijd dan deze drie woorden. Corona, scalpers en miners hebben voor veel pc-gamers behoorlijk wat roet in het eten gegooid en prijzen voor nieuwe componenten tot ongekende hoogten gebracht. Tot twee jaar geleden kon je als millennial of zoomer alleen geen huis kopen, maar inmiddels kun je een nieuwe videokaart ook toevoegen aan het lijstje van dingen die buiten je bereik vallen.

Door de coronacrisis is er een enorme vraag naar chips. Daarnaast zijn er problemen met de aanvoer van materialen door maatregelen en lockdowns. Dat is voor de meeste pc-gamers goed te begrijpen, ware het niet dat de voorraad die wel beschikbaar komt, meteen wordt geclaimd door scalpers en miners.

Mocht je onbekend zijn met een van deze twee termen: de scalpers zijn een beetje als pandjesbazen die de voorraad opkopen zodat de schaarste nog groter wordt, waarna ze hun voorraad weer voor meer kunnen verkopen. In dit geval gaat het om de voorraden videokaarten, waardoor de adviesprijs twee of soms wel drie keer over de kop gaat. Miners kopen de voorraad wel op voor eigen gebruik, maar niet om ermee te gamen. Zij gebruiken de videokaarten voor het minen van bitcoin en ethereum, met enorme energieconsumptie en lege schappen tot gevolg.

Helaas is hier voorlopig geen oplossing voor. Hoewel fabrikanten hebben geprobeerd om videokaarten uit te brengen met een beveiliging die cryptominen onmogelijk moet maken, heeft dit weinig effect. Daarnaast draaien de chipfabrieken overuren, maar verwachten ze dat de tekorten nog zeker tot 2023 aan zullen houden.

De tekorten overschaduwen pc-gaming momenteel behoorlijk, maar dat wil niet zeggen dat er helemaal niets tofs is gebeurd afgelopen jaar. De monitorenmarkt lijkt maar beperkt last te hebben van de tekorten door corona en daar komen steeds meer schermen voor onder de 1000,- euro beschikbaar, die zowel 1440p (of zelfs 4k) als een hoge refreshrate ondersteunen. Hoewel je natuurlijk wel een videokaart moet hebben die dit ondersteunt, was een upgrade naar een beter scherm zeker in de tweede helft van 2021 beter betaalbaar.

Daarnaast hebben fabrikanten van accessoires zoals Razer en Asus de markt voor custom toetsenborden ontdekt, waarbij je zelf je eigen switches en toetsen kunt kiezen – bijvoorbeeld bij deze Razer Blackwidow V3 Mini Hyperspeed die we reviewden. Al is ook het aanbod voor je eigen samenstelling van een toetsenbord flink uitgebreid in het afgelopen jaar.

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Games die zijn uitgekomen

Humankind - Amplitude Studios

Los van of je nu een goede pc in huis hebt, zijn er in elk geval genoeg toffe games verschenen. Daarbij zaten een aantal mooie primeurs, zoals een échte Sid Meier’s Civilization-concurrent. Het 4X-genre wordt sinds de grondlegging gedomineerd door de Civilization-games en daar is nooit echt een goede tegenhanger voor verschenen, tot we dit jaar Humankind van Amplitude Studios kregen voorgeschoteld. De game geeft een geheel eigen draai aan het genre, wat door de een beter wordt gewaardeerd dan de ander. Wij zijn na de eerste paar potjes van deze strategiegame in elk geval erg benieuwd wat de studio gaat doen met deze titel in de nabije toekomst.

Forza Horizon 5 - Playground Games

Tenzij je bij racen alleen aan Max Verstappen kunt denken, is 2021 het jaar van Forza Horizon 5 als het om racen gaat. Playground Games nam ons mee naar Mexico voor een welverdiende vakantie. Helaas bleek bij aankomst dat de game nog wel wat multiplayerproblemen heeft, wat de release helaas toch wat minder zonnig maakt. Desalniettemin is dit de racegame waar je als autofanaat het meeste plezier uit hebt kunnen halen in 2021.

Halo Infinite - 343 Industries

Ontwikkelaar 343 Industries stelde de game meerdere malen uit, waardoor fans hun hart vasthielden of ze ooit nog een Master Chief-waardige Halo-titel konden gaan spelen. In de tweede helft van 2021 kwam het er uiteindelijk toch van: eerst is de multiplayer verschenen en als je dit leest zal ook de campaign speelbaar zijn. De multiplayer zit in elk geval goed in elkaar en stond dan ook binnen no-time bovenaan de rankings op Steam. Met een tegenvallende Battlefield 2042 en een gemiddelde Call of Duty-game was Halo Infinite meteen dé shooter van 2021 en we verwachten dat we elkaar op de redactie nog heel wat seizoenen gaan opblazen met plasmagranaten.

Age of Empires 4 - Relic Entertainment

Mocht je de release van Age of Empires 4 gemist hebben, dan kan ik me voorstellen dat je even moet knipperen met je ogen. Toch is het echt 2021 en is er na 16 jaar een nieuwe Age of Empires uitgebracht. Het vierde deel in de serie gaat terug naar de middeleeuwen, waar Age of Empires 2 groot mee is geworden. De game blijft in de basis heel trouw aan Age of Empires 2, maar brengt wel de nodige verbeteringen met zich mee. Of het de fans van deel 2 gaat overtuigen om de overstap te maken is de vraag, maar voor real-time strategy-fans is Age of Empires 4 een genot om te spelen en een absoluut hoogtepuntje uit 2021.

Days Gone - Bend Studio

Sony heeft sinds een paar jaar de pc-doelgroep ontdekt en brengt nu mondjesmaat PlayStation-exclusives uit voor pc. Waar iedereen had gehoopt op een grote exclusive als God of War, moeten we daar helaas nog even op wachten. Of Horizon Zero Dawn, die in 2019 uitkwam voor pc, nog een keer spelen, dat kan natuurlijk ook. Wel konden we dit jaar aan de slag met Days Gone op pc: een bijzondere zombiegame, waar we destijds best over te spreken waren op PlayStation en waarin de gigantische hordes zombies nog beter tot hun recht komen op pc-hardware.

En verder gebeurde dit nog…

Het woord is sinds 2004 vaker gevallen dan dat er inmiddels levels zijn in World of Warcraft: WoW-killer. Sinds de release domineert World of Warcraft het MMO-genre en hoewel er de afgelopen jaren genoeg scepsis over de game was, bleef een volwaardige opvolger uit. Tot 2021, waarin het tij lijkt te keren voor de game van Blizzard Entertainment.

De meest recente uitbreiding, Shadowlands, leek spelers niet genoeg te bekoren en ze stapten massaal over naar Final Fantasy 14. Zelfs zo massaal dat FF14 de vraag niet aankon en er wekenlang enorme wachtrijen waren op de servers. Of deze massamigratie van spelers definitief is zullen we zien, maar 2021 kan wel eens de boeken ingaan als het jaar dat World of Warcraft het onderspit dolf.

Wat natuurlijk ook niet helpt is dat moederbedrijf Blizzard Activision in zwaar weer verkeert, waar ook een aantal kopstukken van Blizzard en specifiek het team van World of Warcraft voor verantwoordelijk zijn. Bij de uitgever komen steeds meer verhalen naar buiten van intimidatie, discriminatie en seksueel wangedrag. CEO Bobby Kotick weigert op te stappen, maar medewerkers en inmiddels ook aandeelhouders voeren de druk op.

Dat niet alleen: de staat van Californië – waar het bedrijf is gevestigd – zag genoeg aanleiding en bewijs om een rechtszaak tegen het bedrijf te starten. De ontwikkelingen gaan zich verder uitspelen in 2022 en vermoedelijk ook nog wel daarna. Laten we in elk geval hopen dat 2021 het keerpunt is voor alle medewerkers van Activision Blizzard en ze een veiligere werkplek krijgen.

Ben je nog op zoek naar toffe last-minute-cadeaus voor onder de kerstboom? Lees dan ons cadeautip-artikel. Benieuwd wat 2021 bracht voor Xbox en PlayStation? Lees dan het PlayStation-jaaroverzicht of het Xbox-jaaroverzicht dat binnenkort verschijnt.