Genshin Impact een halfjaar verder

Achtergrond
Bouke Siebesma op 10 april 2021
Genshin Impact een halfjaar verder

Wensen voor een nieuw gebied

Toen Genshin Impact iets meer dan een halfjaar geleden uitkwam was het meteen een groot succes. Een door Breath of the Wild geïnspireerde anime game raakte menig gamer precies op de juiste plek, en dat ook nog eens gratis. Ook wij waren in onze review erg over de game te spreken. Maar nu zes maanden verder, heeft Genshin Impact zijn glans behouden, of is het alweer oud nieuws?

Natuurlijk heeft een free-to-play game altijd haken en ogen: een developer moet er nou eenmaal ook wat aan verdienen. De vraag blijft of MiHoYo hierin is doorgeslagen en welk effect dit voor de game heeft. In dit artikel bekijken we wat er positief is veranderd in Genshin Impact en welke nieuwe problemen voor de game zijn opgedoken.

Endgame

De eerste weken dat je Genshin Impact speelt zijn absoluut de wittebroodsweken. De game geeft je van alles. Van twintig gratis wishes tot aan gratis personages. Daarnaast laat de game je vrij om een geweldige en kleurrijke wereld op je gemak te verkennen. Je personages levelen op een prettig tempo en er is een berg content om doorheen te werken

Hoe langer je het spel echter speelt, hoe meer de donkere schaduwen van een paywall opduiken. MiHoYo doet er alles aan om je tocht naar de endgame te vertragen. Een langzaam levelende adventure rank zorgt ervoor dat je steeds weer bijna een week of meer moet wachten tot je het volgende stukje verhaal kan spelen. Dan ben ik nog niet begonnen over het resin-systeem dat grinden eigenlijk geheel onmogelijk maakt. Als je meer resin wilt, zul je primogems (de in-game valuta) moeten betalen. Dat betekent waarschijnlijk dat je wel in je portemonnee zal moet graaien.

Het is begrijpelijk dat MiHoYo deze techniek toepast. Het zorgt ervoor dat spelers niet te snel door alle content heen zijn en daardoor niet het spel naast zich leggen. In de huidige staat van het spel lijkt het juist eerder de casual gamer af te stoten dan geïnteresseerd te houden. Nu is het de vraag of dit een heel groot probleem voor de developer is. Het zijn de toegewijde spelers die bereid zijn om honderden euro’s uit te geven om een nieuw personage te krijgen en die laten zich niet gauw afstoten.

[image_with_animation image_url=”36035″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Events: elke week weer wat nieuws

Wat MiHoYo wel erg goed doet, zijn de vele events die sinds de launch in de game voorbij zijn gekomen. Elke update zijn er grote en kleine events die in de game opduiken. Van een simpele ‘log elke dag in’-type event, tot aan een schattenjacht: het is allemaal de revue gepasseerd. Ook al zijn de kleinere versies vaak maar een paar minuten werk per dag, je wordt er vaak rijkelijk met primogens mee beloond.

Waar deze events echt in schitteren zijn de grote versies zoals het Lantern Rite festival of het huidige Windblume festival. Niet alleen krijg je grote hoeveelheid primogems en soms zelfs gratis wishes, maar kun je ook unieke minigames spelen. Zo was er tijdens het Lantern Rite festival een tower defense minigame en tijdens Windblume festival kon je een soort Fall Guys achtige reeks aan minigames spelen.

Wat ik persoonlijk ook erg waardeer aan deze events zijn de quests die tijdens de events beschikbaar komen. Vaak vertellen ze de legendes achter de festivals. Ze geven meer diepgang aan de wereld en veel van de speelbare personages komen in die quests voor. Zo leer je ook je eigen personages beter kennen wat weer helpt je verbonden met ze te voelen.

[image_with_animation image_url=”36034″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Wachten op ons nieuwe avontuur

Hoewel de game tijdens de launch werd geprezen om zijn grote wereld, begint die na een tijd toch aardig klein te voelen. Dit komt vooral doordat je daily quests je continu naar dezelfde plekken sturen. Hoewel het gebied dat in de update 1.2, Dragonspine Mountain, uitkwam een goed snack was, is het duidelijk dat de fans smachten naar meer.

Dit gebied laat meteen wel zien hoe groot de potentie van de game is. Met het nieuwe gebied kwamen nieuwe vijanden, nieuwe puzzels om op te lossen, en een nieuwe mechanic- sheer cold – die het navigeren op de berg af en toe knap moeilijk maakte. Het gebied zat zo goed in elkaar dat het beklimmen van de berg voelde als een waar avontuur.

Deze berg voelde reusachtig, maar als je op de kaart kijkt is het maar een relatief klein gebied. We weten dat het nieuwe gebied dat in een toekomstige update zal komen een heel nieuw land is: Inazuma. Als dit gebied even groot gaat zijn als de andere landen, en even goed in elkaar zit als Dragonspine Mountain, dan kunnen fans van de game zomaar weer maanden zoet zijn. De vraag is nu hoelang we nog zullen moeten wachten op dit nieuwe gebied.

[image_with_animation image_url=”36033″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Als dit gebied even groot gaat zijn als de andere landen, en even goed in elkaar zit als Dragonspine Mountain, dan kunnen fans van de game zomaar weer maanden zoet zijn.

Een leger aan personages

MiHoYo heeft dan misschien niet zoveel nieuw terrein aan de game toegevoegd, maar waar ze zich geenszins hebben ingehouden is op het gebied van nieuwe personages. Dit is natuurlijk erg logisch, want dit is waar ze het meeste geld mee verdienen. Om een vijfsterren wapen of personage te krijgen moet je maximaal 90 keer wensen. Omdat het een gacha game is, weet je namelijk nooit zeker dat je krijgt wat je echt wilt.

Sinds de release van de game zijn er acht nieuwe vijfsterren personages bij gekomen: Venti, Tartaglia, Klee, Albedo, Zhong Li, Ganyu, Xiao, en Hu Tao. Al deze personages waren maar voor een korte tijd beschikbaar, wat natuurlijk betekent dat als je dat personage echt heel graag wilde, je vastberaden moest zijn om een hoop te wensen. Om een van deze personages te krijgen moest je maximaal 180 keer wensen.

Niet alle personages die waren toegevoegd zijn vijfsterren. Er zijn ook drie viersterren personages toegevoegd aan de game: Diona, Xinyan en Rosaria. Het mooie aan deze personages is dat deze altijd beschikbaar zijn om te krijgen, en je dus niet bang hoeft te zijn om buiten de boot te vallen.

Wat ook interessant is, is dat in de huidige update 1.4 het opnieuw mogelijk is om Venti en Tartaglia te bemachtigen. Dit is voor het eerst dat twee ‘limited’ personages weer terugkeren en het is dus maar de vraag hoe limited deze personages echt zijn. Mogelijk zien we in toekomstige updates dus ook andere vijfsterren personages terugkeren.

Quality of life improvements

Naast alle nieuwe personages en andere content zijn er ook een hoop kleinere aanpassingen gemaakt aan de game. Zo kun je bijvoorbeeld sinds de huidige update meer condensed resin bij je dragen, wat handig is als je bijvoorbeeld een dagje geen tijd hebt om je resin te gebruiken. Ook kun je nu je world level verlagen met één level. Dit helpt heel erg als je moeite hebt met een boss die te sterk voor je is. Dit soort kleine veranderingen laten zien dat MiHoYo nog altijd hard aan het werk is om Genshin Impact te verbeteren en spelers te ondersteunen.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Na zes maanden sinds het uitkomen van Genshin Impact weet het spel nog steeds de harten van zijn spelers te veroveren met uitgebreide events en unieke nieuwe personages. Deze liefde wordt alleen wel steeds meer getest door het uitblijven van een groot nieuw gebied en het vervolg op de main quest. Het is nu hopen dat update 1.5 die eind april of begin mei zal moeten uitkomen een einde brengt aan dit wachten.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]