Games waarin je keuzes écht gevolgen hebben voor het verhaal

Achtergrond
Brechtje van Dam op 28 juli 2021
Games waarin je keuzes écht gevolgen hebben voor het verhaal

Zet alles naar je hand of stort jezelf in verdoemenis

Het leven zit vol met bepalende keuzes. Geen wonder dus dat naast de lineaire verhaallijnen in games steeds meer ruimte komt voor spellen waarin jij als speler voor lastige beslissingen komt te staan. Games waarin jouw keuzes écht gevolgen hebben voor de plot en afloop van het verhaal.

Die keuzes in games zijn soms niet meer dan een gimmick: een manier om jou het gevoel te geven dat waar je mee bezig bent er toe doet, al heeft het weinig effect. Wat veel interessanter is, zijn de games die compleet veranderen door een paar beslissingen. Games waarin je niet alleen zelf het einde van je verhaal (onbewust) kiest, maar waarin je bondgenoten en ervaringen onderweg bepaald worden door wie jij bent of wil zijn. De volgende games bieden die vrijheid op een zeer originele manier.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Fallout

Fallout is een post apocalyptische shooter waar ik he-le-maal verliefd op ben. Toegegeven, ontwikkelaar Bethesda heeft de franchise een beetje aangerand met Fallout 76, maar zelfs die game is nu best aardig. Met name Fallout 3 en New Vegas zijn echt fantastisch.

In Fallout speel je als de lone survivor, een overlevende van een vreselijke kernramp die probeert te navigeren door wat er over is van de wereld. Je keuzes bepalen wie je bondgenoten en wie je vijanden zijn. Je bepaalt ook zelf wat voor mens je wil zijn: werk jij voor the greater good of red je vooral jouw eigen hachje? Sluit je aan bij bendes, probeer de wereld te redden of trek je eigen plan en schiet op gemuteerde krabben vanaf het dak van een tuinhuis. Mag je lekker zelf weten.

Ik heb de meeste delen uit de Fallout franchise letterlijk tientallen keren gespeeld, simpelweg omdat je telkens weer iemand anders kan zijn en dan een totaal ander verhaal voorgeschoteld krijgt. Er zijn ontzettend veel mogelijke eindes voor veel Fallout-games. In Fallout 3 zijn het er volgens sommigen zelfs honderden.

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

The Walking Dead

Gamestudio Telltale bracht in totaal vier seizoenen uit van The Walking Dead, inclusief twee DLC’s. Deze point-and-click games lijken op het eerste gezicht niet heel spannend. De graphics doen denken aan een comic. Dat is heel tof, maar er wordt weinig actie verwacht van de speler.

Toch zijn deze games zo ontzettend meeslepend. Het is alsof je een film kijkt waarin jij het plot bepaalt. Elke dialoogoptie of elke deur die je opent kan het verhaal beïnvloeden. Ga je weg van je veilige schuilplaats op zoek naar eten of verdedig je wat je al hebt? Red je de zoon van een ander met risico voor je eigen leven, of zet je het op een lopen? En hoe empathisch ben jij nog tijdens een zombie uitbraak? 

Het  toffe van Telltales Walking Dead-serie is dat je achteraf te zien krijgt welke keuzes invloed hadden en hoe andere spelers kozen. Ben je niet zo van de zombies? Andere Telltale games zoals Game of Thrones, Batman en The Wolf Among Us hebben dezelfde opbouw. 

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

The Stanley Parable

Als je het hebt over bepalende keuzes in games, dan heb je het over The Stanley Parable. In deze game is keuzes maken de enige factor. Dat begint al met de eerste keuze: twee deuren. Welke ga je doorheen? Alle keuzes die je maakt worden toegelicht door een mysterieuze verteller.

Er gebeurt helemaal niets en toch van alles in deze originele indiegame. Hoe jij speelt bepaalt of je binnen 5 minuten door de game heen bent of er uren in ronddwaalt. Van alle games in deze lijst is dit waarschijnlijk de game waarbij je keuzes het meeste uitmaken.

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Detroit: Become Human

Detroit speelt zich af in een dystopische toekomst waarin androïdes tussen mensen leven. De androïdes zijn niet vrij in hun keuzes maar werken voor de mensen (hoe kan het ook anders?). Je speelt afwisselend als drie personages met elk een belangrijke rol in de strijd tussen mens en machine. 

Ook Detroit: Become Human heeft meerdere eindes die bepaald zijn door jouw keuzes. Het is eigenlijk een point-and-click game, maar de ontwikkelaar heeft waarschijnlijk het gevoel van actie willen mimieken door je de meest nutteloze taken te laten uitvoeren (druk op X om deze koffiepot op te pakken, druk op O om te schenken, etc.). Dat is in het begin verschrikkelijk irritant, maar zet je er even overheen en Detroit is een verrassende game die je niet weg kan leggen.

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Red Dead Redemption 2

Ik ga eerlijk zijn: ik wist niet eens dat Red Dead Redemption 2 meerdere eindes had toen ik het voor het eerst uitspeelde. Er zijn in totaal vier slotscenes. Welke je krijgt, hangt af van hoe jij als hoofdpersonage Arthur omgaat met de rest in de groep bendeleden waar je mee samenleeft.

De verhaallijn van RDR2 lijkt grotendeels lineair, maar toch komen er veel keuzes aan te pas. Niet alleen het einde wordt bepaald door hoe jij omgaat met je medecriminelen: ook hoe goed of slecht je reputatie is (en dus hoe gemakkelijk of gecompliceerd de game is) hangt samen met hoe jij je gedraagt.  Behalve dan als je net zoals ik je paard niet onder controle hebt en dus steeds per ongeluk mensen vermoord die je nét had willen redden. Dan is het niet jouw schuld.

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Life is Strange

Net als The Walking Dead is Life is Strange een episodische game. Je kruipt in de huid van Max, een student die bij toeval ontdekt dat ze over een speciale kracht beschikt: ze kan de tijd beïnvloeden. Die functie maakt deze game erg bijzonder, omdat je keuzes kunt terugdraaien. Deze keuzes en het terugdraaien ervan hebben echter ook weer consequenties voor het verhaal. 

Zo kan ook bij Life is Strange het einde er heel anders uitzien voor verschillende spelers. Ook bij deze game krijg je achteraf te zien wat anderen kozen. Op 10 september komt het nieuwste deel uit, Life is Strange: True Colors.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Wat is jouw favoriet?

Wie dus net als ik dol is op games met allesbepalende keuzes, kan weer even vooruit. Toch heb ik er ongetwijfeld ook een heleboel gemist. Staat jouw favoriet er niet tussen? Laat het weten in de comments want ik ben altijd op zoek naar meer van dit soort games!