Creëer je eigen geschiedenis in Humankind

By 11 juli 2021Preview

Preview

6 min.

Creëer je eigen geschiedenis in Humankind

Culturele scheikunde

Als je aan een game denkt waarin je een civilisatie bestuurt van de steentijd tot in de toekomst denk je ongetwijfeld aan Sid Meier’s Civilization. Dit is logisch want deze franchise is binnen de 4X strategy games echt leidend. Toch waagt in augustus Humankind van Amplitude het om de strijd aan te gaan met deze gigant.

Humankind is Het nieuwste spel van de Franse studio Amplitude, bekend van games als Endless Legend en anderen met endless in de naam. Het is onmogelijk om dit spel los te zien van de Civilization franchise. Toch brengt Humankind een hoop nieuws met zich mee. Zo geeft Humankind de spelers een hoop flexibiliteit in de bouw van hun beschaving en dwingt het spel je om moeilijke keuzes te maken.

Geïnspireerd door Civilization

Voor de duidelijkheid, Humankind lijkt op het eerste oog echt op een clone van Civilization. Beide games spelen zich af op een isometrische wereldkaart die op is gedeeld in zeshoeken. Ook de art style zou kunnen toebehoren aan een Civilisation VII, maar Humankind weet in dit opzicht een vele malen meer gedetailleerde wereld te creëren.  

Niet alleen in het uiterlijk heeft Humankind veel weg van een Civilization clone, ook de gameplay lijkt duidelijk geïnspireerd op zijn grotere broer. Dit is natuurlijk een valkuil waar veel 4X games in belanden. Ook in Humankind bestuur je een civilisatie vanaf de steentijd en probeer je deze dominant te laten worden over de andere beschavingen. Je moet je ontwikkelen op het gebied van wetenschap en kunst, en je benut je tijd door het bouwen van gebouwen in je gebied.

Maar ook echt anders

Toch moet Humankind echt los worden gezien van de Civilization. Dit is al duidelijk binnen de eerste minuten van het spel. Waar je bij het gemiddelde potje Civilization al in de eerste seconden van het spel kiest  welke civilisatie je de rest van het spel zal spelen, ligt dit een anders in Humankind.  

In plaats van dat je een civilisatie kiest, kies je alleen maar voor je bestuurder. Dit is puur visueel waar geen verdere gameplay aan vast zit. Wat voor civilisatie je zal besturen zal pas later duidelijk worden. Alle spelers beginnen dus als een onbeschreven blad dat ze door het spel invullen. Wanneer spelers naar een volgend tijdperk gaan moeten ze kiezen in welke nieuwe samenleving ze veranderen.

Voor het eerste tijdperk kan bijvoorbeeld worden gekozen voor de Assyriërs of de Myceners. Elk van deze civilisaties hebben hun eigen bonussen en gebouwen om te bouwen. Wanneer een nieuw tijdperk wordt bereikt moet opnieuw deze keuze worden gemaakt. wanneer er een nieuwe civilisatie wordt gekozen dan komen de nieuwe bonussen bovenop de eerdere bonussen. Dit betekent dat spelers een stuk flexibeler kunnen zijn in hun aanpak. Zo kan je in het ene tijdperk kiezen om goud binnen te harken en het in het volgende tijdperk investeren in een sterk leger om je vijanden te overrompelen.

Alle spelers beginnen dus als een onbeschreven blad dat ze door het verdere spel heen zullen invullen.

Grote woorden, grote daden

Hoe spelers door de verschillende tijdperken komen is door middel van Fame, de drijvende kracht achter het spel. De manier om Fame te verzamelen is door grote daden te verrichten. Elke daad die je verricht levert je een Era Star op en elke Era Star levert een beetje Fame op. Als je genoeg Fame hebt verzameld vervolg je de reis door de tijd. 

Maar voor ieder zal dit pad anders zijn. Elke daad is maar één keer en door één speler te verrichten. Ook leveren verschillende daden verschillende hoeveelheid sterren op. Hoe moeilijker de daad, hoe meer punten. dit kunnen dingen zijn als een natuurwonder ontdekken of de wereld rondvaren, maar ook het organiseren van een symposium. 

Opnieuw laat Humankind in dit opzicht zijn spelers vrij om hun eigen speelstijl te ontwikkelen. Binnen elk spelgebied zijn er daden te verrichten, of het nou economisch of militair is. Het zal interessant zijn om te zien of bepaalde speelstijlen beter zullen werken dan andere. Vaak zijn dit soort games moeilijk te balanceren, iets waar Civilization ook moeite mee heeft.

Wie bestuurt moet keuzes maken

Een ander nieuw spelelement dat belangrijk zal worden, zijn de dilemma’s die Humankind aan zijn spelers voorlegt. Deze dilemma’s zijn geïnspireerd op historische momenten, maar zullen niet altijd de geschiedenis volgen. Dit kunnen grote dilemma’s zijn zoals wat te doen met de Vikingen die voor je stad liggen, maar ook kleinere dingen zoals de oplossing voor de muizenplaag in je stad.

De speler zal een keuze moeten maken want ze negeren is geen optie. Het moeilijke is dat de gevolgen van de keuze pas na meerdere beurten duidelijk zal zijn. Mochten de effecten negatief zijn zal dat kunnen beteken dat er opstanden in je steden plaatsvinden. Hoeveel van deze dilemma’s in het spel zitten is nog onbekend, maar hopelijk is er genoeg variatie om te voorkomen dat ze achterhaald raken.

Trek ten strijde

Waar meerdere civilisaties strijden om dominantie is oorlog natuurlijk onvermijdelijk. Humankind komt met hun eigen systeem om deze gevechten uit te vechten. In Humankind vorm je legers door meerdere units samen te voegen op een vakje. 

Mochten twee legers de strijd aan gaan vouwen deze legers uit over een afgesloten gedeelte van de kaart. Je troepen moeten dan binnen een bepaald aantal beurten het vijandelijke leger verslaan. Het is nog maar te zien in hoeverre dit interessant blijft als je al tien gevechten in een potje hebt gehad. Gelukkig kun je er altijd voor kiezen om de gevechten automatisch uit te laten vechten. Er zit een kanselement in de gevechten, wat betekent dat niet het sterkste leger standaard wint.

Nieuwsgierig geworden naar Humankind? We hebben de trailers voor je alvast op een rijtje gezet:

Geen webshop links gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres word niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *