Welke tijdsperiodes zouden we willen zien in Assassin’s Creed Infinity?

Achtergrond
Bouke Siebesma op 22 november 2021
Welke tijdsperiodes zouden we willen zien in Assassin’s Creed Infinity?

Blinde vlekken in de geschiedenis

Ongeveer een jaar geleden hadden we het al over de toekomst van de Assassin’s Creed franchise. Niemand had echter kunnen verwachten dat Ubisoft wel heel experimentele plannen had voor de franchise. De toekomst lijkt nu vorm te krijgen onder de naam Assassin’s Creed Infinity. Een live-service game waarin toekomstige verhaaldelen aan elkaar zullen worden gekoppeld in een hub.

Een van de meest spannende elementen van een nieuwe Assassin’s Creed-game is de nieuwe setting. Met de geschiedenisboeken als onze reisgids hebben we al heel wat interessante locaties meegemaakt. Geruchten over een game als Infinity maken de potentie alleen maar groter. In plaats van maar één setting krijgen we er nu waarschijnlijk meerdere. Hoog tijd dus om de geschiedenisboeken te openen en te kijken waar we de Assassijnen in actie willen zien.

Albigenzische Kruistochten, 1209 - 1229 Zuid Frankrijk

Als ik het heb over de Albigenzische Kruistochten, vraag jij je waarschijnlijk af: de wattes? Oké, ik geef het toe: het is misschien niet een van de meest bekende historische gebeurtenissen. Het is niet eens een van de meest bekende kruistochten. Toch is het een perfecte setting voor een Assassin’s Creed game.

De Albigenzische Kruistochten werden uitgeroepen tegen de Katharen die in het zuiden van Frankrijk zouden leven. Deze Katharen waren volgens de kerk ketters van het ergste soort. Toch is er binnen de historische gemeenschap een hoop onduidelijk over wie en wat deze Katharen nou precies waren — zelfs hun bestaan wordt in twijfel getrokken. Met andere woorden: deze Katharen zouden de perfecte standin kunnen zijn voor de Assassijnen.

Ook de Tempeliers zouden gemakkelijk een plaats hebben in het verhaal. In die zin zou deze setting een mooie terugkeer zijn naar de oudste Assassin’s Creed-spellen waarin het conflict tussen de Assassijnen en de Tempeliers centraal stond. Daarnaast heeft deze setting met gemak een vijand op het niveau van de Borgia’s: Simon de Montfort, de leider van de kruistocht.

Edo-periode, 1603 - 1868 Japan

Waar mijn vorige idee compleet (mentaal) uitgedacht is, is dit idee wat minder uitgepluisd. Tegelijkertijd schreeuwen fans nu al jaren om een Assassin’s Creed-game die zich afspeelt in Japan. De games hebben ons al de mogelijkheid gegeven om in de huid te kruipen van de grootste krijgers uit de geschiedenis, zoals de hoplieten en de Vikingen. Nu zijn dan toch echt de samoerai aan de beurt.

De Japanse architectuur en landschappen zijn bovendien ideaal om parkour gameplay zoals in Assassin’s Creed uit te oefenen. Ghost of Tsushima heeft ons vorig jaar al laten zien hoe goed een game in een Japanse setting kan werken. Deze game werd toen beschreven als Assassin’s Creed in Japan, nu dus aan Ubisoft om hun visie hierop te geven.

Waarom ik specifiek heb gekozen voor dit tijdperk is omdat vooral richting het einde van deze periode een interessante strijd ontstond tussen traditie en moderniteit. Gedurende de Edo-periode was Japan afgezonderd van de rest van de wereld – op ons kikkerlandje na -, maar Westerse machten braken richting het einde van de periode deze afzondering open. Samoerai die ondergedompeld in traditie waren zouden daarom een interessante positie zijn voor de Assassijnen.

[image_with_animation image_url=”38843″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

De opkomst van Augustus, 44 - 27 v.Chr Rome

Een andere veelgevraagde setting voor een toekomstige Assassin’s Creed-game is het Rome uit de Oudheid. In Origins hebben we deze plek kort kunnen verkennen toen de Assassijn Aya consul Caesar neerstak. Hoewel het einde van de game daar een vredige afsluiting voor de moordenaars van Caesar insinueerde was historisch gezien niets minder waar. 

Na de dood van Caesar vormde zich het Tweede Triumviraat. Dit was een bondgenootschap die bedoeld was om de moordenaars van Caesar te verslaan en de macht te grijpen. De meest bekende van hen was Octavianus, voor ons beter bekend als Augustus: de eerste keizer. De burgeroorlog die volgde op de dood van Caesar en de vorming van het triumviraat zouden een perfecte setting zijn voor een gedeelte van Infinity.

Niet alleen weten we dat in de geschiedenis van Assassin’s Creed Assassijnen direct een hand in deze ontwikkeling hadden, maar het geeft ook de mogelijkheid om een verhaallijn te vervolgen die praktisch gezien verlaten is na Origins. Deze setting zou ons het verhaal kunnen laten volgen van een Assassijn in een stad die haar dood wil, een game waarin overleven in de schaduwen centraal staat.

[image_with_animation image_url=”38841″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Hoewel het einde van de game een vredige afsluiting voor de moordenaars van Caesar insinueerde was historisch gezien niets minder waar.

Natuurlijk zijn er genoeg momenten uit de geschiedenis die nog niet behandeld zijn in een Assassin’s Creed-game. De kans dat Ubisoft specifiek een van deze settings aansnijdt is klein. Toch is het leuk om te fantaseren wat mogelijk zou kunnen zijn in de potentie van deze settings. Heb je zelf ideeën over mogelijke settings, laat ze dan vooral achter onder dit artikel of in onze Discord-server.