Watch Dogs: Legion’s Co-op

Achtergrond
Jermaine van Haarlem op 7 april 2021
Watch Dogs: Legion’s Co-op

Hacken is een eenzaam beroep

Het kostte wat tijd en moeite, maar na maandenlang uitstellen werd de multiplayer van Watch Dogs: Legions eind maart online gegooid. Is deze modus wel het wachten waard geweest of kun je beter op eigen houtje verder gaan? 

In eerste instantie moest de multiplayer van Watch Dogs: Legion uitkomen in december. De uitgestelde datum van 9 maart werd gehaald, maar door problemen op de pc-versie werden een aantal features uitgesteld op de overige platformen. De nieuwste missies die vooral gericht waren op het co-op aspect kwamen er uiteindelijk op 23 maart. Helaas moet ik zeggen dat de multiplayer ontzettend eenzaam voelt. Ja, de wereld van de single-player is ook hier vrij toegankelijk, maar de meeste gebouwen zijn niet beschikbaar online. 

Techniek staat voor alles

Samen met een vriend heb ik de online-modus geprobeerd, maar ik liep al gelijk tegen een technisch probleempje aan. We konden elkaar niet goed uitnodigen. Zelfs niet wanneer je friends only of public aan zet. Uiteindelijk heb ik het via het playstation 4-party menu verstuurd en dit werkte wel. 

Het hoofddoel is, net als in de singleplayer, om mensen te werven die je op straat tegenkomt. Ook ditmaal kun je vrijwel iedereen aan je team toevoegen die je tegenkomt. In plaats van missies te doen om ze over te halen, verdien je nu in-game geld genaamd Influence. Hiermee haal je de npc over om zich aan je zijde te voegen. Het proces gaat vrij vlot en je kunt twaalf npc tegelijk meenemen en twintig in je bunker ‘bewaren’. Helemaal top natuurlijk, totdat je erachter komt dat je eigenlijk vrij weinig met ze kunt doen. In de single-player kon je bijvoorbeeld een missie doen die zich in de Big Ben afspeelde, of hackte je het paleis van de koningin om een gebied te ontgrendelen. 

In London zijn er weer verschillende punten die je kunt bezoeken, maar ook hier volgt een teleurstelling. Ze zijn vrijwel allemaal solo-activiteiten. Denk aan het hacken van een computer, stelen van een voertuig of iets opblazen. Waarom moet ik dit online in mijn eentje doen terwijl ik dit ook in de singleplayer-modus alleen kan doen?

Laat de spelen beginnen!

Los van het feit dat in de lobby van Watch Dogs iedereen zich als een soort maniac gedraagt, zoals we gewend zijn van GTA V, zijn er ook vaste gamemodi. De enige die hier echt uitspringt is Spiderbot Arena. Deze free-for-all deathmatch met vier spelers is erg vermakelijk door de snelle gameplay. In plaats van je character bestuur je een spiderbot met bijvoorbeeld een shotgun of raketwerper. Degene met de meeste kills wint. 

Deze modus krijgt nog een extra dimensie doordat de spiderbots verschillende platformen kunnen aanpassen. Hierdoor komt er een tactisch element om de hoek kijken en kun je zo het zicht van de vijand belemmeren. Doordat de bots erg fragiel zijn, loopt het aantal doden in rap tempo op. Het lijkt mij handiger om deze modus aan te passen zodat er meer spelers tegelijk spelen. Bij vier spelers is het vaak onduidelijk wie er echt de beste is. 

Na afloop van elke activiteit die je afrondt krijg je ervaringspunten waarmee je seizoensrang omhoog gaat. Hiermee speel je dan weer cosmetics vrij als outfits en maskers. Eigenlijk dus vrij nutteloos want je krijg er geen nieuwe wapens of speciale perks voor. Hierdoor is het vooral een kopie van andere games. 

Al met al is de online versie van Watch Dogs Legion niet geslaagd. Er is simpelweg te weinig te beleven en de dingen die je kunt doen werken niet altijd naar behoren. De dagelijkse en wekelijkse-missies zijn leuk voor eventjes, want verder dan ‘rij een bus de Theems in’, gaat het niet. Tel daarbij het vele wachten voordat de lobby vol is voor een game, en je komt uiteindelijk op een magere multiplayer-modus uit. De enige hoop die ik stiekem heb is de update naar crossplay waardoor het wachten iets minder gaat worden.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]