Een terugblik op Project CARS

Afgestoft
Twan Alofs op 23 augustus 2020
Een terugblik op Project CARS

Lang leve de lol

Al sinds jaar en dag ben ik verslaafd aan autosport. Sinds mijn opa me op mijn vijfde aanstak met het Formule 1-virus is dat nooit meer weggegaan. In al die jaren heb ik dan ook veel racegames versleten. Ze hadden allemaal wel een overeenkomst: het was zo arcade als het maar kon. Totdat daar opeens Project CARS was. 

Maak je geen zorgen, beste lezer; je zult mij niet horen zeggen dat Project CARS de ultieme simracer is. Het opende voor mij alleen wel een nieuwe deur wat betreft het door mij zo geliefde autorijden. Hoe de game dat voor elkaar heeft weten te boksen, ga ik je vertellen.

Het verhaal achter de game

Ten eerste greep de totstandkoming van de game me aan. Allerlei zaken hebben voor mij zoveel meerwaarde als er een goed achtergrondverhaal bij zit en dat geldt zeker voor Project CARS. Ontwikkelaar Slightly Mad Studios wilde een racegame ontwikkelen, maar ging hiervoor niet op zoek naar een uitgever. In plaats daarvan vroegen ze de community om mee te investeren.

De CARS in Project CARS staat daarom niet voor de vertaling van wagens. Het is een afkorting voor Community Assisted Racing Simulator. Het bleef dan ook niet alleen bij investeringen in de game, maar gamers kregen ook echt een stem in wat er ontwikkeld moest worden.

Daarnaast werden er ook nog drie bekende coureurs aan het project verbonden, om te helpen om van Project CARS een goede simracer te maken. Zo werkte Top Gear’s ‘The Stig’ mee, samen met Nicolas Hamilton en lange-afstandscoureur Oliver Webb. De tweede is inderdaad de (half)broer van Lewis Hamilton, maar vergis je niet: Nicolas kan ook een aardig potje sturen.

Doe waar je zin in hebt

Het andere werkelijk waar fenomenale punt in Project CARS is dat je letterlijk kunt doen waar je zin in hebt. Waar veel games je geforceerd laten starten als een rookie en je in het begin overladen met langzame auto’s, kun je in Project CARS starten waar je wilt. Wil je volle bak beginnen met lange-afstandsracen in de LMP1? Ga je gang. Toch liever beginnen met karten? Ook prima. Of ertussenin, met de Formule Renault? Je begrijpt het al: alles is mogelijk.

Door deze keuze hoef je niet uren te spelen voordat je eindelijk een keer in die toffe competitie terecht komt. Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat alles daaronder minder tof was. Op de karts na heeft bijna elke raceklasse wel iets bijzonders. 

Daarbij moet wel aangetekend worden dat Project CARS niet alle licenties bezit. Is dat dan heel erg? In mijn ogen niet en de reden daarvoor is heel simpel: de game focust zich zo puur op racen dat de content van enorm hoge kwaliteit is.

[image_with_animation image_url=”17913″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Nog meer vrijheid

Wanneer je de keuzemogelijkheden in Project CARS aanstipt, kun je eigenlijk niet om Project CARS 2 heen. Waar je in het eerste deel nog wel gebonden was aan de raceklasse waar je in reed, kun je in het tweede deel volledig losgaan. Wil je een race organiseren op Monza met de LMP1-klasse, Porsche Supercup-wagens, Formule 2-auto’s en BMW’s uit de jaren tachtig, dan kan dat. Moet het halverwege nog gaan sneeuwen, dan is dat ook geen probleem.

“Doe waar je zin in hebt en maak het zo gek mogelijk” lijkt het devies. Af en toe was het dan ook echt een waar feestje. Als je even geen zin had om weer te proberen een paar honderdsten van seconde van je tijd af te snoepen in Time Trial, dan ging je gekke evenementen verzinnen in een los evenement.

Zo heb ik gekeken hoeveel rondjes ik kon rijden in de snelste auto op Monza in dezelfde tijd dat een kart een ronde had afgelegd. Of wat te denken van een race met een Formule 1-wagen tegen een Indy Car-bolide? Uren heb ik gespeeld met bizarre weersomstandigheden, die van extreme hitte naar sneeuw naar onweer en terug naar sneeuw gingen, om maar te kijken of ik de wagen op de weg kon houden.

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Kortom: beide delen van Project CARS waren een genot om te spelen. Of deel drie dat ook gaat worden, is nog even afwachten. De game lijkt compleet anders te worden dan zijn voorgangers. Wil je daar alvast meer over weten, lees dan onze vooruitblik. Wil je zelf aan de slag met Project CARS 3? De game ligt vanaf 28 augustus in de winkels en verschijnt voor de PlayStation 4, Xbox One en pc.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]