De top crossovers tussen games en speelgoed

Achtergrond
Jermaine van Haarlem op 10 september 2020
De top crossovers tussen games en speelgoed

Herbeleef je jeugd

Wie herinnert het zich niet? In je kamer met je raceauto’s de gekste stunts doen of de meest dramatische liefdesrelaties met poppen nabootsen. Wij zetten een aantal speelgoed-games op een rij voor iedere volwassenen die stiekem nog naar die kindertijd verlangt, maar lekker op de bank wil blijven zitten.

 Als kind konden we alle avonturen beleven die we maar wilden, gewoon vanuit onze veilige slaapkamers. Ikzelf heb enorm lang in de Lego-fase gezeten waarbij ik steeds grotere en ingenieuze bouwwerken uit  de grond stampte om deze daarna met een fictieve natuurramp weer te gronde te laten gaan. Ook heb ik een hele tijd met radiografisch bestuurbare auto’s de straten in mijn wijk onveilig gemaakt en menig enkels van buurtbewoners aangevallen. Later stapte ik over naar videogames waar, tot mijn verbazing, zo nu en dan die speelgoedwereld van vroeger weer tot leven komt.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Toy Story 3: The Video Game

[image_with_animation image_url=”31943″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Ok, officieel is deze game op de film gebaseerd, maar het speelgoed is wel gebaseerd op echt speelgoed. Denk maar aan de kleine speelgoedsoldaatjes. Het mooie aan Toy Story 3: The Video Game is dat het naast de uitgebreide missies ook een sandbox-element bevat.

Zo is er een speelgoed-western dorpje waar jij de bewoners een handje moet helpen. Vervolgens moet je bijvoorbeeld verloren vee terug zien te vinden en krijg je als beloning de boerderij tot je beschikking. Ook zijn er volop keuzes om je dorpje in allerlei thema’s om te kleden zoals bijvoorbeeld Halloween of iets meer futuristisch. Dus houdt je van Toy Story of andere herkenbare speelgoedartikelen dan is deze game echt iets voor jou.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

De vele Lego-games

[image_with_animation image_url=”31940″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Inmiddels zijn er door de jaren heen tientallen Lego-games uitgebracht. Vooral de games gebaseerd op films als Indiana Jones en Star Wars doen het erg goed bij Lego-liefhebbers. Niet heel gek natuurlijk want je kunt het verhaal uit de films naspelen, maar ook je eigen personages ontwerpen. Het bouwen blijft centraal staan en je zult dan ook met regelmaat een bouwwerk moeten bouwen om verder te komen. Lego Racers, dat ik zelf ook speelde, was een van de eerste games gebaseerd op de populaire steentjes. Je kon je eigen raceauto geheel zelf ontwerpen. Ging je voor een snelle formule 1-wagen of juist voor een meer fantasierijk voertuig, zoals bijvoorbeeld een rijdend schip? Het was allemaal mogelijk. 

Tot slot wil ik nog Lego Island noemen. Hoewel de game erg gedateerd is, kreeg ik bij deze game wel het gevoel dat ik mij in een Legostad bevond. De personages zagen er komisch uit en alle gebouwen kon je zo in het echt maken of kopen. Ook had je genoeg opties om zelf te bouwen of kleine aanpassingen te doen aan bestaande gebouwen. 

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Micro Machines, Rocket League & Re-Volt

[image_with_animation image_url=”31941″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Deze games maken gebruik van die geinige radio bestuurbare auto’s die we vroeger ook hadden,maar waar Rocket League je met de wagens voetbalwedstrijden laat spelen, pakte Re-Volt het meer klassieker aan. Net zoals in de echte wereld race je door straten van een wijk waarbij je soms zelfs een uitstapje maakt naar de supermarkt, een boot of een museum. Daarnaast kun je power-ups oppakken zoals vuurpijlen, stroom om tegenstanders te vertragen of een speedboost net zoals in Mario Kart. 

Ik herinner mij vooral de vele keuzes aan wagens nog. Zo heb je de kleine snelle wagentjes, maar ook de wagens die zelfs ondersteboven nog kunnen doorrijden. Net zoals we ze vroeger in de reclame zagen. Micro Machines valt binnen dezelfde categorie als Re-Volt, alleen zie je hier alles van bovenaf en zijn de auto’s nog kleiner gemaakt. Waar Re-Volt het qua grootte het realistisch wilde houden, zijn er in Micro Machines juist levels waar je kleiner bent dan een schroef.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Hypercharge: Unboxed

[image_with_animation image_url=”31944″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

G.I Joe, Action-Man, He-Man, Transformers en Dinosauriers. Iedereen had wel een van deze actiefiguren. Als je er meerdere figuren had, dan liet je ze met elkaar knokken en de winnaar werd voor altijd geprezen. Hypercharge: Unboxed weet precies dit element goed te benutten. Zo moet  je met je eigen stoere speelgoed soldaat, robot of dino je fort bewaken en de vele tegenstanders uitschakelen. De levels zijn ook gebaseerd op echte locaties. Zo vecht je het uit in  een typische garage waarin een auto staat, veel gereedschap en dozen die al jaren staan te verstoffen. Maar het slagveld kan ook zomaar het gangpad van de plaatselijke speelgoedwinkel zijn. 

Het is de bedoeling dat jij je energiepunt bewaakt met vallen en je wapen. Je energiepunt kun je weer sterker maken met batterijen. De tegenstanders verschillen van de klassieke groene speelgoed soldaatjes tot tollen die razendsnel door het level bewegen. Hypercharge: Unboxed weet zeker het gevoel van vroeger op te roepen

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Toys-to-life

[image_with_animation image_url=”31942″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Een aantal jaren geleden werden de Toys-to-life-games razend populair. Vooral de Skylanders-franchise deed het goed, maar ook Disney Infinity en Lego Dimensions wisten het nog even vol te houden. Deze digitale spellen maakten gebruikt van fysiek speelgoed. De fysieke personages moesten op een speciaal portaal staan waardoor ze gescand werden en in de game terecht kwamen. De games waren vooral platformers waarin je  de personages kon upgraden. 

Wat Toys-to-life games  ook interessant maakten, was de hoge kwaliteit van de fysieke personages. Deze zijn zelfs onder verzamelaars erg populair. Voor kinderen was het vooral een leuke gimmick waarmee ze buiten de game ook nog konden spelen. De Lego Dimensions-personages hadden natuurlijk het voordeel dat ze samen met standaard Lego gebruikt konden worden.

Dit zijn een aantal crossovers tussen games en speelgoed die wij erg geslaagd vinden. Welke games horen volgens jou  ook in deze lijst thuis? Laat het ons weten in de comments. 

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]