De top 5 Star Wars starfighter-games

Afgestoft

6 min.

De top 5 Star Wars starfighter-games

Womp rats knallen vanuit je ruimteschip

Star Wars en ruimtegevechten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al vanaf de eerste film zijn er specifiek games ontwikkeld met de focus op de ruimtegevechten. Ook al is dit een belangrijk onderdeel van de franchise, zijn er toch veel ontwikkelaars die hun handen hebben gebrand aan het genre. Gelukkig zijn er ook tal van games die ongeschonden uit het gevecht komen.

Vanaf het eerste moment dat Star Wars op het witte doek te zien was, werden er al games ontwikkelt die konden meeliften op het succes van de films. Uiteraard hebben de ruimtegevechten een centrale plaatst in het verhaal en konden fans niet wachten tot ze zelf in de cockpit konden plaatsnemen.

Star Wars Battlefront 2 - Starfighter Assault-modus (2017)

Deze game niet volledig gericht op de ruimtegevechten, maar ze zijn wel een belangrijk onderdeel van de game, vooral in de Starfighter Assault-modus. Helaas had Battlefront 2 vooral in het begin last van hevige kritieken op de microtransacties, maar EA wist het tij te keren. Star Wars Battlefront 2 is op dit moment grafisch de mooiste game waarin je je tegenstanders met ruimtegevechten kunt aanpakken. 

De besturing werkt erg soepel en is makkelijk te leren, maar moeilijk te perfectioneren. Als je eenmaal overweg kunt met de vele verschillende schepen, dan staan er een aantal pittige dogfights op je te wachten. Denk bijvoorbeeld aan een achtervolging tussen de wrakstukken van een vloot of zelfs tussen de metalen wanden van de Death Star. Wat Star Wars Battlefront 2 nog beter maakt, is het feit dat je in volle glorie met iconische schepen als de Millennium Falcon, Slave 1 en Luke Skywalker’s X-Wing kunt vliegen.

Star Wars: X-Wing vs. TIE Fighter (1997)

De aankomende game Star Wars: Squadrons heeft verdacht veel inspiratie opgedaan van X-Wing vs. TIE Fighter. Dit is zeker niet erg, gezien die laatste alweer dateert uit 1997. Zo is de cockpit vrijwel precies hetzelfde in beide games. Spelers kunnen de schilden, wapens en motoren in de gaten houden, een radar met daarop vijanden zien en nog meer kleine details die je schip veilig moeten houden.

Dit was tevens de derde game uit de X-Wing-serie en we kregen voor het eerst de mogelijkheid om met een joystick te spelen. Dat dit een meesterzet was bleek al snel, want het spelen met een joystick voelde als een tweede natuur. Het schip reageerde goed en je kreeg het gevoel dat je zelf in de films zat. 

Star Wars: Rogue Squadron (1998)

Waar veel games de plank misslaan op het gebied van missies, doet Star Wars: Rogue Squadron dit juist erg goed. Zo konden we aan de slag met Search & Destroy, waarbij je binnen de tijd bepaalde objecten moet vernietigen. Daarnaast waren er reddingsmissies, die bestonden uit het redden van specifieke personages, waaronder personages uit de films. Ten slotte waren er bescherm-missies, waarbij je een voertuig krijgt en deze moet beschermen, en verkenningsmissies, waarbij je de plannen van je tegenstander moet achterhalen. 

Alle 16 missies zijn weer opgebroken in allerlei zijmissies, die ook nog variëren. Zo kun je in een enkel level iemand redden, een doel vernietigen en daarna opeens worden aangevallen door een vijandelijk squadron. Juist die variatie van stealthy tot volop actie maakte dit een game die je vaak wilde oppakken. 

Star Wars: Rogue Squadron 2: Rogue Leader (2002)

Het vervolg van Rogue Squadron hoort zeker in dit rijtje thuis. Waar het eerste deel zichzelf al op de kaart zette met de vele gevarieerde missies, deed deel twee dit nog veel beter. Rogue Squadron 2 linkt deze keer alle gevechten aan de films. Zo kun je op Hoth met je snowspeeder AT-AT’s neerhalen of met de Millennium Falcon een groot slagschip aanvallen. 

Wat vooral opviel was de schaal waarop de luchtgevechten zich afspeelden. Het scherm was altijd wel gevuld met tal van schepen of explosies en voelde nergens leeg aan. Ook hadden alle schepen meerdere camerastanden, die er allemaal goed uitzagen. Vooral de cockpit zag er per voertuig erg gedetailleerd uit. 

Star Wars: TIE Fighter (1994)

Door vele fans wordt Star Wars: TIE Fighter als de beste Star Wars starfighter-game gezien. Niet gek ook, want de game benut de potentie van de joystick volledig en de mechanics zijn nagenoeg perfect. De ruimteschepen zijn op een zo realistisch mogelijke manier fragiel, waardoor je dus twee keer nadenkt voor je een gevecht start. Een ander hoogtepunt – maar tegelijkertijd een afknapper voor veel gamers – was de hoge moeilijkheidsgraad. Star Wars: TIE Fighter werd qua leercurve vaak vergeleken met andere flight simulators. Zo moest je bijvoorbeeld de balans zoeken tussen de energie die naar je motoren ging en de energie die naar je wapens ging. Een enkele verkeerde inschatting en je kon het vergeten.

TIE Fighter had naast zijn gameplay nog een andere twist in petto: in plaats van dat je als een van de helden speelde, was je juist een antiheld die het opnam tegen de rebellen. Die werden in de game namelijk als terroristen gezien. Ook paste de game in het verhaal van de boekenreeks Heir to the Empire. Deze serie wordt ook gezien als een van de betere Star Wars-boekenseries. 

Dit waren wat ons betreft de top 5 Star Wars starfighter-games. Staat de game die jij grijs gespeeld hebt ertussen of mis je nog iets op dit lijstje? Laat het ons weten in de comments. 

Geschreven door:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres word niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *