De toekomst van de Assassin’s Creed-franchise

Achtergrond
Bouke Siebesma op 15 januari 2021
De toekomst van de Assassin’s Creed-franchise

Wat komt er na Valhalla?

Nu Valhalla al een tijd in de schappen ligt en de meeste fans er al een groot aantal uren in hebben zitten, is het tijd om de balans van Assassin’s Creed op te maken. Hoewel de franchise in recente jaren is verdwenen van veel lijstjes van favoriete games, is deze dankzij populaire games zoals Valhalla duidelijk opnieuw bezig aan een opmars. Ook door nieuwe projecten zoals de aankomende Netflix-serie lijkt het erop dat Ubisoft er klaar voor is om Assassin’s Creed weer een echt begrip te maken.

Aangezien de trilogie van Assassin’s Creed-games die zich bezighielden met de Order of Ancients voorbij lijkt te zijn, blijven er een hoop vragen over. Waar gaat de serie nu heen? Blijft het een RPG? Wat gebeurt er met de hedendaagse verhaallijn? En welke rol gaat de Netflix-serie spelen? In dit artikel zet ik alles dat we weten op een rij en kijk ik in mijn kristallen bol naar wat er in het verschiet ligt.

Spoiler

Let op: dit artikel kan spoilers bevatten. Wil je zeker weten dat je niets over Assassin’s Creed Valhalla te weten komt? Ga dan terug naar de homepage. Je bent gewaarschuwd.

Van Engeland naar….

Een van de interessantste kenmerken van de Assassin’s Creed-franchise is dat de games continu van setting veranderen. De setting is wat vervolgens veel van de gameplay-elementen bepaalt. Denk bijvoorbeeld aan de raids van Valhalla of de scheepsgevechten in Black Flag. Diezelfde setting is dan ook wat vaak het succes van de games bepaalt. Laten we eerlijk zijn: sommige tijdperken en plaatsen zijn gewoon boeiender dan andere. Ik kijk naar jou, victoriaans Londen.

Als je kijkt naar de meest gevraagde settings voor een Assassin’s Creed game, dan is het duidelijk dat Azië bovenaan staat. Veel van de fans smachten al jaren naar een game die zich afspeelt in bijvoorbeeld feodaal Japan. Men wil maar wat graag een samoeraiharnas uit de kast halen en hun katana trekken.

Hoewel de fans lang hebben moeten wachten, lijkt er een reële kans te bestaan dat hun wens eindelijk uitkomt. Of nou ja, deels. Zo verscheen er concept art op het ArtStation-account van John Bigorgne, een concept artist die ook concept art heeft gemaakt voor Assassin’s Creed Syndicate. De concept art lijkt een Chinese setting te suggereren.

Dit is natuurlijk nog pure speculatie, maar het is niet de eerste keer dat er een setting op deze manier is uitgelekt. Zo verscheen er in 2018 concept art op het ArtStation-account van Michele Nucera, getiteld: Viking Village. Dit leidde tot een hoop speculatie die uiteindelijk waar bleek te zijn met de onthulling van Valhalla.

Ook is China niet een heel verrassende keuze. We weten al jaren dat er in de games Assassins bestonden in China en dat deze ook in conflict waren met de Tempeliers. Daarnaast komt er een Assassin’s Creed-stripserie genaamd Assassin’s Creed: Dynasty, die zich af gaat spelen in China. Ze weten met een Chinese setting in plaats van een Japanse setting ook de onvermijdelijke vergelijking met Ghost of Tsushima uit de weg te gaan.

Klassiek versus RPG

Mogelijk een van de meest controversiële veranderingen in de franchise is de toevoeging van RPG-elementen aan de games. Hoewel het voor een aantal diehard fans van de serie de laatste druppel was, heeft het ook een groep nieuwe fans gecreëerd. De vraag blijft of Ubisoft zal wagen om nog meer veranderingen door te voeren.

Het is duidelijk dat de franchise al tijden aan het zoeken is naar een nieuwe identiteit. Waar vroeger alle stealth-games werden vergeleken met Assassin’s Creed, worden de nieuwe Assassin’s Creed-games vergeleken met The Witcher 3 en Dark Souls. De franchise heeft dus in enkele jaren zijn invloedrijke positie binnen de gamewereld verloren.

Toch is Ubisoft steeds meer bezig om hun geliefde franchise terug naar de top te brengen. Dat wordt het meest duidelijk in Valhalla, waar klassieke elementen zoals social stealth en de hidden blade terugkeerden en werden vermengd met de nieuwe RPG-elementen en de nieuwe stijl van open werelden. Dit begint een nieuw type game te creëren dat zeer goed bevalt, wat blijkt uit de reviewscores van de game.

Hoewel dit in het geval van Valhalla op sommige gebieden nog een beetje stroef voelde, zoals bij de social stealth, is er al een grote vooruitgang in vergelijking met de gameplay van Origins en Odyssey. Er is dus weinig reden om te verwachten dat Ubisoft besluit om deze strategie los te laten in de toekomstige Assassin’s Creed-games.

[image_with_animation image_url=”28809″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Waar vroeger alle stealth-games werden vergeleken met Assassin’s Creed, worden de nieuwe Assassin’s Creed-games vergeleken met The Witcher 3 en Dark Souls.

Nieuw held(in) - nieuwe vijand

Met het einde van Assassin’s Creed Valhalla kwam ook het einde van de verhaallijn van Layla. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat Valhalla het laatste deel van een trilogie was en dat er nu weer een nieuw deel van het verhaal wordt aangesneden. In dit opzicht heeft het veel weg van het einde van Assassin’s Creed 3, waar het verhaal van Desmond Miles ten einde kwam.

Wat nu de tweede keer anders is, is dat Ubisoft een beter idee lijkt te hebben wat ze met het verhaal willen doen. Na Assassin’s Creed 3 leek de eigentijdse verhaallijn ook op zoek te zijn naar een nieuwe identiteit; een identiteit die pas werd gevonden met de introductie van Layla. Nu haar verhaal ook over is, lijkt Ubisoft de weg vrij te maken voor een verhaal rond het in Valhalla geïntroduceerde personage Basim.

Dit levert meteen de grote vraag op of Basim het nieuwe speelbare personage wordt of dat hij de grote vijand blijkt te zijn. Hoewel hij een hidden one was, de voorlopers van de Assassin Order, is hij ook de semi-reïncarnatie van de Isu Loki. Ook was hij in Valhalla uiteindelijk een slechterik. Het is dus nog maar de vraag hoe zijn verhaal zich gaat ontwikkelen.

Ook blijft de vraag in hoeverre de Tempeliers en Abstergo nog echt de vijand zijn in de eigentijdse verhaallijn. Zo kwamen ze in Valhalla (buiten een paar in-game berichten) eigenlijk niet voor. Het lijkt er dus op dat dit eeuwige conflict tussen de Assassins en de Tempeliers achter de schermen is opgelost en dat nu het pad vrij is voor de Isu om in het kwaadaardige licht te stappen.

Volgt iemand het verhaal nog?

Al jaren speelt het verhaal van Assassin’s Creed zich niet alleen meer af in de games, maar ook in een aantal stripseries, mobile games, boeken en de film waar ik niet over zal beginnen. Hoewel de meest diehard fan al deze vertakkingen misschien toejuicht, is het voor de meeste fans een ware bachelorstudie met een tweejarige master om de hedendaagse verhaallijn te volgen.

Neem bijvoorbeeld het verhaal rondom Juno. In Assassin’s Creed Syndicate is zij bezig met een opmars om terug te keren door middel van de heilige lijkwade, het Piece of Eden waar het verhaal van Syndicate om draait. Aan het einde van de game lijkt ze daarin te slagen. Maar in Origins, de game na Syndicate, blijkt ze al te zijn verslagen. Dit gebeurde namelijk in de stripboeken.

Dergelijke aspecten hebben ertoe geleid dat de al onpopulaire eigentijdse verhaallijn door de jaren heen alleen nog maar meer daalde in populariteit. Nu er ook een Netflix-serie aankomt, zullen we moeten zien of deze de rol van de stripserie gaat overnemen. Persoonlijk lijkt me dit al een verbetering, omdat de verhaallijn zo een stuk toegankelijker wordt voor de meeste mensen. 

Of deze serie echt gaat slagen, is nog de vraag. Over het algemeen doen verfilmingen van games het niet goed, maar met The Witcher heeft Netflix aangetoond dat ze bereid zijn dergelijke risico’s te nemen. Een kanttekening daarbij is wel dat de The Witcher grotendeels is gebaseerd op de boeken en niet de games.

Mijn hoop voor de Netflix-serie is dat ze de kracht van de Assassin’s Creed-franchise gebruiken en dat ze niet zullen focussen op één assassin en één tijdsperiode, maar dat ze elk seizoen een nieuwe assassin volgen. Zo kunnen ze een doorlopende verhaallijn in het nu creëren, maar ondertussen ook de diversiteit van de franchise belichten door naar verschillende tijdperken te reizen.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Nu Assassin’s Creed Valhalla langzaam in de achteruitkijkspiegel verdwijnt, is het aan Ubisoft om de franchise verder te verbeteren en opnieuw naar de top van de gamewereld te brengen. Met Valhalla hebben ze het startsein gegeven voor een intrigerende toekomst, die met nieuwe projecten zoals de aankomende Netflix-serie hopelijk zijn doel bereikt.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]