De Halo-kronieken – Deel 1

Achtergrond
Kevin Rombouts op 21 oktober 2021
De Halo-kronieken – Deel 1

Beeld: HaloInfinite Master Chief

Van Reach tot New Mombasa

Wanneer een serie drie, zes of soms wel tien delen heeft gehad, begint het lastig te worden om het verhaal te volgen. Helemaal wanneer het ook nog eens sequels van elkaar zijn, beginnen de verhaallijnen al snel door elkaar te lopen. In ‘De Kronieken’ lopen we rustig met je door het verhaal van een specifieke serie, zodat je weer helemaal op de hoogte bent wanneer je met een game aan de slag gaat. Vandaag duiken we in de eerste verhalen van Halo en diens held – Master Chief.

Spoiler

In dit artikel gaan we dieper in de op de Halo Reach, Halo: Combat Evolved en Halo 2. De boeken en andere lore laten we voor nu buiten beschouwing, maar het is mogelijk dat we hier later nog op terugkomen. Daarnaast bevat dit artikel spoilers voor de games, mocht je ze nog niet gespeeld hebben. Wil je zeker weten dat je niets over de Halo-serie te weten komt? Ga dan terug naar de homepage. Je bent gewaarschuwd.

Voor het opzetten van een bombastisch, intergalactisch avontuur draait de Amerikaanse ontwikkelaar Bungie de hand zeker niet om. Hoewel het de afgelopen jaren vooral hard aan de Destiny-franchise werkt – lees hier de kronieken deel 1 en deel 2 daarvan – maakte het vooral naam voor zichzelf met de Halo-serie. Met het zesde en mogelijk laatste deel van Halo in het vooruitzicht, brengen we je up-to-speed over de belangrijkste verhalen uit de franchise tot nu toe.

Halo Reach - De val van Reach

Hoewel het avontuur van Master Chief pas halverwege de 26ste eeuw begint, is de mensheid al een tijdje verwikkeld in een oorlog met een buitenaards ras – de Covenant. In het jaar 2553 lijkt de mensheid in de vorm van de United Nations Space Command dan ook het onderspit te delven. Een van de laatste vestingen van de mensheid (buiten aarde) treffen we aan op de planeet Reach, een planeet die bijna net zo belangrijk is geworden als de aarde zelf: de UNSC traint op deze planeet de Spartans – genetisch aangepaste supersoldaten die de mensheid naast de gewone troepen moeten beschermen.

Als speler krijg je de controle over Noble Six, het nieuwste lid van de de elite-eenheid bekend als Noble Team. Wanneer Noble Team op pad wordt gestuurd om te onderzoeken waarom een relaisstation niet meer reageert, blijkt dat de Covenant de planeet Reach hebben ontdekt en op het punt staan de planeet aan te vallen. Hoewel eerste pogingen om de aanval af te weren lijken te lukken, mag deze zware strijd niet baten: een nog grotere vloot aan Covenant-schepen is op weg naar Reach, waarbij de vernietiging van de planeet het enige doel lijkt.

Vanaf dat moment gaat de strijd op Reach heel snel bergafwaarts: de soldaten van Noble Team sneuvelen een voor een en in een laatste wanhoopspoging krijgen de overgebleven soldaten een laatste missie. De AI Cortana moet veilig worden gesteld en naar het ruimteschip Pillar of Autumn worden gebracht, om te voorkomen dat ze in de handen van de vijand valt.

Het lukt Noble Team om deze missie te volbrengen, waarna de Pillar of Autumn onder zwaar vuur de planeet kan vertrekken. Zonder Noble Team welteverstaan, want de laatste overlevende Noble Six blijft achter op de planeet om een laatste tegenstand te bieden tegen de Covenant. Alleen en zwaar in de minderheid sneuvelt uiteindelijk ook Noble Six, maar wel met de gedachte dat de Pillar of Autumn de planeet heeft weten te ontsnappen.

Halo: Combat Evolved - Maak kennis met John-117

Hoewel de Pillar of Autumn de planeet Reach wist te ontsnappen, zit de Covenant het schip nog altijd op de hielen. De coördinaten die Cortana aan Captain Keyes van de Pillar of Autumn gaf leiden het schip naar de ruimteinstallatie 04 Halo: een enorme ringvormige constructie gemaakt door een ver geavanceerde beschaving bekend als de Forerunners.

Vlak voordat de Covenant de directe aanval op de Pillar of Autumn opent, maken we voor het eerst kennis met onze hoofdpersoon uit de serie: Spartan John-117, ook wel bekend als Master Chief. Wanneer hij uit zijn cryo-slaap wordt gehaald, moet hij vrijwel direct Cortana veiligstellen en de Pillar of Autumn ontsnappen. Een hectische ontsnappingspoging later weet Master Chief het schip te ontvluchten, waarna het geheel neerstort op de Halo-ring.

In een poging om Captain Keyes te redden uit de klauwen van de Covenant, ontdekken Chief en Cortana dat de Covenant een verborgen geheim van de Ring hebben losgelaten: de Flood, een parasitaire hivemind die een vijand voor zowel de mensheid als de Covenant lijkt te zijn. De Flood verspreidt zich in hoog tempo en infecteert alles en iedereen om troepen aan de eigen hivemind toe te voegen.

Terwijl Master Chief zowel de Flood als de Covenant van zich af moet houden, komt hij in aanraking met 343 Guilty Spark – de ‘opzichter’ van Installation 04 Halo. Van Guilty Spark leert Master Chief de informatie dat de beste manier om de Flood te stoppen is om de Halo-ring te activeren. Op het laatste moment wordt dit plan tegengehouden door Cortana: de Halo zal niet de Flood vernietigen, maar al het bewuste leven in het universum, waardoor de Flood geen voedsel meer heeft en zal afsterven.

Doordat de Chief de Halo niet heeft geactiveerd, haalt hij de woede van Guilty Spark op zijn hals. Opgejaagd door Guilty Spark en zijn Sentinels waagt Master Chief opnieuw een ontsnappingspoging, ditmaal van de planeet af. Hij blaast de reactor van de gecrashte Pillar of Autumn op, waarmee de Halo wordt vernietigd en Chief, Cortana en enkele UNSC-soldaten weten te ontsnappen naar aarde.

[image_with_animation image_url=”1596″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Halo 2 - Gerommel in de Covenant

Een aantal maanden na de aanval op Reach en de daarop mislukte aanval op Installation 04 Halo, rommelt het binnen de Covenant. De Covenant Elite Thel ‘Vadam staat terecht en wordt gestraft voor zijn rol als commandant van de aanvallen en het verliezen van de Halo-ring. Terwijl de Elite terecht staat, vechten op aarde Covenant-troepen tegen de mensheid in een enorme strijd om de stad New Mombasa.

Hier treffen we opnieuw Master Chief en Cortana aan, die samen met onder anderen sergeant Avery Johnson en commandant Miranda Keyes de aanval van de Covenant proberen af te slaan. Hier ontdekken ze dat aan boord van het laatst overlevende schip van de Covenant de Prophet of Regret aanwezig is, een Hierarch en één van de hoogstgeplaatste Covenant. Maar nog voordat de UNSC de Prophet kan vangen, ontsnapt het schip naar een nieuwe Halo-ring, Installation 05. Op de installatie ontdekt Master Chief dat door een gebrek aan tijd het vangen van de Prophet geen optie is, waartoe de Chief besluit om de Prophet dan maar uit te schakelen.

In de tussentijd heeft Thel ‘Vadam een kans gekregen om zijn eer te herstellen door aan de slag te gaan als de Arbiter en de Hiërarchen direct te dienen. Zij sturen de Arbiter naar Installation 05 om onder anderen 343 Guilty Spark te vangen – die heeft Installation 04 dus ook weten te ontsnappen – en de activatiesleutel voor de nieuwe installatie te vinden.

Al snel blijkt dat de Arbiter verraden is door zijn eigen meesters, waarbij het Brutes-ras van de Covenant de Elites proberen te vermoorden en er een burgeroorlog binnen de Covenant uitbreekt. De Arbiter weet deze aanval te overleven dankzij de Gravemind, een enorme Flood-hivemind die hem en John-117 de taak geven samen te werken en de activatiesleutel te vinden voordat de installatie geactiveerd kan worden.

In de jacht op een andere Hierarch – de Prophet of Truth – wordt Master Chief naar de mobiele hoofdstad van de Covenant gestuurd: High Clarity. Al snel duikt hier de Flood op, welke eerder het UNSC-schip In Amber Clad had overgenomen en in High Clarity was gecrasht. De Prophet of Truth weet echter te ontsnappen richting aarde, waardoor de Chief Cortana moet achterlaten zodat zij de In Amber Clad tot ontploffing kan brengen, mocht de Covenant proberen de Halo te activeren. Dankzij de hulp van de Arbiter blijkt dit uiteindelijk niet nodig te zijn en weten de UNSC-troepen de installatie veilig te stellen.

[divider line_type=”Small Line” line_alignment=”default” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

De Master Chief hoeft niet bang te zijn dat hij lang stil moet zitten, zo blijkt maar weer. Om deze bak aan informatie even te laten bezinken, houden we het voor nu bij deze drie avonturen. Volgende week gaan we verder met de gebeurtenissen van Halo 3: ODST, Halo 3, Halo 4 en Halo 5: Guardians.

Natuurlijk zijn we benieuwd: wat is jouw favoriete Halo-moment? Laat het weten in de reacties hieronder.