De Destiny-kronieken – Deel 2

Achtergrond
Kevin Rombouts op 31 januari 2021
De Destiny-kronieken – Deel 2

Niet langer enkel in het licht

Wanneer een serie drie, zes of soms wel tien delen heeft gehad, begint het lastig te worden om het verhaal te volgen. Wanneer het ook nog eens sequels van elkaar zijn, beginnen de verhaallijnen al helemaal snel door elkaar te lopen. In ‘De Kronieken’ lopen we rustig met je door het verhaal van een specifieke serie, zodat je weer helemaal op de hoogte bent wanneer je met een game aan de slag gaat. Vandaag gaan we verder met het tweede deel van de Destiny-kronieken, waarin de duisternis een veel grotere rol krijgt.

Spoiler

In dit artikel gaan we dieper in op Destiny 2 en de bijbehorende DLC. De boeken, comics en en andere lore laten we voor nu buiten beschouwing, maar mogelijk komen we hier later nog op terug. Daarnaast kan dit artikel spoilers bevatten voor de games, mocht je ze nog niet gespeeld hebben. Wil je geen spoilers? Ga dan terug naar de homepage. Je bent gewaarschuwd.

Sinds we voor het eerst in de lore van Destiny doken in het eerste deel van deze serie, is er nogal wat gebeurd met Destiny 2. Ontwikkelaar Bungie nam afscheid van uitgever Activision om de game zelf uit te geven en besloot daarnaast ook om de game gratis beschikbaar te maken voor spelers. Hiermee zagen we ook de komst van Destiny 2: New Light, waarin spelers het begin van het originele verhaal van Destiny 1 dunnetjes overdoen. Aangezien we dat al in het vorige deel hebben besproken, laten we dat voor nu achterwege.

Gelukkig hebben de twee grote uitbreidingen en de tussenliggende seizoenen ons meer dan genoeg materie gegeven om te bespreken:

Destiny 2: Shadowkeep

We gaan terug naar de maan

Hoewel het in Destiny 1 vooral draaide om de strijd tegen de duisternis, leek deze strijd na het originele verhaal ver naar de achtergrond te verdwijnen. Andere strijdkrachten kwamen op het toneel en de duisternis ging de koelkast in. Dat alles veranderde met de komst van Destiny 2: Shadowkeep, waarin de verloren Guardian Eris Morn weer haar opwachting maakte.

Wanneer er plots een enorm fort uit de krochten van de maan oprijst, worden Guardians met spoed naar de oppervlakte van de maan gestuurd om deze gebeurtenis te onderzoeken. Nog voordat de Guardians echter weer oog in oog staan met Morn, ontdekken ze iets veel belangrijkers: de duisternis is al gearriveerd op de maan. Al eeuwen, zo blijkt later, maar nu lijkt er stront aan de knikker. Door het ontwaken van de Traveler aan het einde van de Red War, is nu ook de duisternis aan een opmars begonnen.

Dat zien de Guardians vooral in de komst van de enorme, zwarte piramideschepen die ze onder andere op de maan aantreffen. Een fysieke vorm van de duisternis kennen we nog niet; het laat vooral andere rassen zoals de Vex en de Hive het werk doen. De eerste keer dat ze wel een fysieke vorm van de duisternis zien, is wanneer de Guardians eindelijk het piramideschip weten te betreden. Na gevechten tegen tal van door de duisternis gecreëerde illusies, worden de Guardians onverwachts van het schip geteleporteerd. Wanneer het felle licht is gedoofd, merken ze dat ze oog in oog staan met een kopie van zichzelf, al dan wel met een duivelse grijns op het gezicht. De duisternis beweert vriend noch vijand te zijn, maar enkel “de verlossing”.

De locatie van deze ontmoeting is net zo belangrijk, want het blijkt dat ze in de Black Garden zijn: de thuishaven van de Vex en de plek waar Guardians in Destiny 1 nog het hart van de duisternis leken te vernietigen. Hoewel er lang vanuit werd gegaan dat de Black Garden niet meer bereikbaar was na die kritieke aanval, moeten de Guardians nu toch weer naar de bijzondere locatie afreizen. Vanuit daar plannen de Vex immers nieuwe grootschalige aanvallen op de mensheid en het is aan de Guardians om dit te stoppen. Het zal dan ook weinig Guardians aan het eind van deze gerichte aanval hebben verrast dat de Vex puur in opdracht (of in ieder geval gestuurd door de ideeën) van de Duisternis te werk gaan.

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Destiny 2 - De seizoenen van jaar 3

Season of the Undying

Met de vernietiging van de verschillende Vex-constructies in de Black Garden was er even hoop dat de Vex het wat rustiger aan zouden doen. Het gevoel van hoop verdwijnt wanneer de Vex met tientallen exemplaren tegelijk neerstorten op de maan, vanuit grote portalen die boven het maanoppervlak lijken te openen. Met het gevoel dat er wat mis is, stuurt Ikora Rey ons opnieuw op onderzoek uit.

Het blijkt dat de Vex niet heel blij waren met de invasie van Guardians in de Black Garden. De oorzaak van de portalen wordt al snel gevonden in dat de Vex de enorme Undying Mind opnieuw tot leven hebben gebracht als reactie op onze acties. Het is dan ook aan de Guardians om de Vex zoveel mogelijk te vertragen, zodat Ikora en haar troepen een enorme portaal in de Tower kunnen bouwen om de Undying Mind voorgoed uit te schakelen.

Na weken van bouwen aan de kant van Ikora en vertragingen door de Guardians, wordt aan het einde van dit seizoen het laatste offensief geopend op de Undying Mind. Groepen van Guardians worden in vlot tempo naar de verschillende tijdlijnen van de Vex gestuurd om zo alle kopieën van de Undying Mind voorgoed uit te schakelen, totdat er geen enkele kopie meer overblijft.

[image_with_animation image_url=”653″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Season of Dawn

Rust lijkt voor Guardians simpelweg niet te bestaan, want na de Vex-invasies op de maan hebben ook de Cabal plots weer het idee gekregen om actief te worden. Opvallend genoeg komt deze activiteit vanaf Mercurius, waar de Cabal zich richten op iets wat de Sundial heet: een enorme machine die ooit gebouwd is door de warlock Osiris, in een poging zijn dierbare vriend Saint-14 te redden. Hoewel het idee natuurlijk admirabel is, gaat het vooral om wat de Sundial doet: stromen van tijd opnieuw heropenen zodat je ze kunt bezoeken. Inderdaad: tijdreizen.

Hoewel de Guardians de aanval weten af te slaan, blijkt deze niet voor niets te zijn geweest. Samen met Osiris ontdekken ze een object dat verwijst naar vreemde tijds- en ruimte-coördinaten. Dit object blijkt de Perfect Paradox te zijn: een shotgun met een op zijn minst bijzonder verhaal en eentje die zijn naam eer aan doet. Gevonden door Guardians op het toekomstige graf van Saint-14, lijkt het de coördinaten te bevatten van Saint’s eerste missie. Wanneer Guardians afreizen naar deze missie om Saint te ondersteunen, geven zij hem het befaamde wapen en ontstaat er een tijdparadox: de enige manier waarop Guardians het wapen konden krijgen in de toekomst, was om hetzelfde wapen in het verleden aan Saint te geven.

Uiteindelijk blijkt de tussenkomst van de Guardians dit keer effect te hebben: na de originele interactie met Saint-14 moeten ze opnieuw de tijdstromen in om de Titan bij te staan in zijn strijd. Nu weet hij door onze tussenkomst wel te overleven. Na veel gerommel met de tijdlijn lukt het dan ook om Saint-14 naar het heden te halen. Met Saint-14 in het heden en de Cabal nog steeds op Mercurius, is het aan ons om uiteindelijk de Sundial te vernietigen en ervoor te zorgen dat deze nooit meer gebruikt kan worden.

Season of the Worthy

Met het vernietigen van de Sundial krijgen de Cabal opnieuw een knauw door de Guardians. Dit lijkt de laatste druppel te zijn, want tijdens een missie op het Cabal-ruimteschip Almighty ontdekken Commander Zavala en Ana Bray dat de Cabal het ruimteschip op een ramkoers met aarde hebben ingesteld. Wetende dat Guardians dit niet alleen kunnen oplossen, besluit Zavala om de Guardians richting Rasputin te sturen en om zijn hulp te vragen.

De Warmind AI beseft net als de Guardians dat de dreiging van de Almighty te groot is en besluit hulp te bieden. Dit gaat niet vanzelf en dus is het taak aan de Guardians om door het sterrenstelsel te reizen naar verschillende bunkers van Rasputin, om deze opnieuw op te starten en vrij te maken van de Fallen die er intrek in hebben genomen. Het blijkt dat Rasputin meer redenen heeft om de mensheid weer te helpen: de komst van de duisternis heeft grotere implicaties dan dat de Guardians op het moment kunnen voorspellen.

Gedurende dit seizoen zien we Rasputin uiteindelijk niet alleen de Almighty vernietigen, maar komen de Guardians ook meer te weten over de AI. Zo leren we meer over de fouten die Rasputin in het verleden heeft gemaakt, waaronder de jacht op zijn eigen creatie: een Exo met de naam Felwinter. Hoewel de Exo in eerste instantie werd gemaakt om meer te weten te komen over de mensheid, keerde deze later terug als Guardian om de jacht op Rasputin te openen. Daarbij bleef niemand gespaard en moest Felwinter uiteindelijk het onderspit delven; acties die gevolgen hadden voor de AI, want het was dankzij Felwinter dat Rasputin emoties kon ontwikkelen. Emoties die nu een enorm gevoel van spijt en berouw vormen en hem ertoe drijven de mensheid te helpen.

[image_with_animation image_url=”34775″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Het enige wat ze er wekelijks voor terugkrijgen zijn cryptische berichten vanuit de duisternis.

Season of Arrivals

Wat Rasputin eerder al wist, leren wij nu ook. De dreiging van de Almighty is nog niet weg of een vloot aan piramideschepen stroomt ons sterrenstelsel binnen. Een verwoede poging om de schepen te vernietigen door Rasputin wordt echter moeiteloos afgeslagen, waarna de duisternis de AI wel weet uit te schakelen. Alle hens aan dek dus, want het lijkt erop dat de duisternis grootse plannen heeft voor tal van planeten.

Aangezien niemand zoveel weet van de duisternis als Eris Morn, krijgen Guardians opnieuw de opdracht op zoek te gaan naar Eris en haar terug te halen naar de Tower. Dit brengt ze naar Io, waar net als op Mars, Mercurius en Titan nu piramideschepen boven de oppervlakte zweven. Onder de oppervlakte treffen de Guardians iets interessants aan: een enorme zilveren boom. Een boom die Eris Morn bijzonder genoeg in staat stelt om met de duisternis te communiceren. De andere machten lijken daar niet van gecharmeerd te zijn, want de Hive ‘Witch Queen’ Savathûn opent de aanval op Eris en de boom, in de hoop haar te stoppen.

Gedurende de maanden die volgen voeren de Guardians meermaals de strijd tegen de troepen van Savathûn, maar dit lijkt weinig uit te halen. Het enige wat ze er wekelijks voor terugkrijgen zijn cryptische berichten vanuit de duisternis. Daarnaast doen de Guardians hun best de evacuatie te ondersteunen, maar niet iedereen lijkt diezelfde plannen te hebben. Hoewel Ana Bray besluit Mars te verlaten en naar aarde te vertrekken, kiezen Deputy Commander Sloan op Titan, Ashen Mir op Io en Brother Vance op Mercurius te blijven en te strijden tegen de krachten van het kwaad.

In de laatste momenten van het seizoen zien we de Traveler volledig herstellen van de wonden die zijn aangericht door Ghaul in de Red War. Alsof dat nog niet genoeg was slokt de duisternis Mars, Mercurius, Io en Titan in zijn geheel op. Wat het lot is van deze planeten weten we niet, maar de Guardians weten wel dat de volgende stappen op Jupiters maan Europa zullen zijn. Het was immers de duisternis zelf die ons daar uitnodigde.

Destiny 2: Beyond Light

Het is koud op Europa

Eenmaal op Europa aangekomen, blijkt het nogal koud te zijn. Zo ondervindt ook Variks the Loyal, de Fallen die medeverantwoordelijk was voor de uitbraak in de Prison of Elders. Destijds een held onder zijn eigen ras, maar nu wordt hij opgejaagd door zijn eigen volk. Ondanks twijfels reageren Guardians op de noodoproep van Variks en redden ze hem uit de klauwen van andere Fallen. Uit dank waarschuwt hij ons voor Eramis, de nieuwe leider van de Fallen die actief is op Europa. Dankzij Splinters of Darkness hebben Eramis en haar luitenanten de krachten van de duisternis tot hun beschikking, in een vorm die zij Stasis noemen.

Aan de Guardians dus om dit te stoppen, maar al snel blijkt dat ze niet opgewassen zijn tegen deze Stasis-krachten. Na een ontsnapping neemt de duisternis opnieuw contact met ze op. Op een afgelegen locatie treffen ze opnieuw een piramideschip aan, maar dit keer is het niet alleen. Een ziggurat ligt in het ijs gericht naar de piramide, maar ook de Exo Stranger, Eris Morn en de Drifter steken hun kop op.

De Exo Stranger geeft na jaren eindelijk wat meer uitleg over haar verschijning: ze is niet afkomstig uit de huidige tijdlijn, maar eentje waar de duisternis won. Juist door telkens maar tegen de duisternis in te gaan, wist deze uiteindelijk te overwinnen en die fout wil ze in deze tijdlijn niet nog een keer maken. De boodschap luidt dus: gebruik de duisternis, maar omarm hem niet. Zo gaan de Guardian en de Exo Stranger de strijd aan tegen Eramis: eerst rekenen ze af met haar luitenanten, die het loodje leggen, om daarna Eramis zelf te bevriezen in het ijs.

De geheimen van Clovis Bray

Dat Eramis op Europa belandde, was natuurlijk niet zonder goede reden. Jupiters maan was namelijk ook de locatie van een van de Clovis Bray-faciliteiten. Naast een enorm laboratorium is deze locatie ook de broedplaats voor de Exo-robots die nu onderdeel zijn van de bevolking. Het blijkt echter dat de oprichter, Clovis Bray 1, meer geheimen had dan hij losliet.

Bray 1 bleek namelijk ook al jaren vóór deze gebeurtenissen onderzoek te doen naar de krachten van de duisternis; iets waar ook Eramis achter was gekomen en zodoende een van haar luitenanten de Deep Stone Crypt in heeft gestuurd om deze geheimen te ontdekken. In de Deep Stone Crypt ontdekken Guardians opnieuw een van de standbeelden van de duisternis, welke door Bray 1 werd gebruikt om te communiceren met de Duisternis. Uiteindelijk lukt het de Guardians om de laatste luitenant van Eramis te verslaan, maar niet voordat een ruimtestation totaal vernietigd wordt en neerstort op de maan.

Na het openen van de Deep Stone Crypt en het vernietigen van het ruimteschip, blijkt dat de plannen van Bray 1 al veel verder zijn dan we hadden kunnen voorspellen. In het ondergrondse laboratorium treffen Guardians een enorme animatronische schedel aan die een kopie van het bewustzijn van Bray 1 bevat, waardoor de gestoorde ingenieur toch nog doorleeft. Ook ontdekken ze dat een ander bewustzijn van Bray 1 al jaren onder ons is, zonder dat ze het wisten: Banshee-44, de wapenhandelaar in de Tower, blijkt de eerste kopie van het bewustzijn van Bray 1 te bevatten, maar heeft het bewustzijn gewist om de herinneringen te verwijderen.

[image_with_animation image_url=”34777″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Destiny 2 - De seizoenen van jaar 4

Season of the Hunt

De gevolgen van de komst van de duisternis in ons sterrenstelsel zijn groots, dat moge ondertussen duidelijk zijn. Om het zekere voor het onzekere te nemen, heeft Zavala ook Guardians naar andere planeten gestuurd om onderzoek te doen. Zo treffen ze Osiris aan op onze maan in de Scarlett Keep, in onderzoek naar de schade die de duisternis daar verder heeft aangericht. Dat verloopt niet soepel, want Osiris wordt overvallen en zijn Ghost legt het loodje. Osiris is daarmee niet alleen woest, maar vooral lichtloos en dus weer sterfelijk.

Op de maan treffen de Guardians niet alleen Osiris aan, maar ook een herrezen Uldren Sov: broer van Reef-konigin Mara Sov en moordenaar van Cayde-6. Daar weet hij echter niets meer van, aangezien herrezen Guardians hun geheugen verliezen. In plaats daarvan gaat hij nu als Crow door het leven, in dienst van de Spider.

Na deze hernieuwde introductie tot Uldren Sov ontdekken we dat Xivu Arath, de jongste zus van Savathûn en Hive’s godin van de oorlog, probeert misbruik te maken van de chaos. Ze gebruikt de duisternis om Fallen, Cabal en andere Hive te veranderen in Wrathborn en zo het licht te vernietigen. Het is aan de Guardians om samen met Crow deze plannen tot een halt te brengen.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default”]

Het verhaal van Destiny is natuurlijk nog lang niet afgelopen. Dit jaar mogen we nog minstens drie seizoenen verwachten en ook de komende jaren heeft Bungie nog grote uitbreidingen op de agenda staan. Verwacht dus ook zeker nog updates aan deze ‘De Destiny-kronieken’ in de komende maanden.

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]