Van Richten’s Guide to Ravenloft

Freek Haerkens op 17 juni 2021
Van Richten’s Guide to Ravenloft

Horror aan de speeltafel

Elke Dungeons and Dragons-groep is op zoek naar iets anders. Sommige groepen houden van politieke intriges, anderen willen sprookjesachtige verhalen en weer andere groepen vinden het heerlijk om bang gemaakt te worden. Van Richten’s Guide to Ravenloft belooft een boek te zijn voor de Dungeon Master om dat extra schepje horror over zijn campaign te strooien. Kan Wizards of the Coast deze belofte ook waarmaken?

Verborgen in de verste hoeken van de Shadowfell liggen de domeinen van nachtmerries. Sommigen zeggen dat het een speelveld is voor de meest vreselijke wezens, anderen noemen het een gevangenis. Weer anderen zeggen dat beiden het juist hebben. Deze duistere hoeken hebben verschillende namen: The Lands of the Mist of The Domains of Dread, maar de meesten kennen het simpelweg als Ravenloft. Deze verzameling mini-dimensies is vernoemd naar het meest bekende kasteel in het meest bekende domein: Kasteel Ravenloft in Barovia, maar er is zo veel meer dan alleen het kasteel.

[image_with_animation image_url=”36756″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Domains of Dread

Van Richten’s Guide to Ravenloft is een campaign settingboek. Net als Guildmasters’ Guide to Ravnica en Mythic Odysseys of Theros zijn deze boeken bedoeld om de Dungeon Master te voorzien van alle kennis en informatie die hij of zij nodig heeft om in deze werelden een eigen campaign te maken. Ravnica is de High Magic-wereld van Magic: The Gathering en Theros is gebaseerd op het mythische, oude Griekenland. Bij Ravenloft ligt de focus op horror.

Horror is een breed begrip. Wat voor de ene eng is, is voor de ander hilarisch. Om nog maar niets te zeggen over de verschillende soorten horror die we kennen. Van body horror tot gothic horror en alles ertussenin. Hoe kan één wereld in al deze vormen van horror voorzien? Daarvoor komt dit boek met de Domains of Dread, waarbij de wereld van Ravenloft eigenlijk is opgebouwd uit allerlei kleine en unieke mini-dimensies. Elke dimensie heeft een ander thema, met een ander soort horror. Voor de cosmic horror fans is er het domein van Bluetspur, maar ben je meer van de psychologische horror, dan bouw je de campaign misschien liever in Borca.

Elk Domain of Dread heeft een Dark Lord. Deze Dark Lord staat, vrij letterlijk, centraal in dat domein. Het Domein is een gevangenis voor ze, waar ze niet uit kunnen ontsnappen, maar waar ze naar alle hartelust hun kwaadaardige behoeftes kunnen voortzetten. Elke Dark Lord is anders en dus ook elk domein. Het boek geeft uitgebreid de aandacht aan zeventien Domains of Dread. Van de decadente waanvoorstellingen van Dementlieu tot de besneeuwde straten van Lamordia, waar de meest vreemde experimenten worden gedaan en natuurlijk Barovia, het domein van de eerste vampier: Strahd von Zarovich

[image_with_animation image_url=”36754″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Om een goede horrorcampaign te maken moeten je spelers zich ongemakkelijk voelen, maar niet té ongemakkelijk”

Bouw je eigen Domain

Wizards of the Coast is met dit boek vrij duidelijk. Horror werkt alleen als de DM samen met zijn spelers weet wat hen bang maakt. Een horrortype dat niemand aan tafel echt interesseert is niet eng, maar een horrortype dat voor sommigen te gevoelig ligt kan juist ook averechts werken. Body horror kan al snel teveel worden voor iemand die zelf niet lekker in zijn vel zit en een goedbedoelde bijschrijving van een bloedende wond kan bij sommige mensen nare herinneringen ophalen. Dit boek neemt de tijd om jou daar niet alleen bewust van te maken, maar ook de vaardigheid te geven om dit vooraf te voorkomen. Dat doe je door in goed overleg te kijken wat jouw spelers wel en – ook heel belangrijk – niet willen. Om een goede horrorcampaign te maken moeten je spelers zich ongemakkelijk voelen, maar niet té ongemakkelijk.

Van Richten’s Guide to Ravenloft geeft je namelijk naast de zeventien domains ook de middelen om zelf een eigen domein te maken. Je begint met het maken van een Dark Lord, dan het domein en als laatst bepaal je wat voor een soort horror je wilt. Een groot deel van het hoofdstuk wordt besteed aan het definiëren en ontrafelen van verschillende soorten horror. Van de cosmic horror verhalen zoals je die kan kennen van H. P. Lovecraft tot de body horror van de film The Thing. Met deze informatie kan de DM zelf een eigen wereld of domein opbouwen.

Waar zijn de regels?

Net als horror zelf, zit er ook een keerzijde aan dit boek. Gezien bij dit boek de DM alle middelen nodig heeft om een eigen draai aan de Domains of Dread te geven, valt het op dat er een paar dingen ontbreken. Dit boek heeft verrassend weinig harde regels. Er staan zo’n dertig nieuwe monsters in het boek, maar geen van de Dark Lords die worden benoemd hebben een stat block in dit boek. Er wordt verwezen naar andere boeken, met een paar tips voor aanpassingen. Dit haalt juist een beetje de reden weg om dit settingboek te kopen. Als je zelf bestaande stat blocks van monsters gaat aanpassen om deze Dark Lords te maken, waarom zou je dit boek dan nog kopen?

Voor mensen die hun eigen verhaal al klaar hadden in hun hoofd en zaten te wachten op monsters, magische voorwerpen, spreuken en andere nieuwe uitdagingen voor hun spelers, is dit boek dan mogelijk een teleurstelling. Die zijn er bijna niet. Dit boek geeft je de mogelijkheid om zelf dingen te maken. Hoewel dat een handige vaardigheid is, is er zeker een argument te maken dat je juist dit soort boeken koopt om dat zelf niet te hoeven doen.

[image_with_animation image_url=”36755″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Een gereedschapskist vol met bloederige hulpmiddelen

Van Richten’s Guide to Ravenloft geeft jou als DM een overvolle kist met alle gereedschappen die je nodig hebt om zelf een horrorverhaal te maken. Dat kan in een van de vele Domains of Dread zijn, of je gebruikt deze domains als inspiratie voor je eigen wereld. Ben je juist op zoek naar meer monsters, zoals Volo’s Guide to Monsters, dan kun je wel eens teleurgesteld worden. Dit is geen boek met regels en kant en klare stukken lore. Dit is een zelfhulpboek om horror goed neer te kunnen zetten. Vooral het hoofdstuk over goed communiceren met je spelers om zo een game voor de hele tafel te maken is een stuk goed advies, horrorcampaign of niet.