The Letter for the King

Rebecca Nieuwenhuis op 25 maart 2020
The Letter for the King

Een belangrijke boodschap

We zitten midden in de quarantaine vanwege het coronavirus, en de mensen die thuis zitten hebben het inmiddels wel gehad met de binnenkant van de muren. Gelukkig wordt er nog steeds voor gezorgd dat we thuis iets te doen hebben. Eén van de vechters tegen de verveling is Netflix. Afgelopen vrijdag pronkte daar de nieuwe serie The Letter for the King op de homepagina. De serie is gebaseerd op het Nederlandse boek Een Brief voor de Koning van Tonke Dragt.

Als kind heb ik dat boek bijna stuk gelezen, zo verzot was ik erop. De avonturen die hoofdpersoon Tiuri beleeft terwijl hij een belangrijke brief moet bezorgen, hebben me vele wakkere nachten opgeleverd. Ook nu heb ik nog warme herinneringen aan het boek en je kunt je dan wellicht ook wel voorstellen dat ik met smart zat te wachten tot ik de eerste aflevering kon bekijken.

Maar, maar, zo gaat het niet

Met mijn knalroze bril ging ik voor de buis zitten en al met een paar minuten viel deze bril van mijn neus af. In die minuten werd namelijk al duidelijk dat de serie wel de kern van het boek aanhoudt, maar verder alle creatieve vrijheid neemt. Als rasechte boekenpurist zat ik mijn man dan ook tot in den dood te vervelen met gezeur over niet kloppende dingen. Aan het eind van de eerste aflevering moest ik toch toegeven dat ik er met veel plezier naar heb mogen kijken.

Doordat Netflix enkel de kern van het boek aanhoudt, zijn er veel mogelijkheden om het universum waarin het zich afspeelt uit te breiden. In het boek hebben we vrijwel alleen te maken met Tiuri en zijn avonturen onderweg. In de serie leren we ook een aantal leeftijdsgenoten kennen, is er een heel nieuw rijk aan de wereld toegevoegd en kent diezelfde wereld een kleurrijke geschiedenis. Wel kan ik me voorstellen dat sommige dingen onduidelijk zijn voor mensen die het boek niet kennen.

We volgen nog steeds Tiuri die de brief moet bezorgen aan de koning van Unauwen, maar door meer achtergrond aan de wereld en diens personages te bieden wordt het net wat uitgebreider. Zo wordt al snel duidelijk dat er oorlog aan de horizon staat en dat een machtig man de brief terug wil en het daardoor voorzien heeft op Tiuri. Ook botst hij tegen zijn leeftijdsgenoten op, die er nog niet helemaal over uit zijn aan welke kant ze staan. De weg van Tiuri is lang en vol obstakels.

Wat een prachtbeest!

De rol van Tiuri wordt gespeeld door Amir Wilson. In mijn hoofd was de avonturier altijd hoogblond en een beetje naïef, maar Wilson weet als een getinte Tiuri de sterren van de hemel te spelen. Tiuri heeft een zwaar leven gehad en dit is op een of andere manier zo goed van zijn gezicht af te lezen. Hij straalt een zekere wijsheid uit, maar heeft toch nog dat jongensachtige. Dit maakt hem in mijn ogen perfect voor zijn rol.

Ook over zijn tegenspeelster heb ik niks te klagen. Het gaat om Ruby Ashbourne Serkis in de rol van Lavinia. Tijdens zijn reis komt Tiuri in een kleine stad terecht waar de vader van Lavinia aan het hoofd staat. Waar Tiuri nog dat lieve en onschuldige heeft, is Lavinia een erg sarcastische jonge dame en de dynamiek tussen hen is heerlijk om te zien.

Nou weet ik natuurlijk ook wel dat je een dier niet echt als acteur kunt noemen, maar hey, die beesten doen ook maar hun best. Daarom wil ik nog even het paard Ardanwen noemen. Het moet het paard voorstellen van een groot en machtig man en het paard voldoet ook aan die status. Ze hebben het perfecte paard ervoor gevonden. Een glanzend zwarte ros waar je u tegen zegt. Een keuze waar ik achter sta.

[image_with_animation image_url=”27850″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Ik wil meer!

Toen ik na de eerste aflevering moest toegeven dat ik toch wel erg geïntrigeerd was door de serie, duurde het natuurlijk niet lang voordat ik de rest er achteraan had gekeken. Heel veel tijd had ik daar niet voor nodig, want de serie telt maar zes afleveringen. Dit is eigenlijk het enige minpunt die ik heb voor deze serie, als je dat al een minpunt mag noemen, ik wilde meer afleveringen.

Nu heeft Netflix het natuurlijk erg slim aangepakt, want door meer achtergrond en diepgang toe te voegen aan het verhaal, is er mogelijkheid tot meer afleveringen. Het lijkt me dan ook dat dit nog niet het laatste is wat we van The Letter for the King gaan zien. Ik zeg: kom maar door!