Star Wars The High Republic: The Rising Storm

Achtergrond
Jermaine van Haarlem op 23 juli 2021

Blijft in hyperspace vooruitgaan

De tweede fase van de boekenreeks rondom het Star Wars-tijdperk The High Republic is gearriveerd. Met The Rising Storm gaat Cavan Scott verder waar het boek Light of the Jedi ophield. Deze keer staat de Republic Fair in belangstelling, die ervoor moet zorgen dat werelden herenigd worden.

In Light of the Jedi leerden we al wat de Great Disaster inhield en wat de gevolgen gingen zijn. Voor diegenen die het even kwijt zijn: de Great Disaster was het schip dat midden in hyperspace uit elkaar viel en daardoor een meteorenregen veroorzaakte die planeten kon verwoesten. Nu zijn we een jaar verder en probeert de republiek een Republic Fair te houden. Een evenement dat ervoor moet zorgen dat werelden zich aansluiten bij de steeds groter wordende republiek. De kwaadaardige Nihil zien dit uiteraard als het perfecte moment om zoveel mogelijk slachtoffers te maken.

De storm raast verder

Net zoals in de films is dit een Star Wars-verhaal met enorm veel actie. Het verhaal begint vrij rustig, maar zodra de Nihil in beeld komen is het een aaneenschakeling van actievolle hoofdstukken. De personages krijgen daarbij totaal geen rust. Cavan Scott weet dit allemaal gedetailleerd te beschrijven en vergeet daarbij niet de worldbuilding en het uitdiepen van de personages. In de korte tijd sinds we te maken hebben gekregen met The High Republic hebben de boeken al flink wat gedetailleerde info naar buiten gebracht. De Jedi, maar ook de Nihil die we tegenkomen, zijn geloofwaardige personages geworden met gebreken, emoties en krachten.

Een voorbeeld daarvan dat zeker genoemd moet worden is Bell Zettifar. In Light of the Jedi verloor het personage zijn meester Loden Greatstorm en in The Rising Storm zien we het rouwproces dat hij meemaakt. Deze momenten zorgen ervoor dat het niet maar wat losse actiemomenten zijn met een Star Wars-sausje; iets waar de franchise in het verleden vaker last van heeft gehad als je kijkt naar de sequel-films.

De Force in een ander jasje

De manier waarop de Force in de High Republic is geïntroduceerd blijf ik indrukwekkend vinden. Vergeleken met het tijdperk uit de films, zijn de Jedi in dit tijdperk veel meer een met de Force en kunnen ze deze inzetten om mentaal met elkaar te communiceren. Ook kunnen ze bijvoorbeeld als grote groep samenwerken. Een moment dat indruk op mij maakte was het stuk waar Elzar alle gevoelens van de passagiers in een exploderend schip voelt, maar tegelijk de gevoelens van de Nihil ervaart.

In de boeken worden momenteel aardig wat referenties gemaakt naar het huidige Star Wars-tijdperk. Zo komen er bijvoorbeeld een aantal namen en schepen uit de Clone Wars tv-serie voorbij. Dit betekent dus dat deze al die jaren hebben weten te overleven. Deze momenten zijn erg leuk voor de diehard fans, maar zijn puur voor de fans toegevoegd en voegen niet meer diepgang toe aan het verhaal. Toch is het begrijpelijk dat ze erin zitten: Star Wars moet het vooral hebben van de grote fanbase en verkoopt daardoor enorm goed.

[image_with_animation image_url=”37052″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Liever lui(steren) dan lezen

Diegenen die liever naar een luisterboek luisteren kunnen hun hart ophalen met The Rising Storm. Wederom wordt een Star Wars-boek ingesproken door Marc Thompson, die werkelijk een fenomenale prestatie neerzet. Hij weet bij elk boek dat hij inspreekt de personages goed te onderscheiden en vertelt met een actieve en fijne stem. Soms blijft het lastig om alle personages te onthouden, omdat het er aardig wat zijn. Dan moet je weer even terugdenken: oh ja, hij was degene met de baard of met een cybernetische arm.

Als je van The High Republic houdt en Light of the Jedi je zeker wist te boeien, dan is The Rising Storm een zeer waardig vervolg. Mocht je de voorganger niet gelezen hebben, dan kun je alsnog aan de slag met dit nieuwste deel: alle essentiële onderdelen worden vermeld en je kunt het verhaal prima volgen. Het enige wat je dan mist is de extra context en de referenties naar andere Star Wars-media. Cavan Scott vertelt het verhaal in een vlot tempo met veel actie en diepgang. Zijn schrijfstijl is makkelijk te begrijpen en hij omschrijft vaak gedetailleerd de locaties of uiterlijke kenmerken van personages. De vele personages kunnen wel voor verwarring zorgen en leiden soms een beetje af van het hoofdverhaal door het wisselende perspectief, maar dit is maar een klein minpuntje van dit boek.