Jackass Forever

Roman Coldenhoff op 21 februari 2022
Jackass Forever

If you're gonna be dumb, you gotta be tough!

In mijn vooruitblik over Jackass Forever gaf ik aan dat ik dit jaar graag wat meer wilde lachen. Ik wist bijna zeker dat het met deze film wel zou gaan lukken. En nu kan ik hier volmondig ja op antwoorden. Het is lang geleden dat ik hardop heb gelachen tijdens een film in een bioscoopzaal. Jackass Forever is alles wat je van een Jackass-film mag verwachten en nog veel meer.

Na tien jaar zijn de mannen van Jackass terug. Van Jackass weet je wat je kunt verwachten: gevaarlijke stunts, grappen, gekkigheid en een beetje smerigheid. In elk deel van de franchise worden de grenzen verlegd, ook in dit deel. Naast de vele nieuwe stunts en de variaties op de oude, is Jackass Forever vooral een weerzien van oude bekenden.

Frisse wind

Wat kenmerkend is aan de Jackass-films is dat de stunts steeds een stukje verder gaan en dus ook steeds iets gevaarlijker worden. Omdat de originele Jackass-crew inmiddels de middelbare leeftijd heeft bereikt en daardoor niet meer alle stunts kunnen of willen doen, is er vers bloed toegevoegd. Er zijn maar liefst vijf nieuwe leden bijgekomen en ze doen zeker niet onder voor de oude rotten. In de film zorgen ze voor een frisse wind.

Ze zijn allemaal relatief onbekend voor het grote publiek maar twee leden die je misschien wel kent  zijn Jasper Dolphin en Zach Holmes. Dolphin is een van de oprichters van de hiphopformatie Odd Future. Holmes ken je misschien van zijn “Jackass-achtige” stunts op YouTube en zijn gastoptredens bij Tosh.O en Ridiculousness.

Uit de oude doos

De film grijpt net zoals zijn voorgangers terug naar stunts uit de oude doos die in een nieuw jasje worden gestoken. Een voorbeeld van zo’n oude stunt is the Cup Test, waarin de kwaliteit van een toque wordt getest. In de originele stunt werd Johnny Knoxville door kinderen in zijn kruis getrapt. In de nieuwe versie wordt zijn Jackass-collega Ehren McGhehey door UFC-kampioen zwaargewicht Francis Ngannou in zijn kruis geslagen.

Naast nieuwe versies van oude stunts worden er ook veel grappen in en rondom de set getoond. Hierbij neemt de crew elkaar in de maling met bijvoorbeeld een ontploffende dixie. Ook wordt er teruggegrepen naar de begindagen van Jackass met stunts waarvan iedereen weet dat de uitvoerder veel pijn zal hebben. Toch wil je ernaar kijken omdat je benieuwd bent of het lukt. Dit zijn vooral de stunts waarbij de nieuwe leden het voortouw nemen en waarbij de originele leden ze aan de zijlijn staan aan te moedigen.

Bam & Dunn

Hoewel ik ontzettend heb genoten van de film miste ik wel de inbreng van Ryan Dunn en Bam Margera. Dunn overleed in 2011 aan de gevolgen van een auto-ongeluk. Om hem er toch een beetje bij te hebben is er in de film een klein eerbetoon aan hem gewijd. Je ziet een aantal stunts die hij heeft gedaan, maar vooral de vriendschap tussen hem en de anderen. Het is een mooi en simpel eerbetoon, eentje waarin duidelijk wordt hoe groot zijn gemis is.

Bam Margera werd tijdens het filmen van Jackass Forever ontslagen. Het is een ingewikkeld verhaal. Producent Paramount Pictures heeft Margera ontslagen omdat hij zich niet heeft gehouden aan de afspraak dat hij nuchter zou blijven. Wat er daarna volgde is een relaas aan rechtszaken en dreigementen. Hierdoor voelde regisseur Jeff Tremaine zich genoodzaakt om een straatverbod in te dienen tegen Margera. Het is een tragisch verhaal en als liefhebber hoop ik dat het ooit weer goed zal komen. De enige troost is dat Margera in een stunt te zien is die werd opgenomen voor hij werd ontslagen.

[image_with_animation image_url=”39214″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Het einde?

Jackass heeft een speciaal plekje in mijn hart. De films hebben me in de loop der jaren door enkele donkere dagen geholpen. Wat me na al die jaren nog steeds aanspreekt aan de franchise is de onderlinge kameraadschap. Zo ook in de situatie met Margera. Ondanks alle dreigementen en rechtszaken wordt hij nog steeds gezien als een lid van de crew. Dit komt mooi naar voren in een interview dat Johnny Knoxville met Variety heeft gehad: “It’s really heartbreaking. I love Bam. We all love Bam. He’s our brother, you know? You just hope that he takes it upon himself to get the help that he needs, because we all care about him a lot.”

Met Jackass Forever komt er voorlopig een einde aan de franchise. Johnny Knoxville heeft in verschillende interviews aangegeven dat hij niet meer de grote en gevaarlijke stunts wil doen. Hij is inmiddels vijftig jaar. De overige castleden zijn ook al op een leeftijd gekomen dat gevaarlijke stunts uitvoeren grote gevolgen kan hebben. Of dit betekent dat er nooit meer een Jackass-film uitkomt weet niemand zeker. Met de vijf nieuwe castleden staat de deur in ieder geval op een kier.