Dexter: New Blood

Paul Schulte op 18 januari 2022
Dexter: New Blood

De terugkeer van onze Favoriete seriemoordenaar

Het jaar 2021 kent een aantal comebacks op het gebied van films en series. Verreweg de meest besproken was de reünie van Friends. Natuurlijk was ook ik benieuwd naar de chemie van Ross en Rachel en de openingszinnen van Joey. Maar een aantal maanden na de lancering van die special kwam een nieuwe trailer uit van een serie die acht jaar geleden als een nachtkaars uitging: Dexter: New Blood.

Sinds 28 januari 2014 leefde een deel van de mensheid in rouw. Ruim acht jaar lang was een grote fanbase verliefd en verslaafd aan hun favoriete seriemoordenaar Dexter Morgan. Zij hebben al zijn ontwikkelingen meegemaakt. Zo ging Dexter trouwen, werd hij vader en heeft hij meer dan vijftig mensen vermoord. Hier kwam in 2014 na acht seizoenen een eind aan. Het slotseizoen (met name de laatste aflevering) was een teleurstelling en liet een open wond achter bij trouwe fans. Is dit nieuwe seizoen een pleister op de wond? Dexter: New Blood is een miniserie met tien afleveringen die een poging gaat wagen deze wond te dichten.

Trekken aan een dood paard

Zoals gezegd liet de laatste aflevering een zwaar gevoel op de maag achter. Er gebeurde ontzettend veel in een korte tijd en je kreeg als kijker het gevoel dat de makers de serie wilden afraffelen. Meteen na de laatste aflevering kwam er een oproep vanuit de fans om het einde te herschrijven.

De serie was voorafgaand aan het laatste seizoen al van steeds mindere kwaliteit. Het hoogtepunt was namelijk al eerder bereikt. Seizoen vier, waarin het draaide om de Trinity Killer, wordt gezien als het beste seizoen. Spanning, een uitstekende slechterik gespeeld door John Lithgow, meerdere plottwists en een knallend einde maakten het een succes. De seizoenen die volgden kwamen niet in de buurt van dit niveau. De serie Dexter is eigenlijk te lang doorgegaan en het magere einde van seizoen acht was voorspelbaar.

Nieuwe energie

In oktober 2020 kondigde Showtime (de studio achter de Dexter-serie) aan dat ze opnieuw ging samenwerken met producent en schrijver Clyde Phillips. Clyde produceerde de eerste vier seizoenen en schreef een aantal afleveringen, waaronder de laatste aflevering van seizoen vier. Verder bevestigde Showtime dat Michael C. Hall wederom de rol van Dexter zou gaan spelen.

Zie je Michael, dan denk je gelijk aan Dexter. Een consequentie die voor veel hoofdrolspelers in langlopende series aan de orde is. Naast het spelen in de actiefilm Gamer (2009), in de Broadway musical Lazarus (2015) en in de Netflix-misdaadserie Safe (2018) waren de overige producties niet echt noemenswaardig. De vraag aan Michael C. Hall om Dexter weer te spelen kwam dan ook als geroepen.

[image_with_animation image_url=”39228″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Tien jaar clean

Dexter: New Blood speelt zich tien jaar na de laatste gebeurtenissen van seizoen acht af. Dexter heeft de orkaan in Miami overleefd en woont inmiddels onder de schuilnaam Jim Lindsay in het kleine plaatsje Iron Lake. Daar heeft hij een nieuw leven opgebouwd. Samen met zijn vriendin Angela Bischop, tevens hoofdofficier van het kleine stadje, leeft hij een routinematig bestaan. Dexter heeft al tien jaar geen mensen meer op zijn plastic tafel gehad omdat hij zijn leven nu gestructureerd leeft.

Dit verandert wanneer zijn zoon Harrison onverwacht op zijn stoep staat. Zijn zusje Debra, die eind seizoen acht kwam te overlijden, vervult de rol van zijn geweten en is in de gedachten van Dexter denkbeeldig te zien. De verschijning van Debra is prettig. Voornamelijk omdat zij net als de voorgaande seizoenen wordt gespeeld door Jennifer Carpenter en omdat ze met haar dosis humor en emotie goed het innerlijke conflict bij Dexter in beeld brengt.

[image_with_animation image_url=”39221″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Dexter is een man die constant een masker op heeft voor de buitenwereld. In zijn nieuwe omgeving heeft hij dit wéér voor elkaar gekregen.

Good old Dexter

Dexter is een man die constant een masker op heeft voor de buitenwereld. In zijn nieuwe omgeving heeft hij dit wéér voor elkaar gekregen. Voor de trouwe kijkers en fans van Dexter is dat toch knap en mooi om te zien. In de acht voorafgaande seizoenen heb je eigenlijk alles meegemaakt. Toch geeft New Blood nieuwe inzichten en zie je kanten van Dexter die je niet kent. Hij voelt namelijk nog menselijker aan.

Mijn favoriete momenten in de serie zijn de scènes waarin de spanningen tussen Dexter en zijn zoon Harrison goed worden uitgebeeld. Dexter vraagt zich constant af of zijn zoon dezelfde moordneigingen heeft als hijzelf. Harrison wil op zijn beurt achter de ware identiteit van Dexter komen. Dit levert een boeiend spel op met een mooie tweede laag waarin zij elkaar voortdurend aftasten. Het acteerwerk van beide acteurs is hierin sterk en krijgt een intrigerende emotionele lading.

Eindelijk gerechtigheid?

Dexter: New Blood weet de spanning van het begin tot eind vast te houden en is een welkome terugkeer na een periode van tien jaar. Is het einde ditmaal wel iets waar de fans tevreden mee kunnen zijn? Wat mij betreft wel. Het verhaal is na tien afleveringen rond en is zowel voor de die-hard fan als voor de nieuwkomer te volgen. Mijn wond is na tien jaar in ieder geval gedicht.