The Batman

Roman Coldenhoff op 9 maart 2022
The Batman

“I’m vengeance”

Het filmjaar 2022 belooft een mooi jaar voor liefhebbers van superheldenfilms te worden. Dit jaar komen er namelijk maar liefst negen films van het genre uit. De aftrap wordt op een mooie manier gegeven door The Batman. Hoewel de film met een speeltijd van bijna drie uur een lange zit is, is het zeer zeker de moeite waard!

Bruce Wayne (Robert Pattinson) staat aan het begin van zijn loopbaan als Batman. Al twee jaar lang probeert hij de straten van Gotham City veiliger te maken voor haar inwoners. Hij is een schrikbeeld geworden voor criminelen en een symbool van hoop voor de gewone burger. Wanneer een moordenaar genaamd The Riddler (Paul Dano) het voorzien heeft op de elite van Gotham komt Bruce in een web van corruptie, machtsmisbruik en raadsels terecht.

Batfleck

Oorspronkelijk zou Ben Affleck de nieuwste Batman-film regisseren. In 2013 werd hij gecast als Bruce Wayne en zou het de bedoeling zijn dat hij deze rol in meerdere films in de DCEU (DC Extended Universe) zou gaan spelen. Een jaar later, in 2014, waren er concrete plannen gemaakt voor een nieuwe standalone Batman-film. Affleck zou de hoofdrol en regie op zich nemen en het script samen met Geoff Johns (Wonder Woman 1984) schrijven.

Affleck wilde graag een wat donkerder verhaal vertellen en Batman weer naar de richting van het detective-genre leiden. Na een kleine herschrijving van het script door Chris Terrio was iedereen klaar om te filmen. Helaas nam Affleck het besluit om zich terug te trekken uit het hele proces. Een combinatie van verschillende zaken heeft hem doen besluiten om zijn cape op te hangen. Enerzijds was er de druk die er lag omdat de DCEU-films toch wat teleurstellend zijn ontvangen, en anderzijds had Affleck negatieve ervaringen tijdens het filmen van The Justice League. Regisseur Zack Snyder trok zich toen terug uit de film nadat zijn dochter was overleden. Door al deze omstandigheden had Affleck het plezier verloren in het spelen van Batman.

[divider line_type=”No Line”]
[image_with_animation image_url=”39654″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”][divider line_type=”No Line”]

RoBat BattinBat

Uiteindelijk kreeg Matt Reeves (Cloverfield) de regie in handen. Hij heeft het script totaal herschreven. Zijn versie zou zich afspelen in de beginjaren van Batman als misdaadbestrijder. Hij haalde zijn inspiratie voor het verhaal onder andere uit de korte Batman-stripboekenserie The Long Halloween. Dat is in de film ook goed te zien. Hoewel er veel actiescènes zijn, ligt de focus in deze film meer op de detective skills van Batman. Dit in tegenstelling tot andere verfilmingen, waarbij de nadruk meer lag op de actie en gadgets.

Er werd veel gespeculeerd over wie de nieuwe Batman zou zijn. Vanaf het begin was Robert Pattinson de grote favoriet voor de rol. Regisseur Reeves was onder de indruk van zijn acteerperformance in de film Good Time. Hij heeft ook toegegeven dat hij het script met Pattinson in het achterhoofd als Bruce Wayne heeft geschreven. Later zouden onder anderen Jeffrey Wright als James Gordon en Zoe Kravitz als Selina Kyle (Catwoman) aan de cast worden toegevoegd. In januari 2020 werd dan eindelijk gestart met het filmen.

[image_with_animation image_url=”39653″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”][divider line_type=”No Line”]

Introverte held

Met een speeltijd van bijna drie uur neemt regisseur Reeves de tijd met het vertellen van het verhaal. Hij neemt je mee in het complexe verhaal van Bruce en hoe hij als Batman zijn eerste grote zaak probeert op te lossen. Qua stijl en verhaal is het wel een kwestie van smaak. Reeves heeft gekozen voor een film die zich meer richt op het onderzoek dat plaatsvindt dan heel veel actie. Het is meer een detective-stijl, waardoor het verhaal ook meer teruggaat naar wat Batman ook is: the World’s Greatest Detective.

In tegenstelling tot zijn voorgangers speelt Pattinson ook een meer kwetsbare Bruce Wayne; iemand die nog steeds de moord op zijn ouders aan het verwerken is. En iemand die zich ook heeft afgesloten van de wereld en zich heel zelden in het openbaar vertoont. Hij is niet de flamboyante miljonair zoals in de meeste andere verfilmingen, maar een introverte persoon die zoekt naar een vorm van verlossing.

Elke Batman-serie of -film bevat een scène met een origin story. Het bestaat vaak uit de scène waarin Martha en Thomas Wayne, de ouders van Bruce, op brute wijze om het leven worden gebracht in een steeg. Het is een scène die in verschillende variaties voorbij is gekomen, waarbij er in elke film een eigen interpretatie aan wordt gegeven. In deze film komt die scène niet voorbij. Er wordt in de film wel over gesproken tussen Bruce en zijn butler Alfred (Andy Serkis). Daarin komen duidelijk de worstelingen van Bruce naar voren en wordt duidelijk waarom hij in de avonduren als Batman de misdaad bestrijdt.

Ave Maria

Hoewel Batman natuurlijk een superheld is, zou ik deze film niet alleen kwalificeren als een superheldenfilm. De film heeft veel actiescènes, waaronder een hele mooie achtervolgingsscène met The Penguin (Colin Farrell) en Batman. Maar de focus ligt vooral op het onderzoek dat wordt gedaan. Het is daarom meer een detective / film noir met een superheld. Hiermee heeft Reeves gekozen voor een meer traditionele benadering van Batman. Dat zie je ook aan de cinematografie: Gotham City wordt als een donkere en onaangename stad geportretteerd. Qua films zou je het kunnen vergelijkingen met Seven en Zodiac.

De muziek speelt ook een grote rol in de film. Naast de mooi gecomponeerde nummers van Michael Giacchino worden er ook twee specifieke nummers gespeeld tijdens de film. Het gaat om Ave Maria en het nummer Something in the Way van Nirvana. Deze nummers komen in verschillende versies regelmatig terug in de film. Het zorgt voor een rode draad in de film en het bepaalt ook heel goed de stemming.

[image_with_animation image_url=”39658″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”][divider line_type=”No Line”]

Dag Edward, hallo Bruce

De film beschikt ook over een goede cast. Met name Colin Farrell, die bijna onherkenbaar is als The Penguin, steelt de show in elke scène waarin hij speelt. Daarnaast spelen Zoe Kravitz (Catwoman) en Jeffrey Wright als rechercheur James Gordon ook goed. Vooral de samenwerking tussen James en Batman is heel leuk om te zien, omdat je ziet dat ze nog zoekende zijn naar wat ze aan elkaar hebben en of ze elkaar kunnen vertrouwen.

Met The Batman rekent Robert Pattinson eindelijk af met het negatieve imago dat hij aan de Twilight Saga heeft overgehouden. Hij laat zien dat hij een goede acteur is en het verdient om gezien te worden door een groter publiek. Hij laat heel goed zien dat deze Batman nog zoekende is naar wat wel en wat niet werkt in zowel zijn gadgets als onderzoeksmethode.