Overboss: A Boss Monster Adventure is monsterlijk vermakelijk

Steve Hetem op 30 oktober 2021

Verover de wereld

Heb je ooit wel eens de wereld willen veroveren? De baas willen zijn over je eigen leger met monsters? Geniet je nog steeds van 8-bit beelden? Dan is Overboss: A Boss Monster Adventure een bordspel voor jou. Het doel is om de bovenwereld te veroveren. De andere Boss Monsters willen dat echter ook, net als jou tegelijkertijd dwarszitten.

Elk jaar worden er honderden nieuwe gezelschapsspellen uitgebracht. Vaak worden die tentoongesteld op conventies zoals het Duitse Spiel. Ook crowdfunding website Kickstarter heeft voor een grotere verscheidenheid gezorgd: kleinere, onafhankelijke spelontwikkelaars zoals Brotherwise Games krijgen zo ook hun kans. Spellen die wat unieker zijn, zoals Overboss, kunnen hierdoor ook op de markt gebracht worden.

[image_with_animation image_url=”38642″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Grond is kostbaar

Overboss: A Boss Monster Adventure is een gezelschapsspel dat je met maximaal vijf mensen kunt spelen, maar ook in je eentje. Iedereen krijgt een veld voor zichzelf van 3×4 vlakken (of 4×4 voor een langere speeltijd) en in het midden ligt een markt. De markt bestaat uit een combinatie van terreinen en monsters die je nodig hebt om je speelveld vol te maken. Er zijn tien soorten terreinen (Grot, Bos, Woestijn, etc.) waar je uit kunt kiezen. Aangezien je elke keer keuze hebt uit willekeurige andere terreinen, blijft het spel erg gevarieerd. Ook zijn er Kerkers, die gebruik je standaard in ieder spel.

Aan de zijkanten van het speelveld heb je ook zee en gebergte. Sommige terreinen krijgen extra punten als je ze daaraan zou plaatsen. Andere terreinen zijn weer afhankelijk van hoe veel van dezelfde soort er op het veld liggen of juist niet. Elk van de elf terreinen heeft een eigen tactiek nodig en zo weet je eigenlijk pas aan het eind wie de meeste punten heeft.

Het spelverloop

Als het jouw beurt is pak je één van de vier terreinen uit de markt met het bijbehorende monster en die geef je een plek op je speelveld. Het monster plaats je dan op dat terrein. Je scoort punten door de terreinen op een strategische plek te leggen. Een Begraafplaats heeft een basisaantal punten, maar je krijgt een bonus als je de meeste hebt van alle spelers. Een Moeras daarentegen is maar één punt waard, maar wordt meer punten waard als het aan een ander Moeras en/of de waterkant ligt. Ook het plaatsen van monsters kan een verschil maken.

In het begin kost het misschien tijd om alles te begrijpen over hoe je de terreinen het beste kunt combineren. Als je het spel eenmaal doorhebt, dan is het vrij snel verslavend. De onderdelen zijn niet alleen erg mooi, maar ze zijn ook erg gedetailleerd. Een voorbeeld hiervan zijn de overzichtskaartjes van ieder terrein zodat je snel kunt kijken hoe de puntentelling werkt. Als alle velden bedekt zijn is het een kwestie van alles bij elkaar optellen. Wat ik zelf leuk vind is dat ze het scoreblad op Yahtzee hebben gebaseerd. Makkelijk om mee te werken en lekker overzichtelijk

[image_with_animation image_url=”38645″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

Andere spelvarianten

Zoals ik al zei kun je Overboss ook alleen spelen. Er is daarvoor zelfs een singleplayer campaign voor gemaakt dat bestaat uit zes verschillende levels die steeds moeilijker worden. Naast deze variant heb je ook Boss cards die ieder hun eigen specialiteit hebben om je te helpen bij wereldverovering. Ook zijn er kaarten met een power-up: deze kun je op ieder moment inzetten om een andere speler te dwarsbomen.

Dankzij alle typische Engelse game-termen lijkt het spel op eerste gezicht niet voor iedereen. Ik heb Overboss gespeeld met verschillende samenstellingen en het was elke keer een succes. Het gemak van het spel zelf en de originele ontwerpen van de onderdelen maken het spel zeker de moeite waard. Je hebt een beetje geluk nodig, omdat je afhankelijk bent van de markt. Het is voornamelijk een strategisch spel: je moet de beste combinaties maken op je eigen veld en tegelijkertijd de andere Monster Bosses in de gaten houden.