Mulan

Rachel Wennekes op 14 oktober 2020
Mulan

Houdt Mulan Disneys eer hoog?

Na de première van de nieuwe live-actionfilm Mulan op 4 september op Disney+, regende het negatieve recensies. Toch werd het tijd dat ik zelf eens een kijkje nam en met een bak chips op schoot genoot van Disneys nieuwste verfilming. Of viel de film me toch tegen? Dat lees je hieronder!

Mushu vs feniks

Dat er een aantal verschillen zijn te vinden tussen de animatiefilm Mulan uit 1998 en de nieuwe live-actionvariant was al geen geheim. Zo heeft Mulan in de nieuwe variant een zus, komt de oma uit de animatiefilm niet voor en zijn de dierenvriendjes Mushu en de gelukskrekel ook verdwenen. Althans, ‘Cricket’ komt wel voor in de nieuwe film, maar is geen echte krekel: hij is één van de vrienden van Mulan uit het keizerlijke leger van China.

Dat Mushu is weggelaten, schoot veel fans in het verkeerde keelgat. Volgens regisseur Niki Caro was een van de redenen hiervoor dat ze graag bij de realiteit van de reis van Mulan wilde blijven. Maar wat ik me dan afvraag is waarom ze ervoor gekozen heeft om een feniks als symbool van de familie op een fantasierijke manier te verfilmen. De wonderbaarlijke feniks zou Mulan gedurende haar reis begeleiden. Voor mijn gevoel maakt dit verschil de nieuwe verfilming niet realistischer dan zijn voorganger.

En als dat nog niet genoeg surrealiteit is, gooit Disney er nog een schepje bovenop. In de film is namelijk een gedaanteverwisselende heks toegevoegd. Deze heks heeft ongeveer hetzelfde verleden als Mulan en zou een slaaf zijn van Mulans aartsvijand genaamd Böri Khan. Hij leidt een groep genaamd de Rouran, waar Mulan het in het einde van de film tegen op moet nemen om China te redden. In de animatiefilm redt Mulan het keizerrijk van de Hunnen. In tegenstelling tot bovenstaande veranderingen, vind ik de Rouran een leuke, verfrissende kijk op het verhaal van Mulan. Hierdoor blijft de film namelijk toch nog spannend, omdat je niet precies weet hoe deze nieuwe verfilming afloopt. Daarnaast is het fijn om een versie van Mulan te kijken waarin ze het tegen een andere vijand op moet nemen. Gelukkig blijft de kern van het verhaal natuurlijk wel hetzelfde: Mulan is op zoek naar zichzelf en wil te allen tijde de eer van haar familie hooghouden.

What you see is what you get

Opnieuw valt er niets slechts te vertellen over de beelden van deze Disney-film. De omgeving is prachtig opgenomen en het kleurgebruik is erg mooi. Stiekem had ik dit ook wel verwacht, omdat Disney me hier nooit in teleurstelt. Ook voor de kleding heeft Disney kosten noch moeite gespaard. Het was echt genieten van de prachtige kostuums waar de cast in mocht verschijnen. Dit samen zorgt ervoor dat ik Disney voor de af en toe matige special effects kan vergeven.

Let’s get down to business, to defeat the… huh?

Omdat de regisseur de film wat realistischer wilde maken, is het op zich logisch dat de nieuwe verfilming van Mulan geen musicalelement heeft. Toch vond ik dit wel een beetje jammer. In de nieuwe film wordt er niet gezongen. Hierdoor heb ik vooral het geweldige nummer ‘I’ll Make a Man Out of You’ erg gemist. Toch waren er wel enkele muzikale verwijzingen naar de animatiefilm. Op de achtergrond waren de instrumentale versies van een paar liedjes te horen. Het mocht dan niet zo musicalachtig zijn als het origineel, toch was het erg fijn om op de achtergrond deze muziek te horen bij de mooie beelden van de film. Wel ben ik van mening dat Disney wat meer had kunnen afwisselen van achtergronddeuntjes.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Ben je benieuwd naar Mulan? De film is hier te zien op Disney+ met VIP-toegang voor € 21,99. Liever niet extra naast je abonnement betalen? Vanaf 4 december 2020 is de film beschikbaar voor alle Disney+ abonnees.