Hot Since 82 – Recovery

Twan Alofs op 10 december 2020
Hot Since 82 – Recovery

Groovy van A tot Z

Raven is leven is zo’n beetje mijn levensmotto. Ik was dan ook verheugd om te zien dat de Britse techno-DJ Hot Since 82 op de valreep van 2020 nog een nieuw album uitbracht. Weet Recovery de voetjes van de vloer te krijgen?

Op 22 oktober 2016 maakte ik op veel te late leeftijd kennis met de techno-scene tijdens het Amsterdam Dance Event. Zonde, want ik werd er meteen door gegrepen. De sfeer, de mensen, de verlichting en de energie pakten me vast en hebben me nooit meer losgelaten. Tel daarbij op dat de avond afsloot met twee fantastische DJ’s en de liefde voor techno was ontstaan. De eerste afsluiter van die avond was Eats Everything. Toevalligerwijs bracht hij onlangs ook een album uit. In deze review is het de beurt aan de andere DJ van die avond: Hot Since 82.

Dansen tot de zon begint te schijnen

Wie Hot Since 82 kent, weet dat de Brit vaak een wat groovy en house-achtige vibe heeft. Hij is geen man van het hardere stampwerk, maar gaat op zoek naar de diepe baslijnen die de muziek zoveel energie meegeven. Veel van deze nummers hebben een vocale ondersteuning. Op Recovery is dat niet gewijzigd en heeft Hot Since 82 weer een heerlijke cocktail met bovenstaande ingrediënten voor je klaar staan.

Hierdoor ontstaat er een geheel dat ervoor zorgt dat je vanaf moment één begint met dansen en dat blijft doen tot het laatste nummer op het album. Leuk detail daarbij is dat zowel het eerste als het laatste nummer samen met zanger Temple zijn opgenomen. Hij heeft een vocale uithaal gemaakt die door beide nummers verweven zitten. Gelukkig verschillen de nummers verder wel voldoende van elkaar om ze niet hetzelfde te laten klinken. Voor andere DJ’s is het wel interessant om beide nummers aan elkaar te mixen en een mooie overgang te creëren tussen beide nummers .

[image_with_animation image_url=”33968″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Samen sta je sterker

De collaboratie met Temple is niet de enige samenwerking die op het album te vinden is. Zo is het nummer Be Strong bijvoorbeeld opgenomen met Rudimental, waarbij de invloed van Rudimental tegen het einde goed te merken is. Het nummer krijgt een hele lichte Drum and Bass-vibe die een ander soort dansbare gevoel geeft ten opzichte van de andere nummers. Ook zorgt de invloed van Rudimental voor een welkome afwisseling.

Het hoogtepunt op het album is het nummer Body Control. Dit nummer is een muzikale samenwerking met de Welshe DJ Jamie Jones. Als duveltje uit een doosje verzorgt Boy George van het legendarische Culture Club de vocalen. Zijn tekstuele inbreng is waanzinnig en is een soort ode aan de queer-scene uit de jaren tachtig en negentig. Ook op muzikaal vlak hoor je deze ode terug door hoge synthesizer die op de eerste, derde en vierde tel terug komt.

Het festivalgevoel

Tegen het eind van het album zorgt het nummer Sinnerman wel voor een vreemde noot. Het nummer wordt vooral ondersteund door een gitaarloopje en dit valt een klein beetje buiten de toon vergeleken met de rest van het album. Het nummer is niet per definitie slecht, maar valt gewoon een klein beetje buiten de boot. Het is een nummer dat ikzelf in ieder geval telkens even snel doordruk.

Gelukkig zijn de goede nummers nooit ver weg. Wie zich daarna weer helemaal in de techno onder wil dompelen, doet er goed aan om Mesmerize te luisteren. Het nummer dreunt werkelijk je gehoor in met een hele diepe en dik aangezette baslijn, maar ontaardt in het midden in een rustig synthesizerstuk. Wie de ogen sluit, waant zich weer even op een festivalweide met duizenden mensen om zich heen.

Euforie om mee af te sluiten

Tot slot wil ik nog even het nummer Want You benoemen. Goede genade, over festivalervaringen gesproken. Het kan haast niet anders dan dat enkele DJ’s dit nummer gaan gebruiken als afsluiter van hun set straks op festivals en feesten. Het hele nummer is een grote vrolijke bedoeling. Het moment dat de hoorns erbij komen voel je jezelf licht euforisch worden en dit stijgt totdat het nummer is afgelopen.

Hot Since 82 heeft al jaren een kenmerkende sound en weet deze sound verder te ontwikkelen op het album Recovery. Interessante samenwerkingen worden afgewisseld met vrolijke nummers die je het ultieme festivalgevoel geven. Dat is precies wat we nodig hebben in deze donkere wintermaanden.