Ghostbusters: Afterlife

Roman Coldenhoff op 20 november 2021
Ghostbusters: Afterlife

Who you gonna call?

Na twee animatieseries, verschillende stripboeken, games en een reboot is er na ruim dertig jaar eindelijk een real life vervolg op de Ghostbusters-films uit de jaren ’80. Het is een filmserie waar ik veel fijne jeugdherinneringen aan heb. De originele Ghostbusters-film is een van mijn favoriete films. Ik had dus hoge verwachtingen en als fan werd ik niet teleurgesteld. Maar ook nieuwe kijkers kunnen zich zeer goed vermaken met deze film.

Ghostbusters: Afterlife gaat over Callie, een alleenstaande moeder van twee. Wanneer ze uit huis wordt gezet verhuist ze met haar kinderen naar een klein dorpje in de Amerikaanse staat Oklahoma. Ze nemen hun intrek in een oude boerderij. Callie heeft deze geërfd van haar overleden vader van wie ze vervreemd is geraakt, Egon Spengler. Hij was een van de originele Ghostbusters. Al snel ontdekt Callie’s jongste dochter Phoebe dat er vreemde en paranormale dingen plaatsvinden in de omgeving van de boerderij.

The (Real) Ghostbusters

Meteen na het uitkomen van Ghostbusters 2 waren er al ideeën en voorstellen voor een derde deel in de filmserie. Regisseur Ivan Reitman en hoofdrolspelers Dan Aykroyd, Harold Ramis en Bill Murray hadden wel het laatste besluit. Dit hadden zij bedongen bij de filmstudio. Zij moesten unaniem hun akkoord geven voordat een eventuele derde film daadwerkelijk in productie zal gaan. Het was destijds vooral Murray die het heel lang afhield en een vervolg niet echt zag zitten.

Er bestond al wel een animatieserie, The Real Ghostbusters. Deze speelde zich qua chronologie rondom Ghostbusters 2 af. Naast deze serie was er ook een concurrerende animatieserie die ook over geestverjagers ging. Om de verwarring compleet te maken heette deze The Ghostbusters. Het YouTube-kanaal van Toy Galaxy heeft onlangs een reportage over de Ghostbusters-tijdlijn gemaakt die je hieronder kunt bekijken.

Groen licht

In de jaren die volgden werden er nog meerdere pogingen ondernomen om tot een nieuw script te komen. Na het overlijden van Harold Ramis in 2014 leek een vervolg er niet meer te komen. Uiteindelijk kwam er in 2019 groen licht. Regisseur Jason Reitman had een nieuw script geschreven dat goedkeuring kreeg van zijn vader Ivan, Aykroyd en Murray.

De film laat de reboot uit 2016, Ghostbusters: Answer the call volledig links liggen. Hoewel regisseur Jason Reitman de film een warm hart toedraagt, wilde hij in zijn film de focus wat verleggen. In de vorige films ging het vooral om het bestrijden van spoken en er indirect ook aan te verdienen. Reitman wilde in dit deel daarentegen vooral de focus leggen op het thema van familie.

[image_with_animation image_url=”38815″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”center” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

It's all about family

In de basis gaat de film over de familie van Egon Spengler. In de film zie je de grote hoeveelheden haat en verdriet die Callie voelt richting haar vader Egon. Hij heeft haar namelijk verlaten toen ze nog maar een kind was. Haar emotie komt redelijk goed naar voren en staat in contrast met haar eigen dochter Phoebe. Zij is juist geïnteresseerd geraakt in wie Egon was en ze wil graag meer over hem te weten komen.

In een artikel op comicbook.com benadrukte Aykroyd ook zijn zegening voor de nieuwe film en het script. Hij was onder de indruk van het verhaal. Hij (Jason Reitman) heeft het DNA van de eerste twee films goed weten te vertalen naar het derde deel, alsdus Aykroyd.

[image_with_animation image_url=”38816″ animation=”Fade In” hover_animation=”none” alignment=”” border_radius=”none” box_shadow=”none” image_loading=”default” max_width=”100%” max_width_mobile=”default”]

“Jason Reitman wrote a beautiful, heartfelt script that takes the real DNA from the first two movies and transfers that directly to the third, the next generation. It hands the legacy off to a new generation of stars, and players, and actors, and characters,”

– Dan Aykroyd

Fanservice

De film draait vooral om een nieuwe groep personages, waardoor het ook zijn eigen identiteit heeft. McKenna Grace, de actrice van Phoebe, speelt heel sterk. Als kijker neemt ze je mee in haar reis. Voor zowel nieuwe als de doorgewinterde Ghostbusters-fan is dat  een fijne ervaring. Finn Wolfhard, die Phoebe’s broer Trevor speelt, kreeg weinig te doen in de film. Dat vond ik wel jammer.

Hoewel een nieuwe cast de leiding overneemt in deze film zijn er wel veel knipogen naar de voorgaande films. Qua verhaal maar ook visueel komen er veel zaken voorbij die fans zeker zullen waarderen. Zo maakt de Stay Puft Marshmallow Man zijn terugkeer in een kleine vorm, zoals in de trailer te zien is. En de bekende cadillac, Ecto-1, is ook weer van de partij.

Van the Big Apple naar het platteland

In tegenstelling tot alle voorgaande films speelt Ghostbusters: Afterlife zich niet af in New York. Het verhaal speelt zich dit keer af in een klein dorpje in Oklahoma. De voornaamste reden waarom regisseur Reitman deze keuze heeft gemaakt is om de film een eigen identiteit te geven. Door het verplaatsen van locatie moest Phoebe in de film ook op onderzoek uit om erachter te komen wat Egon deed als Ghostbuster. Maar ook waarom hij überhaupt naar Oklahoma is verhuisd.

Als kijker vond ik het aan de ene kant jammer dat de originele cast niet zo heel veel te zien is in deze film. Voor mijn gevoel leunde de film daardoor wat minder op zijn voorgangers. Daardoor kreeg de nieuwe generatie de kans om het verhaal te vertellen. Mocht je de film gaan kijken, dan wil ik je wel alvast de tip geven om te blijven zitten tijdens de aftiteling. Ook hier zijn er niet één maar twee scènes tussen en na de credits te zien.