Commander Decks Kaldheim

Bouke Siebesma op 14 februari 2021
Commander Decks Kaldheim

Een slagveld vol elfen en Vikingen

De winter van 2020/2021 is voor fans van Vikingen ongetwijfeld een goede tijd. Ubisoft gaf ons Assassin’s Creed Valhalla, Netflix bracht eindelijk het laatste seizoen van Vikings online, en ook Wizards of the Coast bleef niet achter. Met Kaldheim gaven de makers van Magic the Gathering ons eindelijk een set gebaseerd op de verhalen van de Noorse Mythologie, vol met Walkuren, elfen, dwergen en natuurlijk Vikingen. Als grote fan van de Vikingen en Magic kon ik het dan ook niet laten om de Commander Decks van Kaldheim: Elven Empire en Phantom Premonition te reviewen.

Sinds 2020 heeft Wizards of the Coast besloten om vol in te zetten op Commander, een van de meest populaire Magic-speltypes. Naast de grote jaarlijkse Commander Deck-sets zijn ze begonnen met het creëren van goedkopere Commander Decks die als instap-decks werken voor de beginnende speler. De vraag is alleen: spelen ze leuk ? Zijn de decks het waard en zal de meer ervaren speler er ook interesse in hebben?

Elven Empire: een bord vol elfen

Elven Empire is een groen-zwart elfen-tribal deck. Dit betekent dat alles in het deck draait om het creëren en versterken van elfen, om hierna je vijand compleet te overrompelen met je leger. Binnen de wereld van Commander is dit een vrij veelvoorkomend deck-type, maar dat betekent niet dat het minder leuk is om je vijanden er compleet mee te verpletteren. En de nieuwe legendary-kaart die als Commander dient, ‘Lathril, Blade of the Elves’, helpt hier met liefde een handje bij mee.

Bij het spelen van dit deck werd ik meermaals verrast door de effectiviteit ervan. Over het algemeen zijn preconstructed decks zwakker dan de decks die helemaal zelf zijn samengesteld, maar met dit deck wist ik een potje tegen drie anderen te winnen en in de andere potjes was het deck sterk genoeg om een continue dreiging te vormen.

Naast de kracht van het deck is ook de waarde aantrekkelijk. Met een adviesprijs van rond de twintig euro voor het deck is de negentig euro aan waarde van kaarten een mooie verhouding. Dit betekent dat het deck niet alleen interessant is voor de beginnende speler, maar ook voor de meer ervaren speler die het met gemak uit elkaar kan halen en kan ombouwen naar een krachtiger deck.

Phantom Premonition: de voorspelling is weinig goeds

Phantom Premonition is een wit-blauw deck waar de focus ligt op Foretell. Dit is een nieuwe mechanic uit de Kaldheim-set. Kaarten met Foretell kun je met twee mana gesloten opzij leggen om ze tijdens een latere beurt goedkoper te kunnen casten. De commander van dit deck, ‘Ranar the Ever-Watchful’, zorgt ervoor dat je de eerste Foretell-kaart per beurt zonder twee mana te betalen opzij kunt leggen. Daarnaast creëert hij ook een 1/1 spirit creature token die vliegt voor elke keer dat je een kaart vanuit je hand of van het slagveld exilet.

Hoewel Foretell een interessante mechanic is, is het ook meteen de achilleshiel van het deck. Omdat de pre-con decks altijd grotendeels bestaan uit heruitgegeven oudere kaarten, zitten er te weinig Foretell-kaarten in om dit effect goed te kunnen benutten. Om dit op te lossen zul je als speler het deck dus moeten aanpassen door er meer Foretell-kaarten in te stoppen, of door de huidige Commander te vervangen met een andere kaart uit het deck ‘Brago, King Eternal’ en het deck om te bouwen naar een Blink-deck.

Dit alles maakt dat het deck minder geschikt is voor nieuwkomers. Het speelt ingewikkeld in vergelijking met het elfen-deck en heeft extra kaarten nodig om hem echt succesvol te maken. Ook veegt het elfen-deck het Foretell-deck van de tafel. Voor ervaren spelers is dit deck wel interessant, doordat de waarde van de kaarten net als bij het andere deck in vergelijking met de prijs hoog is. Ook is het een interessante uitdaging voor mensen die graag aan hun deck sleutelen.

[image_with_animation image_url=”35182″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]