Candlekeep Mysteries

Freek Haerkens op 2 april 2021
Candlekeep Mysteries

Een boek vol met boeken

Candlekeep Mysteries is het nieuwste boek van Wizards of the Coast voor Dungeons and Dragons 5de editie. We maken kennis met zowel de locatie Candlekeep als met zeventien mini-avonturen om als dungeon master aan je spelers voor te leggen. Deze mini-avonturen zullen, in tegenstelling tot wat je misschien van andere avonturen gewend bent, veel meer gericht zijn op het oplossen van een mysterie en variëren in thema, locaties en moeilijkheid. Zijn je spelers dus nog maar een laag level of zijn ze al een hoger level, speel je in Faerûn of heb je een eigen setting, je kunt naar hartelust je spelers aan het denken zetten met deze mysterieuze boeken in een boek.

[image_with_animation image_url=”35938″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]
[image_with_animation image_url=”35937″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Candlekeep, The Citadel of Learning

Candlekeep is een van de grootste bibliotheken in Faerûn, gelegen ten zuiden van Baldur’s Gate, op de grens met Amn. Gelegen op een verhoogde rots aan de kust is het silhouet van Candlekeep van mijlenver te bewonderen. Voor degenen die er geen goed woord voor over hebben wordt het vaak vergeleken met een taart met veel te veel kaarsjes er op, maar voor de echte kenner is Candlekeep een onuitputbare bron van kennis. Van de grootste verzameling verboden spreuken en demonische teksten tot unieke bierbrouwer kunsten, de Great Library Candlekeep heeft maar één doel: zo veel mogelijk kennis vergaren voor de toekomst. En soms, heel soms, vind je boeken die nooit gevonden hadden moeten worden.

Het boek kan ruwweg in twee delen worden verdeeld. De de eerste zestien pagina’s zijn besteed aan de locatie Candlekeep zelf. Samen met de meegeleverde kaart en de beschrijvingen in het eerste hoofdstuk van dit boek kun jij Candlekeep in jouw bestaande avontuur plaatsen en kunnen je spelers deze naar hartenlust verkennen. Dat wel alleen als ze Candlekeep überhaupt binnen komen. De prijs om de grootste bibliotheek van Faerûn binnen te komen is namelijk niet niks. Daarbij hebben we het niet over goud, wapens of kostbare edelstenen, nee, om Candlekeep binnen te komen moet je een boek cadeau doen dat ze nog niet in hun vele, vele torens hebben. Dat kan een uniek verslag zijn van een veldslag of een recept voor een taart met veel te veel kaarsjes er op. Zolang het kennis bevat die nuttig is voor de toekomst kom je binnen. Samen met een gids kunnen de avonturiers zoeken naar welke kennis ze nodig hebben. De uitleg en de poster-kaart geven de Dungeon Master ook de mogelijkheid om Candlekeep in andere avonturen te verwerken, zoals bij Baldur’s Gate: Descent into Avernus, waar Candlekeep ook naar voren komt in het verhaal.

[image_with_animation image_url=”35940″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

De grote mysteries

De overgebleven tweehonderd pagina zijn besteed aan deel twee van het boek: de zeventien losse avonturen. Deze avonturen zijn gesorteerd op level en lopen van level 1 tot en met level 16. Let wel op: in tegenstelling tot Tales from the Yawning Portal zijn deze losse avonturen niet genoeg om een speler te voorzien van een volledig level. Dit boek is dan ook niet bedoeld om van begin tot einde te spelen en daar zit het grote verschil met de eerdere avonturen. Het doel van dit boek is om Dungeon Masters te voorzien van kleine avonturen die je in je eigen avontuur kunt plaatsen.

De meeste van deze zeventien avonturen kun je namelijk zonder heel veel moeite omzetten zodat deze ook in jouw setting of homebrew wereld te spelen zijn. Het avontuur begint dan ook meestal met het vinden van een boek, dan wel in Candlekeep, of totaal ergens anders. Dit boek zal spelers op het spoor zetten naar een van de zeventien mysteries. Die zeventien mysteries geven een mooi stukje variatie: van het ontsnappen uit een verlaten landhuis van een tovenaar tot het vinden van een vloek die het openen van het boek op de lezers heeft geplaatst. Elk avontuur biedt iets unieks en heeft zijn eigen stijl en thema. Het helpt ook zeker dat elk avontuur door een andere schrijver is geschreven: bekende schrijvers die al langer voor Wizards of the Coast werken, zoals Christopher Perkins en Adam Lee, maar ook namen als Kelly Lynne D’Angelo van Final Space en Mark Hulmes die wellicht bekend is onder onze Critical Role-kijkers als de Half Elf Calianna en zijn eigen youtube show High Rollers

[image_with_animation image_url=”35941″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Kwaliteit van de kaarten en missende appendix

Als ik toch een puntje van kritiek moet geven, dan zit dat bij mij in twee dingen. Ik ben zelf geen fan van de minimalistische kaarten die sinds Waterdeep: Dragon Heist steeds vaker de plaats hebben ingenomen van de meer gekleurde kaarten van daarvoor. Toen ik bij Icewind Dale: Rime of the Frostmaiden de kaarten weer terug in kleur terug zag, was ik blij om deze stijl weer terug te zien, maar helaas: hier zijn ze toch weer in een enkele kleur uitgebracht en mis ik toch wat details. Het is zeker niet lelijk of slecht, maar mijn voorkeur gaat uit naar de wat kleurrijke kaarten van de eerste paar boeken. De grote uitzondering is de eerder genoemde kaart van Candlekeep zelf.

Het tweede punt waar ik wat kritiek op heb, is het gebrek aan een appendix met monsters en magische voorwerpen. Er zitten zeker veertien nieuwe monsters in dit boek en pakweg tien nieuwe magische voorwerpen. Deze zitten door het hele boek heen geplakt en niet, zoals bij andere boeken, netjes achterin. Als ik dus het nieuwe monster de Shemshime wil gebruiken, dan moet ik dus echt door het boek gaan bladeren om te vinden waar deze staat uitgeschreven. Dat maakt het onnodig lastig. Ook spelers die wellicht de nieuwe magische voorwerpen willen gebruiken zullen dus door het boek moeten gaan bladeren om deze te vinden. Dat kan potentieel spoilers opleveren als je van je spelers verwacht door het boek te bladeren waar vooral mysterieuze avonturen in staan. Dan kunnen ze, bewust of onbewust, een antwoord op een mysterie lezen en dat zou zonde zijn.. Een mooie appendix op het einde zou hier een oplossing zijn en iets wat alle boeken in het verleden dan ook hebben gehad.

[image_with_animation image_url=”35944″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

“Ik ben zelf geen fan van de minimalistische kaarten die sinds Waterdeep: Dragon Heist steeds vaker de plaats hebben ingenomen van de meer gekleurde kaarten van daarvoor. “

Tot slot

Ondanks het gebrek aan een duidelijke appendix en de tekenstijl van de kaarten vind ik Candlekeep Mysteries een geweldig boek. Het is een musthave voor het type Dungeon Master dat regelmatig vergeet dat hij die avond nog een sessie heeft en even snel een aanvullend programma in elkaar moet zetten.Ook voor de Dungeon Master die het leuk vindt om af en toe wat anders dan alleen monsters naar de spelers te gooien, kan een mysterie op zijn tijd als vermakelijke afleiding dienen. Ik wil nog wel even aangeven dat, hoewel ik geen fan ben van de kaarten, de rest van de afbeeldingen van dit boek weer dezelfde mooie kwaliteit hebben als we gewend zijn van Wizards of the Coast, met mijn favoriet: de Canopic Golem.