Hier moet je op letten bij het creëren van een tabletop-RPG-personage

By 14 november 2020Tips

Tips

7 min.

Hier moet je op letten bij het creëren van een tabletop-RPG-personage

De geboorte van een held(in)

Of je nou een nieuwe of een ervaren speler bent, het creëren van een tabletop-RPG-personage (TTRPG) kan altijd moeilijk zijn. Je wilt een personage maken waar je verliefd op wordt, waar je nog maanden of misschien jaren mee verder kunt en waar je met je groep om kunt rouwen, mocht het tragische noodlot toeslaan. Met andere woorden: een personage voor in de geschiedenisboeken. Door mijn jaren als dungeon master (DM) heen heb ik de eer gehad om meerdere van zulke personages voorbij te zien komen. Om jou te helpen met het maken van een personage waar jij en je groep nog jaren van kunnen genieten, heb ik in dit artikel een aantal tips verzameld die jou verder kunnen helpen zo’n personage te maken.

In deze tijden van Corona zijn TT-RPG’s een waar fenomeen geworden. Ga jij ook beginnen of heb je een nieuw personage nodig, lees dan vooral door. In dit artikel vertel ik je onder andere hoe gesprekken met je DM jou een voorsprong kunnen geven bij het creëren van een personage, welke elementen belangrijk zijn voor een goed achtergrondverhaal en hoe je de groei van je personage tijdens de campaign kunt gebruiken om nog makkelijker en leuker te roleplayen.

Praat met je DM

Hoewel het soms kan lijken alsof je DM tegen je is – hoe durft hij het om nóg een horde Goblins achter je aan te sturen – is de DM er juist om je te helpen. Een DM steekt uren in het creëren van een wereld die daarna tot leven komt door de spelers. Het helpt beide dan ook als de personages binnen deze wereld passen. Stel daarom aan je DM vragen over zijn speelwereld. Vraag hem bijvoorbeeld of er veel of weinig magie in zijn wereld is. Vraag of er één groot pantheon is of dat elk volk zijn eigen godheid heeft. Dergelijke vragen helpen niet alleen jou als speler om de wereld te leren kennen waarin jouw personage gaat rondstruinen, maar ook help je de DM met het uitwerken van zijn wereld. Soms stel je net die ene vraag waar de DM nog nooit over na heeft gedacht en waar hij dan een antwoord op kan bedenken en daarmee de wereld uit kan breiden.

Stel vooral ook de ideeën die je hebt over je personage voor aan je DM. Meestal kan hij je dan helpen deze ideeën nog verder te verfijnen en ze nog verder in te bedden in de spelwereld. Het kan soms zo zijn dat een DM je vraagt om een iets ander personage te maken. Vertrouw hem hierin. Een personage dat niet goed past binnen een spelwereld loopt op den duur tegen problemen aan die het spel kunnen vermoeilijken en minder leuk maken. Om dit te voorkomen is een goede kennis van de spelwereld het beste medicijn.

D20 Dice

Schrijf een achtergrondverhaal

Na een tijdje te hebben nagedacht over wat je interessant zou vinden als personage ben je uitgekomen op een Elf Druid die de natuur wil beschermen tegen het kwaad. Nu is de volgende stap het schrijven van een achtergrondverhaal. Maar wat maakt een ‘goed’ achtergrondverhaal en wat wil je voorkomen?

Een achtergrondverhaal is belangrijk omdat het voor jezelf en voor de DM duidelijk maakt waarom je personage bepaalde dingen doet. Mogelijk vlucht je personage bij het zien van vuur of rent hij de groep voorbij als er ergens een kind om hulp schreeuwt. Het helpt je om beter je personage neer te zetten en daarmee beter te roleplayen. Ook geeft een goed geschreven achtergrondverhaal de DM de kans om je zoveel mogelijk in het verhaal te betrekken. Zo kan het zijn dat de man die jouw personage in zijn moeilijke jeugd hulp heeft geboden, nu zelf hulp zoekt. 

Om zulke situaties te creëren is het belangrijk om zogeheten plot hooks aan je achtergrondverhaal toe te voegen. Plot hooks zijn losse draadjes in je achtergrondverhaal waar de DM verder op kan borduren. De Elf Druid kan bijvoorbeeld een zus hebben gehad die hij altijd als held heeft gezien, maar die er toen ze volwassen werd voor koos uit de Druid-gemeenschap te stappen en haar geluk in een grote stad te zoeken. Dit was het laatste wat je van haar hebt gehoord. Nu kan de DM ervoor kiezen haar terug te laten komen als iemand die de groep wil helpen of juist wil tegenwerken. Zorg dat je zulke plot hooks zo duidelijk mogelijk beschrijft door bijvoorbeeld het uiterlijk of het karakter van het personage te beschrijven. Dit helpt de DM om dit personage zo goed mogelijk  neer te zetten en jouw eigen personage verder in het verhaal te betrekken.

“Zelfs een boerenjongen kan onder de juiste omstandigheden uitgroeien tot een ware held.”

Van klungel naar held

Niemand is een geboren held. Zelfs Batman werd niet geboren met een sterke morele code en een obsessie met vleermuizen. Helden worden helden door de dingen die ze meemaken en de daden die ze verrichten. Zorg dat je personage dit ook reflecteert. In de meeste campaigns begin je gewoon op level één. Het is dan dus niet logisch dat jouw personage in het verleden al draken heeft gedood of als ridder aan het hof van de koning heeft gediend. Begin klein. Je personage kan nog een beginnende leerling zijn van een magiër of een stroper die jaagde op het land van de plaatselijke adel. Zelfs een boerenjongen kan onder de juiste omstandigheden uitgroeien tot een ware held. Ga vooral dit avontuur aan.

Daarnaast is het net zo belangrijk dat jouw personage dit avontuur ook echt aan wil gaan. Uiteindelijk draaien TTRPG’s om het avontuur en als jouw personage continu weigert om dit avontuur bij de hoorns te pakken, gaat het uiteindelijk nergens heen. Dit kan leiden tot frictie binnen de spelersgroep. Dit betekent niet dat jouw personage op een suïcidale wijze elk gevecht en elk brandend gebouw in moet rennen. Sterker nog, een beetje gezonde angst maakt het spel ook spannend. Geef je personage vooral ruimte om te groeien als avonturier.

Het mooie van TTRPG’s is dat niet elk personage een mens hoeft te zijn, maar het maakt het spel wel tien keer interessanter als jouw personage ‘menselijk’ is. Geef je personage daarom vooral ook zwaktes. Zo kan het zijn dat jouw personage niet goed tegen alcohol kan en als hij dronken is de domste dingen doet. Misschien is jouw personage een waar heethoofd en rent hij daarom tijdens een gevecht altijd tien meter voor de rest uit. Dergelijke dingen maken een personage niet alleen gedenkwaardig, maar creëren ook spelmomenten waar jij en jouw groep nog jaren om kunnen lachen.

Dat is uiteindelijk de kern van TTRPG’s: de avonturen die jij samen met de rest van de groep beleeft. Dit samenspel is wat deze hobby niet alleen zo speciaal maakt, maar ook waarom je er zoveel van groeit. Niet alleen je eigen personage, maar ook die van anderen gaan je raken en de ervaringen zullen je altijd bijblijven. Ga daarom vooral dit geweldige avontuur aan en laat je fantasie de vrije loop. Heb je zelf nog goede tips of loop je ergens tegenaan, deel het dan vooral hieronder het artikel of op onze Discord.

Doe mee aan het Pixel Vault-lezersonderzoek en maak kans op een Bol.com-cadeaukaart van 25 euro! Doe mee

Geef een reactie

Het e-mailadres word niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *