Wat luisterde de redactie in 2020 op Spotify?

Rondje redactie
Pixel Vault op 24 december 2020
Wat luisterde de redactie in 2020 op Spotify?

Dit luisterde de redactie in 2020 stiekem het liefst

Tegen het einde van het jaar heb je bij muziekstreamingdienst Spotify altijd die leuke optie om terug te kijken naar jouw luistergedrag van het afgelopen jaar. Voor sommigen is dat tof, voor anderen wellicht een beetje beschamend. Want ja, als je even verstrikt geraakt bent in een mooie soundtrack of een guilty pleasure-nummer, dan kan het wel eens zijn dat Spotify je dat nog even onder je neus wrijft.

Je hebt vast al wat Spotify Wrapped-lijstjes voorbij zien komen op sociale media, en misschien heb je er zelf ook wel eentje. We vroegen onze redactieleden wat zij volgens Spotify het meest luisterden dit jaar, en of daar nog verrassingen bij zaten.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Maxime

Voor mij zat er dit jaar eigenlijk niet echt iets verrassends tussen. Mijn top vijf artiesten is meestal hetzelfde, hoewel er soms een keer iets verschuift. Zo heeft progressieve metalband Ghost dit jaar plaats gemaakt voor singer-songwriter Maya Hawke, omdat ik haar nieuwe album best regelmatig gedraaid heb. Maar de nummer één zal nooit van de troon gestoten worden, dat is altijd Muse. Dit jaar heb ik ongeveer 81 uur naar ze geluisterd – iets minder dan vorig jaar.

Wat genres betreft zijn er ook weinig verrassingen; het meest luister ik naar rock – een genre dat overigens heel veelzijdig is – maar ook soundtracks van videogames gaan er bij mij regelmatig in. Ik krijg nooit genoeg van de dynamiek en de prachtige, emotionele stukken die daar vaak in te vinden zijn. Tijdens het schrijven, tekenen of laat op de avond is het heerlijk om dat op de achtergrond te hebben. 

Ik luister meestal per album, bij uitzondering per playlist, dus mijn honderd meest beluisterde nummers zijn grotendeels afkomstig van dezelfde vijf-à-zes nieuwe releases die ik nu al grijs gedraaid heb. Een groot voordeel van Spotify is dat je makkelijk nieuwe muziek kunt vinden. Een nadeel is dat de kwaliteit op slechts 320 kbps ligt. Als een album echt goed in het gehoor ligt, dan maak ik dus een uitje naar mijn favoriete platenzaak om de cd of lp te halen. Gelukkig bezorgen zélfs de platenzaken tijdens de lockdown.

[image_with_animation image_url=”34105″ alignment=”center” animation=”Fade In” img_link_large=”yes” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]
[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Twan

Mijn Spotify Wrapped is elk jaar redelijk makkelijk in te vullen. Zo staat hij voor meer dan 50% vol met techno en house. Meestal is er wel een nummer dat me zo aangrijpt dat het non-stop op repeat staat. Dit jaar was dat Tondo van Disclosure. Het nummer heb ik maar liefst 172 keer beluisterd en dat was dan alleen op Spotify. Ik heb het nummer ook nog ontelbare keren gehoord in live-sets die Disclosure tijdens de quarantaine heeft opgenomen. Tondo is wat mij betreft dan ook de absolute zomerplaat van 2020. Als je hier niet van gaat dansen zodra de zon op je bol staat, dan weet ik het ook niet meer.

Naast house en techno was er ook weer ruimte voor de nodige hip-hop. Zo heb ik dit jaar het debuutalbum The College Dropout van Kanye West weer helemaal grijs gedraaid. Verder was er ruimte voor nieuw werk, want het hele vierde album van Run The Jewels – genaamd Run The Jewels 4 – is terug te vinden in mijn lijst. Dat is wat mij betreft ook direct hét album van 2020. Muzikaal gezien zit het zoals altijd weer top voor elkaar, maar wie de teksten analyseert ziet dat er een hele diepe laag achter dit album schuilgaat. Het hoogtepunt daarvan is toch wel Walking In The Snow. Het nummer bespreekt heel treffend het racismeprobleem in Amerika. De live-versie van het nummer geeft me elke keer weer kippenvel en is eigenlijk ook wel verplichte kost voor elke muziekliefhebber.

[image_with_animation image_url=”34158″ alignment=”center” animation=”Fade In” img_link_large=”yes” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]
[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Ivo

In mijn Spotify Wrapped vond ik dit jaar zeker een aantal oude bekenden, maar ook een paar verrassingen. Ongeveer de helft van mijn topnummers-lijst is vrij neerslachtig, met slepende ballads en ingetogen beats. Bij een melancholisch jaar hoort immers ook een melancholische soundtrack. In deze helft vond ik voornamelijk artiesten die ik al verwachtte, zoals Sasha Sloan, Billie Eilish en Noah Cyrus. De andere helft van mijn lijst staat lijnrecht tegenover al die druilerigheid. Die helft is een stuk uitbundiger en variëert van rap tot dance, met hier en daar zelfs een vleugje K-pop. Daarbij namen voornamelijk Lady Gaga, Carly Rae Jepsen en Doja Cat het voortouw.

Mijn favoriete artiest hoort ongetwijfeld bij de neerslachtige helft: Lana Del Rey. Ze is al een aantal jaar mijn ‘topscorer’ en dit jaar verdedigt ze die titel met gemak. Ze bracht in 2020 weliswaar geen nieuwe muziek uit, maar dat mocht de pret neerslachtigheid niet drukken. Ik vond Norman Fucking Rockwell!, haar album uit 2019 dat voor een Grammy werd genomineerd, namelijk zo betoverend dat ik er met gemak nog een aantal jaar naar kan luisteren.

De grootste verrassing: van mijn honderd topnummers komen er maar liefst zeventien uit de serie Carole & Tuesday. Een van deze nummers was ook gelijk mijn meest beluisterde nummer van het jaar: Threads. Ik vind de serie zelf niet eens zo baanbrekend, maar de chemie tussen de zangeressen en de frisse harmonieën waren blijkbaar het warme dekentje dat ik nodig had in het kille 2020.

[image_with_animation image_url=”34159″ alignment=”center” animation=”Fade In” img_link_large=”yes” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]
[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Robert

Het was geen verrassing wat er bovenaan mijn Spotify Wrapped staat, want ik heb ongeveer elke dag van het jaar Women in Music Pt. III van HAIM geluisterd. Helaas betekent dat ook dat mijn meest beluisterde nummers de eerste nummers op dit album waren. Het is een heerlijk album dat hier en daar ook lekker anti-patriarchaal is.

De tijd dat ik alleen stiekem naar Taylor Swift luisterde is inmiddels wel voorbij. Sinds 1989 (het album, niet het jaar) staat ze steevast hoog in mijn lijst. Dit jaar is dat met name dankzij haar nieuwe album Folklore (en met het album Evermore op de valreep van 2020 zal ze in 2021 wel weer terugkeren in mijn Spotify Wrapped). Ook wisten The Beatles weer een plekje te veroveren; ik denk ook niet dat dat ooit nog gaat veranderen. 

Wat ik erg tof vond is dat dit jaar ook podcasts zijn meegenomen. Als je je Podcasts elders luistert heb je daar weinig aan, maar ik luister vrijwel uitsluitend naar podcasts op Spotify. Bijna 5000 minuten besteedde ik dit jaar aan het luisteren van podcasts. Bovenaan stond Podcast over Media, op de voet gevolgd door WoW Killer en Triple Click.

[image_with_animation image_url=”34160″ alignment=”center” animation=”Fade In” img_link_large=”yes” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]
[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Brechtje

Ik jat Spotify van mijn zus. Dat zorgt wat haar betreft voor de nodige ‘vervuiling’ van haar playlists, maar ik ben van mening dat ik ze juist verrijk. Een deel van de muziek in mijn Wrapped is dus helemaal niet van mij. We hebben volgens Spotify dit jaar naar 529 genres geluisterd. Ik wist niet eens dat er zoveel genres zijn. 

Mijn absolute nummer 1 van het jaar is I Fought the Law van The Bobby Fuller Four, een heerlijk swingend nummer waar je gegarandeerd van gaat glimlachen. Daartegenover staat op 2 dus een nummer van mijn zus, namelijk Oh My Gosh van Yemi Alade. Haar heb ik dit jaar helemaal ontdekt en ze is ge-wel-dig. Yemi Alade maakt Nigeriaanse Afropop-protestmuziek. 

Verder heb ik denk ik een oude ziel als ik zo naar mijn muziek kijk. Mijn meest beluisterde band is The Beach Boys, waarvan het grootste deel toch al een tijdje dood is. Daarnaast kom ik veel Marvin Gaye en Smokey Robinson tegen. Vroeger was gewoon alles beter (of nouja, in ieder geval de muziek). Beyoncé mag natuurlijk ook niet ontbreken. Ik voel al lang geen schaamte meer over mijn obsessie met Queen B. 

Ook word ik vaak geïnspireerd door series en games. Dit jaar waren dat The Umbrella Academy en Fallout 4 en 76. Hoewel Bethesda die franchise aardig heeft gemolesteerd, is er één constante prettige factor in die games: de muziek. Diamond City Radio heeft ervoor gezorgd dat ik niet alleen honderden uren in het spel stopte, maar ook in mijn vrije tijd genoot van Billie Holiday, Ella Fitzgerald en The Ink Spots.

[image_with_animation image_url=”34161″ alignment=”center” animation=”Fade In” img_link_large=”yes” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]
[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Rachel

Dat mijn Spotify-lijst van 2020 vol zou staan met allerlei Disney-nummers was voor mij als echte Disneyfan natuurlijk geen verrassing. Toch moesten deze vrolijke musicalachtige meezingers plaatsmaken voor de nummer één op mijn lijst van 2020. Dit is namelijk het nummer ‘To Tomorrow’ van Goldkimono.

Al vanaf het moment dat ik een keer in de auto zat op weg naar huis en letterlijk de zonsondergang tegemoet reed en het nummer op de radio verscheen, liet het mij niet meer los. Ik vind de warme en rustige klanken erg mooi in combinatie met de prachtige boodschap die het nummer brengt. Zeker in moeilijke periodes zoals de coronacrisis geeft het nummer mij vreugde en warmte.

[image_with_animation image_url=”34162″ alignment=”center” animation=”Fade In” img_link_large=”yes” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]
[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Wat heb jij het afgelopen jaar geluisterd volgens Spotify Wrapped? Als je het aandurft, kun je het hieronder laten weten!

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]