Kan Disney+ de concurrentie bijbenen?

Achtergrond
Rachel Wennekes op 29 september 2020
Kan Disney+ de concurrentie bijbenen?

Wordt het straks ‘Disney+ en chill’?

Dat Disney+ flink aan de weg timmert, is waarschijnlijk iedereen wel opgevallen. Met nieuwe live action-varianten van animatiefilms en Disney+ Originals probeert Disney+ andere videostreamingsdiensten als Netflix te verslaan. Maar moeten andere videostreamingsdiensten ook op gaan passen of wordt er nog te hoog van de toren geblazen als het gaat om de concurrentie van Disney+?

Sinds de start van Netflix zag de wereld er voor hen erg rooskleurig uit. Met het hebben van een monopolie-positie hoefde Netflix zich nergens zorgen om te maken. Maar tegenwoordig wordt het steeds drukker in videostreamingsdienstenland. De ene concurrent na de andere probeert de grootste, de beste en vooral de enige te zijn. Hoe wordt die concurrentie momenteel verdeeld?

De meeste gebruikers

Uit het onderzoek van maart 2020 van GfK DAM bleek dat Netflix onder de Nederlandse videostreamingsdiensten het grootste bereik had. Maar liefst 5,5 miljoen Nederlanders had toegang tot de diverse content op Netflix. Vlak achter Netflix staat in dit lijstje NPO Start met iets meer dan vijf miljoen Nederlanders. Maar dan, op een derde plek in dit rijtje, staat Disney+ met 2,2 miljoen abonnees binnen Nederland. Met het aantal fans in Nederland zit het voor Disney+ dus in ieder geval wel goed. Naast deze top 3 videostreamingsdiensten doen ook Videoland (met 1,7 miljoen abonnees) en Amazon Prime Video (met 1 miljoen abonnees) het erg goed in Nederland.

Ook wereldwijd is Netflix de nummer één als het gaat om videostreamingsdiensten. Netflix heeft wereldwijd namelijk 182 miljoen abonnees. Netflix wordt gevolgd door Amazon Prime Video met 150 miljoen op de tweede plek. Disney+ staat nu, als we kijken naar de cijfers van wereldwijde abonnees op videostreamingsdiensten, op de derde plek met 54,5 miljoen. Wel bleek uit een kwartaalrapport van Disney dat Disney+ in een korte tijd meer dan 20 miljoen extra gebruikers heeft gekregen. Deze stijging in een kwartaal tijd is hoger dan dat van Netflix, dat een stijging had van 15,8 miljoen abonnees. Disney+ is daarmee meteen een tegenstander waar Netflix rekening mee moet houden, zeker als deze groei zich doorzet.

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Veel, meer, meest

We gaan er geen doekjes om winden. Op het gebied van het aanbod kan Disney+ zeker nog wel wat verbeteren om de concurrentie bij te benen. Netflix heeft voor Nederland in totaal 4111 films en series beschikbaar gesteld om te kijken. Op een tweede plek staat Amazon Prime Video met 1820 films en series voor de Nederlandse kijker. Amazon Prime Video wordt op de voet gevolgd door Videoland. Videoland biedt 1799 films en series aan. Onderaan dit rijtje staat Disney+ met een aanbod van 980 films en series in Nederland. Netflix biedt dus bij uitstek de meeste films en series aan voor de Nederlandse bingewatcher.

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Eigen content

Vanwege het feit dat Netflix zoveel abonnees heeft, is het voor hen ook budgettair mogelijk om eigen producties te maken. Dit doen ze dan ook volop. In 2019 gaf Netflix maar liefst 15 miljard dollar uit aan de productie van Netflix Originals en ook in 2020 is de verwachting dat Netflix weer 15 miljard dollar hiervoor uit wil geven. Bekende Netflix Originals zijn bijvoorbeeld Stranger Things, Ozark, La Casa de Papel en Homeland.

Na de lancering van Disney+ eind 2019 heeft Disney+ in minder dan een jaar 60 miljoen abonnees kunnen vergaren, tot verbazing van Netflix-CEO Reed Hastings. In een artikel van Bloomberg zegt hij hierover het volgende: “If you’d asked us a year ago, ‘What are the odds that they’re going to get to 60 million subscribers in the first year?’ I’d be like 0. I mean how can that happen? It’s been super impressive execution.” Ondanks dat Disney+ 60 miljoen abonnees erbij heeft gekregen, hebben ze destijds weinig tot geen eigen content toegevoegd. Toch biedt Disney+ tegenwoordig een stuk meer Disney+ Originals aan. Voorbeelden van deze Disney+ Originals zijn de live action-variant van Lady and the Tramp, High School Musical: The Musical: The Series, Togo, The Mandalorian en Stargirl.

Videoland biedt daarentegen ook speciale series aan die alleen te zien zijn op het platform. Voorbeelden zijn speciale vervolgseries van televisieprogramma’s zoals Expeditie Robinson en Temptation Island en echte eigen content zoals Mocro Maffia. Daarnaast maken ze tegenwoordig net als Netflix ook docu-series zoals die van Boef, Badr Hari en Famke Louise.

Hoewel Amazon Prime Video niet zoveel Originals heeft als Netflix, kan ook deze videostreamingsdienst steeds meer Originals aan haar platform toevoegen. Zelf geven ze aan meer voor kwaliteit te gaan dan voor kwantiteit. Toch biedt Amazon Prime Video ook genoeg bekende en award-winnende films en series aan. Voorbeelden hiervan zijn The Marvelous Mrs. Maisel, The Man in the High Castle, Bosch, Tom Clancy’s Jack Ryan, Homecoming en The Boys.

Blijkbaar streven alle videostreamingsdiensten ernaar veel eigen content te hebben en deze aan te kunnen bieden aan hun abonnees. Het is dus wel duidelijk dat de concurrentie behoorlijk hoog is op het gebied ‘de enige willen zijn’.

Money, money, money

Dat het aanbod nogal uiteenloopt is nu wel duidelijk, maar hoe zit het met de abonnementskosten voor de streamingsdiensten Disney+, Videoland, Amazon Prime Video en Netflix? Dat ligt er een beetje aan voor hoe lang je een abonnement wilt afsluiten en of je de mogelijkheid hebt om in één keer voor een heel jaar het abonnement te betalen. Hieronder een overzicht van de abonnementskosten.

Prijs per maand Prijs per jaar
Amazon Prime Video € 2,99 (eerste halfjaar)
€ 5,99 (na het eerste halfjaar)
€ 53,88 (eerste jaar)
€ 71,88 (na het eerste jaar)
Disney+ € 6,99 € 69,99
Netflix vanaf € 7,99 vanaf € 95,88
Videoland € 8,99 € 107,88

Mocht je besluiten maar één jaar gebruik te maken van Amazon Prime Video, dan ben je goedkoper uit dan als je voor één heel jaar vooruit wilt betalen voor een abonnement van Disney+. Dat komt door de actie van Amazon waarbij je het eerste halfjaar minder betaalt. Hierdoor kom je voor het eerste jaar uit op een lager bedrag dan het jaarbedrag dat Disney+ vraagt. Mocht je langer dan één jaar van je abonnement willen genieten én het bedrag in één keer wil betalen, dan is Disney+ de goedkoopste optie van deze vier streamingsdiensten, maar erg veel scheelt dit niet.

Mocht je ervoor kiezen om per maand te betalen, dan is Amazon Prime Video net iets goedkoper voor zowel het eerste halfjaar als daarna. Mocht je dus per maand willen betalen, dan staat Disney+ op de tweede plaats. Op de derde plaats staat de voormalig monopolist Netflix. Op de laatste plaats staat Videoland.

Gezien het aanbod in films en series, zou je wellicht een andere prijsopgave verwachten van de diverse videostreamingsdiensten.

[divider line_type=”Small Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Onderlinge strijd

Ondanks dat Disney+ zijn opmars heeft gevonden, is Netflix zeker niet bang dat het in de schaduw moet leven van Disney+. De CEO van Netflix geeft aan dat als mensen zowel geïnteresseerd zijn in The Mandalorian (Disney+ Original) als in Stranger Things (Netflix Original), zij toch bij allebei de streamingsdiensten een abonnement af moeten sluiten.

[image_with_animation image_url=”32272″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Disney denkt hier eigenlijk hetzelfde over. Het bedrijf denkt dat mensen bereid zijn om meerdere abonnementen bij streamingsdiensten af te nemen. Volgens hen hebben mensen in de Verenigde Staten gemiddeld net geen twee abonnementen op een streamingsdienstplatform per persoon. Ook in Nederland zou er meer ruimte zijn dan voor één videostreamingsdienst. Marco de Ruiter, Country Manager en Head of Media Benelux bij The Walt Disney Company, geeft aan dat Disney dan ook geen vervanger zou zijn voor Netflix, maar dat deze twee videostreamingsdiensten prima naast elkaar zouden kunnen bestaan.

De videostreamingsdienstplatformen zeggen zich dus nog niet veel zorgen te maken om de groeiende concurrentie.

Toch vragen wij dit ons af. Want is het dan toeval dat Netflix een documentaire heeft gemaakt over de voetbalclubs Sunderland en Juventus, dat Amazon Prime Video dit ook heeft gedaan voor Manchester City en Tottenham Hotspur, en dat Disney+ datzelfde pad nu waarschijnlijk gaat bewandelen met Feyenoord? Wij denken van niet. De concurrentie groeit aanzienlijk en dat moeten zij ook voelen.

Hoe nu verder?

Dat Netflix op dit moment de grootste videostreamingsdienst van de wereld is, is wel duidelijk. Maar alles kan veranderen. Met het gegeven dat Disney+ toch een stuk minder aanbod heeft dan andere concurrenten en niet de meeste abonnees mag tellen, kunnen we zeggen dat Disney+ er nog niet helemaal is. Disney+ wist natuurlijk wel wat fans te trekken vanwege haar eigen Original The Mandalorian, maar toch kan het aanbod een stuk verbeteren. Gelukkig is die verbetering al in gang gezet.

Sinds het beschikbaar stellen van de verfilming van de Amerikaanse musical Hamilton, wist Disney+ Netflix dik te verslaan. Uit een onderzoek van Variety (een Amerikaanse entertainmentwebsite) blijkt dat Hamilton in de maand juli van dit jaar beter is bekeken dan welke andere serie of film op Netflix dan ook. Dit is erg knap, omdat dat Disney+ minder abonnees heeft en minder lang bestaat dan Netflix. Disney+ wil deze lijn logischerwijs doorzetten. Maar hoe zien wij de toekomst voor Disney+ binnen de videostreamingsdienstenwereld? Met het gegeven dat Disney+ er onlangs meer abonnees bij heeft gekregen in een kwartaal dan Netflix en het succes dat Disney+ geboekt heeft met het uitbrengen van Hamilton, kunnen we zeggen dat Disney+ lekker bezig is om de concurrentie bij te blijven of zelfs te verslaan.

Ze proberen er daarnaast alles aan te doen om de Disney+ app te verbeteren op bijvoorbeeld veiligheid en beeldkwaliteit. Ook belooft Disney dat vrijwel al hun animatiefilms en series beschikbaar komen op Disney+, wat voor veel mensen al een reden is om een Disney+ abonnement aan te gaan. Dat geldt ook voor mij. Wat verder echt een voordeel is voor Disney+, en een nadeel voor Netflix, is dat Disney+ kan profiteren van andere verdienmodellen die Disney al bezit. Disney heeft namelijk zenders, evenementen, stripboeken, filmstudio’s, pretparken en noem het maar op. Netflix heeft dit niet. Zij moeten het echt hebben van de inkomsten van de streamingsdienst. Mocht Disney een nieuwe Original krijgen op Disney+, dan is het mogelijk om diverse merchandise-artikelen aan te bieden op diverse locaties. Zo zou Disney een merchandisecollectie van The Mandalorian aan kunnen bieden in bijvoorbeeld Disneyland, maar is het voor Netflix niet direct mogelijk merchandise te verkopen van Stranger Things via hun eigen kanalen.

Daarnaast zou het voor Netflix niet meer mogelijk zijn om haar diensten en titels te promoten door middel van advertenties op televisiezenders van Disney zoals Disney Channel, FOX en National Geographic. Alleen op de televisiezender ESPN, die ook eigendom is van Disney, zou het voor Netflix nog wel mogelijk zijn te adverteren. Waarom Disney ervoor gekozen heeft deze zender nog wel ter beschikking te stellen voor advertenties van Netflix is nog de vraag.

Wij kunnen makkelijk zeggen dat door deze concurrentiebestrijdende middelen, Disney+ Netflix voorbij zou kunnen gaan in het aantal abonnees. Echter is het dan wel een vereiste dat deze trend zich moet blijven aanhouden en dat Disney+ meer content gaat produceren.

Wat Amazon Prime Video in dit rijtje in de toekomst gaat betekenen, is lastig in te schatten. Amazon heeft, net zoals Disney, andere inkomstenbronnen zoals een internationale webshop, het streamingsplatform Twitch en de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods. Hierdoor kan Amazon zich een mogelijk verlies op Amazon Prime Video makkelijker veroorloven. Het kan dus maar zo zijn dat Amazon Prime Video door deze tactiek, met de relatief lage abonnementsprijs en een groot aanbod in films en series, alles gaat overstijgen.

Ook de nieuwe streamingsdienst HBO Max, die onlangs op de markt is gekomen in de Verenigde Staten, kan roet in het eten gaan gooien van de toekomstplannen van Disney+.

[image_with_animation image_url=”32274″ alignment=”center” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Al met al: kan Disney+ de concurrentie bijbenen? Wij vinden van wel. Het is absoluut niet de grootste speler binnen de videostreamingsdienstenmarkt, maar wereldwijd in de top 3 staan van meest gebruikte streamingsplatformen voor films en series vinden wij absoluut een grote prestatie. Zeker gezien het feit dat Disney+ nog niet zo lang bestaat.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Wil je meer weten over de diverse streamingsdiensten? Lees dan dit eerdere artikel, waarin we alle videostreamingsdiensten van Nederland voor je op een rij hebben gezet! Laat ons vooral weten in de comments wat jij vindt van de groeiende concurrentie van Disney+!

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]