De wondere wereld van bardcore

Achtergrond
Bouke Siebesma op 26 februari 2021
De wondere wereld van bardcore

Luister naar de saga’s van Lady Gaga en Taylor Swift

Wie kent het niet? Je zit in de taveerne te genieten van je beker mede. De gedimde lichten van de kaarsen laten de gestaltes zien van de halfdronken stamgasten. Je geeft de troubadour een betekenisvolle blik en met zijn luit begint hij je favoriete nummer te spelen: Pumped up Kicks van Foster the People. Met je rakkers spring je op de tafels en dans je de rest van de avond door. Hoewel dit misschien klinkt als de koortsdroom van een middeleeuws historicus, is dit dankzij YouTube niet alleen voor te stellen, maar ook te beluisteren. Welkom in de wondere wereld van bardcore.

2020 was een raar jaar, maar hoewel het niet altijd leuk was heeft het geleid tot grote creatieve uitspattingen van muzikanten. In al deze projecten werd niet alleen naar de toekomst gekeken, maar ook naar het verleden. Op YouTube verscheen een nieuw type muziek: bardcore. Maar wat is bardcore precies en wie zijn de grote namen in deze trend?

Wat is bardcore?

Bardcore is simpel gezegd het heropnemen van hedendaagse muziek in de stijl van middeleeuwse muziek. Een belangrijke kanttekening is dat de muziek een hedendaagse over de top interpretatie is van hoe middeleeuwse muziek zou hebben geklonken, net als hoe de serie Vikings een hedendaagse interpretatie is van de vikingtijd.

Juist deze over de top interpretatie is wat bardcore zo populair lijkt te maken. Het is het absurde van de muziek wat het zo vermakelijk maakt en je uitnodigt om even te ontsnappen uit de pandemie. De muziek is niet bedoeld als perfecte kopie van de rigide middeleeuwse muziek, maar juist als creatieve uitdaging van het mixen van muziekstijlen die niet bij elkaar passen en is simpelweg bedoeld als vermaak.

Het idee om hedendaagse muziek in een klassieke stijl op te nemen is niet geheel nieuw. Neem bijvoorbeeld Postmodern Jukebox die al een aantal jaar muziek aanpast naar de stijlen van de vorige eeuw zoals Motown en New Orleans blues. De middeleeuwen waren tot nu toe nog onaangeraakt. Ook de mainstream erkenning is wat het zo interessant maakt.

Zo is het niet ongekend dat bardcorenummers miljoenen views halen op YouTube. Ook artiesten van gecoverde nummers geven erkenning aan deze trend. De Wu Tang Clan heeft bijvoorbeeld een door Beedle the Bardcore gemaakte cover van hun nummer C.R.E.A.M. op zijn YouTube-kanaal gepubliceerd. Ook werd er bardcore gedraaid op BBC Radio 1. Voordat het zo groot werd dat internationale artiesten en radiostations er tijd aan besteedden, begon het genre als volgt…

[image_with_animation image_url=”35359″ alignment=”” animation=”Fade In” border_radius=”none” box_shadow=”none” max_width=”100%”]

Het is het absurde van de muziek wat het zo vermakelijk maakt en je uitnodigt om even te ontsnappen uit de pandemie.

Cornelius Link – het begin

De exacte oorsprong van bardcore als genre is niet precies bekend. Over het algemeen wordt de trend toegeschreven aan de webdeveloper Cornelius Link die op 20 april 2020 zijn YouTube-kanaal creëerde om zijn bardcoreversie van de electronic dance track Astronomia van Tony Igy te laten horen.

Hoewel deze video al positief werd ontvangen, kwam zijn echte succes met het nummer Pumped up Kicks van Foster the People. Dit nummer heeft ondertussen al bijna vijf miljoen weergaven op YouTube. In tegenstelling tot alle andere artiesten in dit artikel creëert Cornelius Link alleen instrumentale muziek. Dit doet verder niets af aan zijn nummers, want ze zijn zo goed gecomponeerd dat de instrumenten ook de ster moeten zijn.

Hildegard von Blingin’ – het heden

Als we Cornelius Link als de oorsprong van bardcore noemen, dan is Hildegard von Blingin’ degene die bardcore bij het grotere publiek heeft gekregen. Haar naam is een woordgrap op de (voor sommige) bekende historische figuur Hildegard van Bingen, een middeleeuwse abdis die vooral bekend is geworden door de muziekstukken die ze heeft gecomponeerd.

Het is duidelijk dat Hildegard von Blingin’ erg is geïnspireerd door Cornelius Link: haar eerste video op YouTube was een cover van Cornelius Links versie van What is Love. Op deze instrumentale versie voegde ze haar eigen zang toe en schreef een tekst die semi-middeleeuws Engels nabootst. Hiermee creëerde ze de volgende stap in bardcore: gezongen nummers.

Deze gezongen versie was meteen populair en ze volgde het succes op met haar zelf gecomponeerde versies van Bad Romance van Lady Gaga en Willow van Taylor Swift. Wat deze nummers zo briljant maakt, is dat ondanks dat de teksten geschreven zijn in dit semi-middeleeuwse Engels ze nog uitstekend te volgen zijn.

Als je meer wilt weten over echte middeleeuwse muziek, dan ben je op het kanaal van Hildegard von Blingin’ ook op het juiste adres. Naast haar bardcorecovers heeft ze namelijk ook, ter ere van de sterfdatum van Hildegard van Bingen, een van diens nummers, O Virtus Sapientiae, opgenomen. Hoewel dat nummer bij het algemene publiek misschien niet zo aanslaat als de rest van haar covers, is het wel leuk om het verschil te horen met echte middeleeuwse muziek.

the_mirical_aligner – de toekomst?

Als laatste kanaal in dit artikel wil ik nog een van mijn persoonlijke favorieten belichten: the_mirical_aligner. Hoewel dit kanaal in vergelijking met bijvoorbeeld Cornelius Link en Hildegard von Blingin’ weinig abonnees heeft, doet het in mijn ogen wel iets heel speciaals.

Waar Hildegard in haar covers een eigen interpretatie van middeleeuws Engels gebruikt en daardoor de tekst grotendeels herkenbaar houdt, gaat the_mirical_aligner nog een stap verder. Op zijn kanaal creëert hij met de hulp van linguïsten covers van nummers waarbij hij de tekst volledig vertaalt naar een oude taal. Zo is bijvoorbeeld een van zijn video’s het nummer House of the Rising Sun van The Animals in middeleeuws Frans.

Naast het volledig vertalen van de teksten haalt deze muzikant ook inspiratie uit meer dan alleen de middeleeuwen. Zo heeft hij bijvoorbeeld Immigrant Song van Led Zeppelin opgenomen in het oud Noors en Smells Like Teen Spirit van Nirvana in het klassiek Latijn. Op deze manier helpt hij het genre uit te breiden en te evolueren.

[divider line_type=”Full Width Line” line_thickness=”1″ divider_color=”default” animate=”yes”]

Het is misschien ironisch dat we in deze tijd van pandemie verliefd worden op een andere tijd die werd geteisterd door een pandemie, maar misschien is het juist hierdoor dat we ons er verbonden mee voelen. Hoewel bardcore niet iedereens smaak is, kan ik het iedereen wel aanraden om er voor de lol eens naar te luisteren. Wie weet word ook jij geïnspireerd door de middeleeuwse klanken. Ben je zelf fan van bardcore en heb je nog andere favoriete artiesten, deel ze dan vooral hier in de comments of op onze Discord!

Geschreven door:

[wpv-noautop]
{!{wpv-view name=’auteurs-onderaan-post’}!}
[/wpv-noautop]