Skip to main content

Achtergrond

7 min.

BioShock is rijp voor een tv-serie

Would you kindly?

De afgelopen jaren worden er steeds meer games getransformeerd naar een film of serie en die lijst blijft de komende tijd alleen maar groeien. Helaas wordt een aantal pareltjes nog altijd overgeslagen en lijkt het erop dat Hollywood het risico niet durft te nemen met sommige franchises. Onterecht, vinden wij! Volgens Amador is BioShock een van die typische games die echt zijn eigen serie verdient.

BioShock is met gemak één van de beste games ooit gemaakt. Ik ben me bewust van het grote statement, maar er zijn weinig games die mij zo in spanning hebben gehouden dan BioShock. Dit komt vooral door één ding; het uitmuntend goede verhaal dat 2K en Irrational Games hadden te vertellen. Het helpt ook dat de gameplay fantastisch is, met een combinatie van schieten en superkrachten.

De apocalyptische charme van Rapture mag niet vergeten worden, inclusief de interessante personages in de ruïnes op de bodem van de zee. Zonder het ijzersterke verhaal, de schokkende twists en de beladen boodschap achter het verhaal had BioShock niet gewerkt. Juist het narratief maakt van BioShock de perfecte kandidaat om te worden getransformeerd tot een serie.

Rapture is duur

De eerste game van de franchise kwam uit in augustus 2007 en twee jaar later is er sprake geweest van interesse vanuit enkele personen uit Hollywood om BioShock te verfilmen. Pirates of the Caribbean-regisseur Gore Verbinski zag het wel zitten om Rapture naar het witte doek te brengen en hij had een duidelijke visie. Het probleem was dat zijn visie voor BioShock een behoorlijk prijskaartje had.

Tweehonderd miljoen dollar om precies te zijn. Voor een Marvel-blockbuster voor bijna alle leeftijden als The Avengers is zo’n budget kleingeld, aangezien de film letterlijk miljarden oplevert in de bioscopen. Een horrorfilm gebaseerd op een videogame voor een volwassen publiek, lokt echter toch een heel stuk minder bezoekers naar het witte doek. Studio’s als Universal durfden dit niet aan en uiteindelijk na een aantal jaren zeuren en zaniken heeft Verbinski de handdoek in de ring gegooid.

Dat was ruim 10 jaar geleden. De wereld van film en televisie is ondertussen enorm veranderd, met de opkomst van grote streamingdiensten als Netflix, Amazon Prime en HBO. De groep potentiële kijkers is veel groter, omdat iedereen vanuit huis content kan verslinden. Er wordt door deze bedrijven behoorlijk met geld gesmeten voor exclusieve series en films, om mensen te trekken en ze te behouden voor de maandelijkse inkomstenstroom.

Amazon gooide deze zomer voor de film The Tomorrow War met Chris Pratt nog 200 miljoen dollar over de balk en een gemiddelde aflevering van Game of Thrones op HBO kost 15 miljoen dollar. Netflix heeft zelfs tientallen miljoenen euro’s over gehad voor het abominabele Thunder Force. Dus een goede BioShock-serie exclusief op een streamingservice, klinkt helemaal niet zo onwaarschijnlijk. En er zijn al geluiden dat Netflix inderdaad het risico wil gaan nemen met mijn geliefde game.

Studio’s als Universal durfden dit niet aan en uiteindelijk na een aantal jaren zeuren en zaniken heeft Verbinski de handdoek in de ring gegooid.

Essentiële keuzes maken

Er zijn echter nog wel wat uitdagingen die een BioShock-serie kunnen maken of breken. Allereerst is de vraag hoe het verhaal wordt aangepakt. Gaan ze voor de exacte kopie van de Andrew Ryan en Atlas-storyline, dan is dat een veilige keuze en gaat het voor de mensen die BioShock niet kennen een wilde rit worden. Voor de fans van de game zoals ik, is het maar weinig spannend en verrassend als deze route wordt gekozen.

Persoonlijk zou ik kiezen om te beginnen met het prequel-boek Rapture, want hier wordt in vrijwel letterlijke zin de wereld van BioShock gecreëerd. De superstad die Andrew Ryan voor ogen had verschijnt en floreert op de bodem van de zee. Om vervolgens rampzalig ineen te storten, samen met de idealen die Ryan voor ogen had.

Ook is het nog een uitdaging om te kiezen wie we gaan volgen in het altijd gezellige Rapture. Het lijkt me fantastisch om meerdere mensen te volgen, in verschillende verhaallijnen want er is genoeg te vertellen. Neem me mee door het leven van een Little Sister en haar Big Daddy, wat heel kort werd gedaan in BioShock 2.

Toon mij het tragische verhaal van een aantal doorgedraaide Splicers uit deel één, zoals de artiest Sander Cohen en de perfectionistische chirurg Steinman. En als we toch kiezen voor een eenzame man die in zijn eentje in Rapture moet overleven, maak hem dan alsjeblieft boeiender dan Jack uit de eerste game.

Durf het te doen

Als laatste moet de serie niet te soft worden en dat bedoel ik in alle mogelijke opzichten. Rapture na het grote verval is een gruwelijke plek om te zijn, vol met horror en geweld. Deze serie moet echt puur voor de volwassen kijker worden gemaakt, anders gaat BioShock echt niet werken. Ook worden gevoelige onderwerpen aangesneden in BioShock: de maatschappij wordt flink aan de tand gevoeld.

Van onderdrukking in Rapture tot behoorlijk heftig racisme in het Columbia van BioShock Infinite, deze werelden zijn alles behalve perfect. Aangezien dit soort gevoelige kwesties de laatste jaren nog gevoeliger lijken, blijft altijd het risico dat men deze kwesties niet durft aan te pakken. Dat zou intens jammer zijn in een universum die juist de vinger op de zere plek legt. Om het heel plat te zeggen: de mensen achter de serie moeten een flinke portie schijt hebben.

Maar tot het zo ver is blijf ik geduldig wachten op meer BioShock. Of het nu een mogelijke serie is, of de nieuwe game waar 2K games mee bezig is. My body is ready.

Kijk jij ook uit naar een BioShock-televisieserie, of is er een andere titel die volgens jou echt een serie of film verdiend? Laat het ons weten in de reacties!

Geschreven door:

Leave a Reply

Close Menu