Waarom Pixel Vault geen cijfers meer gaat geven

archief
Robert Zomers op 20 januari 2020
Waarom Pixel Vault geen cijfers meer gaat geven

Pixel Vault gaat het reviewen van games, gear en culture net even iets anders aanpakken. Geen zorgen, we gaan nog steeds overal ons weloverwogen oordeel over geven, maar we gaan onze conclusie iets anders vormgeven.

Regelmatig hebben we op de redactie discussies over het cijfer van een game of film: het cijfer is te hoog of te laag of het reflecteert niet goed hoeveel plezier je eruit kunt halen. Dat is ook niet zo gek, want uiteindelijk is een game- of filmervaring iets heel persoonlijks. Wat voor de een bijzonder en geweldig is, is voor de ander niet interessant. Dat is dan ook precies wat er misgaat bij het geven van cijfers en daarom gaat Pixel Vault daarmee stoppen!

Ongenuanceerd

Games zijn ontzettend complexe werken waarin heel veel verschillende elementen samen moeten zorgen voor een geweldige game-ervaring. Dat lukt soms heel goed, soms wat minder of een ontwikkelaar heeft er gewoon een potje van gemaakt. Vroeger namen we dan al deze elementen samen, analyseerden ze stuk voor stuk en daar hingen we dan vervolgens een cijfer aan.

No Man's Sky 
 Pixel Vault

Dat klinkt simpel en recht door zee, maar dat is dus juist waar het misgaat. Een game kan bijvoorbeeld ijzersterke gameplay hebben, maar tekortschieten als het gaat om grafische pracht en praal. Iemand die veel waarde hecht aan mooie beelden komt dan op een laag cijfer uit, terwijl een andere gamer, die door de sterke gameplay zo door de matige graphics heen kijkt, de game een negen geeft.

Hetzelfde geldt voor reviews van films en boeken. Het geven van cijfers, sterren of ballen zorgt ervoor dat alle nuance die je in je recensie verwerkt verloren gaat. We hebben allemaal een eigen smaak en of een film of game bij jouw voorkeuren past, moet je kunnen opmaken uit de review. Een nietszeggend cijfer staat daar alleen maar bij in de weg.

Schijnobjectiviteit

Daarnaast suggereert een cijfer een soort algemene, objectieve meetlat waar we alles langs kunnen leggen. Dat is heel erg misleidend, omdat je onmogelijk je persoonlijke meningen, voorkeuren en eigen referentiekader kunt loslaten, Hoezeer je hier ook naar streeft.

Deadpool

Stel een headset heeft volgens de reviewer geweldig zware bastonen en kent daarom een hoger cijfer toe. Iemand anders kan zware bastonen echter heel vervelend vinden en zou hier juist punten aftrek voor geven. Ze hebben allebei gelijk en toch is hun cijfer anders. Dat kun je ze ook moeilijk kwalijk nemen, want hoe moet iemand weten wat objectief de perfecte balans van bastonen is die voor elk gehoor precies goed is? Dat is simpelweg onmogelijk.

Gelukkig is de journalistiek er inmiddels achter dat dit objectiviteitsideaal achterhaald is, bij recensies in het bijzonder. Pixel Vault is dan ook zeker niet het eerste medium dat stopt met het geven van cijfers en we zijn waarschijnlijk ook niet de laatste.

Hoe dan wel?

Wanneer je tot nu toe altijd heilig in objectiviteit hebt geloofd, is dat misschien even schrikken, maar geen zorgen: er verandert heel weinig aan onze reviews. We keren alle games die we reviewen nog steeds binnenstebuiten, zorgen dat we geen enkele spoiler geven over het plot van een film en jij weet na het lezen van een review precies of iets wel of niet voor jou is.

God of War Fotomodus

Het enige dat verandert is dat je onderaan de review geen cijfer meer vindt, maar een opsomming van alle plus- en minpunten en een korte conclusie. Tot slot geven we je dan nog een goede reden om de betreffende game of film wel te checken en wanneer je dat beter niet kunt doen.

Op basis van de beleving van de reviewer, de weloverwogen argumenten en de plus- en minpunten weet jij als lezer namelijk heel goed zelf of iets in je straatje past. Daar heb je geen arbitrair cijfer of schijnobjectiviteit voor nodig.