Hoe staat het met PlayerUnkown’s Battlegrounds?

archief
Pixel Vault op 20 januari 2020
Hoe staat het met PlayerUnkown’s Battlegrounds?

Rohald en Robert sprongen voor de verandering weer eens uit een virtueel vliegtuig en dat was best even schrikken. Niet omdat we het niet gewend zijn om uit een vliegtuig gegooid te worden met 98 andere mannen en vrouwen met als enige doel elkaar van het leven te beroven, maar omdat er de afgelopen maanden aardig wat veranderd is in PlayerUnkown’s Battlegrounds.

PUBG is al een tijdje uit, maar de hoeveelheid content die wordt toegevoegd blijft groeien. De afgelopen weken hebben we elkaar bijvoorbeeld het leven zuur kunnen maken in Sanhok. In de afgelopen maanden is er echter nog veel meer content toegevoegd en zijn er allerlei zaken aangepast in PUBG. Nieuwe grips, wapentweaks en verdere optimalisatie moeten de game steeds verder verbeteren en uitbouwen. Hoewel een aantal updates zeer welkom zijn, is niet elke verandering om over naar huis te schrijven.

Rohald

Om maar direct met de deur in huis te vallen: de game loopt als een tierelier, tenminste, relatief aan een half jaartje terug. Natuurlijk was dit al te merken tijdens de release van woestijnmap Miramar, maar ook hierna zijn de nodige optimalisatiestappen uitgevoerd. Dit is natuurlijk erg positief.

Het viel me laatst overigens ook op dat de geluiden van de geweren ook een update hebben gekregen. De wapens zijn nu veel oorverdovender en hebben nu meer weg van een diepe dreun in plaats van een schelle knal. Dit past bij het realisme dat Bluehole wil neerzetten.

PlayerUnkonwn's Battlegrounds 
 Pixel Vault

Robert

Het is zo fijn dat je een stukje kunt gaan varen zonder meteen niets meer te horen, de optimalisatie is hier duidelijk merkbaar. Het tegenovergestelde geldt voor de bombardementen (rode cirkel). De inslag van de bommen en granaten is nu werkelijk waar oorverdovend, maar in tegenstelling tot een boot horen ze dat ook te zijn, dus de soundguy bij Bluehole verdient zeker een schouderklopje.

Daarnaast heb ik ook een stevige toename in framerate gezien en heb ik de grafische instellingen langzaam maar zeker kunnen opschroeven naar ‘medium’ zonder dat de game ver onder de 60 fps duikt. Zelfs met mijn toch wat verouderde GTX 950.

Rohald

Ook dat is zeker waar, maar niet alles is voor mij rozengeur en maneschijn. Je kunt nu bijvoorbeeld kiezen welke map je speelt. In principe is dat een luxe en het is handig als je echt een specifieke voorkeur hebt. Het nadeel is dus alleen dat je ziet dat sommige spelers alleen Miramar of alleen Erangel spelen en hier dus echt heel goed in worden. Dit zorgt ervoor dat ik als matige speler opeens nóg minder goed ben.

PlayerUnkonwn's Battlegrounds 
 Pixel Vault

Een ander kritiekpunt is dat er nu meer grips en attachments zijn voor op de geweren.. De effecten van deze nieuwe grips zijn echter bijna niet merkbaar ten opzichte van de ‘oude’ grips. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je nog meer ‘nutteloze’ dingen tegen kunt komen, terwijl je nog opzoek bent naar je eerste echte wapen. Om dit een beetje tegen te gaan, is het nu ook mogelijk om veel van de attachments die initieel alleen voor de AR’s te gebruiken waren, nu ook bij de DRM’s te plaatsen. Al voelt dit een beetje als pleisters plakken op wonden die ze zelf hebben gemaakt.

Robert

Ik was in eerste instantie vooral de weg kwijt, al zitten er wel een paar grips bij die ik erg fijn vind. Toch heb ik nu nog meer last van het probleem dat ik al had: teveel rommel meenemen die je uiteindelijk niet gebruikt. Dus wat mij betreft hadden deze nieuwe opzetstukken achterwege mogen blijven. De nieuwe scopes vind ik dan wel weer een fijne toevoeging, de 6x scope in het bijzonder. Deze is net iets beter te gebruiken in de laatste cirkel dan de 8x scope. Al doet het de beslissing van PUBG Corp. om de 8x scope niet meer op AR’s toe te laten teniet. Want je moet wel bizarre sniper-acties willen uithalen, wil de 6x scope echt tekortschieten.

Het andere probleem wat jij noemt, Rohald, is denk ik belangrijker. De extra attachments passen namelijk prima bij de game verder, de mapkeuze in mijn ogen niet. Brendan Greene had als uitgangspunt dat je altijd in een willekeurige map gerdropt werd, zodat je nooit echt helemaal thuis ging voelen. Het was de bedoeling dat je in alle opzichten uit je comfortzone wordt gehaald in PUBG en dat je nu een map kan kiezen, doet daar enorme afbreuk aan. De keuze is wel te begrijpen, omdat spelers massaal Miramar gingen mijden. Daarnaast vind ik het zelf ook fijn om af en toe alleen op Erangel te kunnen spelen, maar het hoort niet bij wat de game wil zijn.

PlayerUnkonwn's Battlegrounds 
 Pixel Vault

Rohald

Persoonlijk heb ik die voorkeur nooit zo gesnapt. Het idee van de game blijft hetzelfde, onafhankelijk van de map die je speelt. Wellicht komt het doordat PUBG voor mij juist allure had, omdat je zo uit je comfortzone wordt gehaald. Wat mij echter het meest stoort aan het ‘nieuwe’ PUBG, is dat je vooraf al kunt zien hoe het vliegtuig gaat vliegen. Ook dit haalt weer spanning uit de game. Je kunt vooraf al bepalen welke locaties haalbaar zijn en welke strategie dus optimaal is. Weg keuzestress, hallo comfort zone.

Daarnaast ontgaat de ironie me ook niet. Fortnite is toch echt de grootste concurrent van PUBG en toen dat deze eerst uitkwam, betichtte PUBG Corp. Epic Games van plagiaat omdat ze hun ‘format’ hadden gestolen. Doet PUBG nu niet precies hetzelfde? Was dat hele idee van vooraf de route zien niet als eerste in Fortnite geïmplementeerd? Gezonde concurrentie is natuurlijk niet erg en je laten inspireren ook niet, maar ik vind het wel grappig.

Robert

Ik weeg iets minder zwaar aan de beslissing om de vliegroute van te voren zichtbaar te maken en denk ook dat je dit niet meteen hoeft te bestempelen als het afkijken bij Fortnite. Het voegt inderdaad wel weer een stukje comfort toe, dat ben ik met je eens. Waar ik denk dat PUBG wel echt de verkeerde kant opgaat, is met de nieuwe map Sanhok.

PlayerUnkonwn's Battlegrounds 
 Pixel Vault

Deze map is ontworpen om voor snellere gameplay te zorgen,is daarom een stuk kleiner en er spawnt veel meer loot. Hierdoor begint elk potje alsof je bij de school landt in Erangel, want je landt zelden ergens alleen. Rustig looten en dan een goede positie kiezen is er niet meer bij. Hiermee forceert PUBG een snelle speelstijl en kun je het heel lastig nog echt defensief spelen zonder ergens in een huisje te gaan zitten campen. Het is jammer dat je die vrijheid in deze map niet hebt, want hij is wel bijzonder fraai vormgegeven.

Rohald

Hoewel ik het met je eens ben, vind ik dit ook weer een begrijpelijke keuze. Een van de grootste kritiekpunten is dat PUBG soms saai kan zijn. Het gebeurt geregeld dat je na de sprong een minuut of twintig niemand tegen komt, om vervolgens van een paar honderd meter afstand neergeknald te worden. Door een kleinere map te maken, wordt de Battle Royale in een stroomversnelling gegooid.

Toegegeven, dit voelt meer als een uit de kluiten gewassen deathmatch, maar het idee erachter kan ik appreciëren. Ik denk dat deze map het beste tot zijn recht komt wanneer Sanhok samen met een vierde map naar de officiële servers komt. Dan heb je vier maps waarin je gedropt kunt worden en zeker als deze willekeurig gekozen worden, kan dit erg spannend worden.

PlayerUnkonwn's Battlegrounds 
 Pixel Vault

Robert

Misschien is het voor mij ook wel juist Sanhok dat me uit mijn comfort zone haalt. Die snelle actie is niet mijn ding, maar maakt het inderdaad wel spannend. Zeker als er straks nog een sneeuwmap bijkomt, is het waarschijnlijk een leuke afwisseling. Uiteindelijk ga ik PUBG er ook niet minder om spelen. Sommige veranderingen had ik graag anders gezien, maar ondertussen komen er elke week wel weer een paar PUBG- uurtjes bij op mijn Steam-profiel.

Wat vind jij van de recente updates in PlayerUnknown’s Battlegrounds? We zijn erg benieuwd of onze lezers zich nog aan enige Battle Royale wagen, dus laat het ons weten in de comments! Daarnaast kun je ook gezellig meespelen met de redactie, daarvoor hoef je alleen maar ons Discord-kanaal te joinen.