Het Destiny-probleem

archief
Kevin Rombouts op 20 januari 2020
Het Destiny-probleem

Sinds de originele release van Destiny in 2014 heb ik een haat-liefdeverhouding gehad met de titel. Hoewel de gunplay en gameplay-loops ontzettend bevredigend zijn, maakte de game het lastig om de beste en leukste content te spelen. Dat veranderde met de release van Destiny 2: Forsaken, toen ik opnieuw goed ging zitten voor de game. Vanaf dat moment heeft het Destiny-virus mij te pakken en zit ik tot aan mijn nek in het universum van Guardians, Ghosts, Fallen, Taken en ga zo maar door. Er is echter één groot probleem met Destiny: hoeveel ik ook speel, de lore die de game mij vertelt is slechts het topje van de ijsberg en Bungie doet er niets aan om je te laten weten dat er nog veel meer is.

Het is een roerig jaar geweest voor ontwikkelaar Bungie. Na de release van Forsaken besloot Bungie eerder dit jaar de spullen te pakken en uit de samenwerking met Activision te stappen. Hoewel de uitgever honderdduizenden dollars in de ontwikkelaar had gestopt, was de verstandhouding niet ideaal te noemen. Dat blijkt wel uit de veranderingen die de ontwikkelaar van de game heeft geïmplementeerd sinds ze los zijn van Activision. Zo kunnen we sinds kort een save delen tussen platformen en verdwijnen microtransacties voor het grootste gedeelte in september; veel veranderingen die de game hopelijk alleen maar ten goede gaan komen. Maar als ik toch één ding aan Bungie mag vragen, is dat het volgende: ga meer met de wereld doen die voor je ligt.

De samenvatting is het verhaal

Bungie staat als ontwikkelaar natuurlijk bekend als de studio die Halo tot het succes van de Xbox-generaties maakte. Daarbij was het voordeel dat Halo een ‘afgesloten’ epos was: een originele trilogie met een overkoepelend verhaal dat was te vangen in de games waarin het werd verteld. Uitbreidingen waren er niet en de spin-offs richtten zich op het universum, maar niet op de avonturen van Master Chief en Cortana. Destiny is echter een heel ander soort game, waarbij de content pas echt begint zodra de endgame begint. Pas op dat moment komen strikes, dungeons en raids beschikbaar, ga je pas de echt goede wapens verdienen, ligt de wereld echt voor je open.

Bungie lijkt met Destiny echter bang te zijn om het verhaal van de game en de populaire endgame-content te mengen. De Amerikaanse ontwikkelaar doet er namelijk alles aan om alle stukjes verhaal maximaal samen te vatten, waarbij een hoofdstuk van vijftien pagina’s wordt teruggebracht tot een enkele alinea. Waar andere games een nieuw vijandelijk ras op hun gemak introduceren met verschillende missies, propt Bungie het in wat gebbetjes tijdens radiocommunicatie tussen twee NPC’s terwijl jij een shotgun leegt op datzelfde nieuwe ras.

Destiny: Rise of Iron 
 Pixel Vault

Een mooi voorbeeld hiervan is de campaign in Destiny’s meest recente grootschalige uitbreiding: Forsaken. Voordat de uitbreiding beschikbaar was, wist iedereen de grootste spoiler al: Cayde-6 legt het loodje. Niet vanwege een lek of vanwege dataminers, maar vanwege de trailer die op de E3 werd getoond aan de hele wereld. Het moest het gevoel van een door wraak gedreven missie opwekken bij spelers, wat in eerste instantie goed leek te werken. Echter, op het moment dat je de campaign aan het spelen bent, blijft daar maar weinig van over en ben je simpelweg van doel naar doel aan het rennen. Iets waarbij in de tussentijd ieder levend wezen op je pad wordt gereduceerd tot as, maar dat is in de rest van de game niet anders.

Op de momenten dat Bungie je het verhaal wil vertellen, komen er zo nu en dan tussenfilmpjes voorbij. Het probleem met deze filmpjes is dat ze vaak niet over jou en jouw acties gaan. De verschillende Barons uit Forsakens verhaal geven geen dramatische monoloog wanneer jij hun levensbalkje genoeg hebt leeggeschoten of wanneer een locatie op ontploffen staat en je moet zien te ontsnappen. Nee, negentig procent van alle tussenfilmpjes hebben een ‘Ondertussen, ergens anders in het universum…’-format, waarbij je de grote slechterik monologen ziet houden tegen zijn onderdanen. Dit geeft ons inzicht in de main villain, maar die onderdanen waar we ons ook zo druk over moeten maken, krijgen niet meer dan een enkele zin aan introductie.

Als je weet waar je moet zoeken

Nu denk je misschien ‘maar als dat alle lore is die nu bekend is, is dat toch prima?!’ en als dat zo was geweest, had ik je helemaal gelijk gegeven. Het probleem bij Destiny is dat dit niet het geval is. De serie heeft namelijk een bak lore achter zich aan hangen, waar je u tegen zegt. Alleen doet Bungie er alles aan om het voor spelers zo moeilijk mogelijk te maken om deze lore te ontdekken: ver weggestopt in menu’s, of nog schrijnender: op een website, zoals in Destiny 1 het geval was. Denk aan lore-boeken die je kunt vinden, maar die je in je Triumphs-sectie stuk voor stuk moet openen om te lezen. Of de verhalen achter de honderden wapens en armor-stukken die de game rijk is, waarbij je een knop ingedrukt moet houden op het moment dat je de specificaties van een wapen bekijkt.

Destiny 2 
 Pixel Vault

Deze lore is misschien niet cruciaal, maar het verklaart wel een hele hoop dingen die voor jou ook impact kunnen hebben. Waarom juist personages als Ana Bray en The Drifter van belang zijn of waar Calus en zijn enorme Leviathan vandaan komen. De game zal je er in eerste instantie niets over vertellen, maar als je de boeken induikt, blijkt dat bijvoorbeeld Ana een van de beste Hunters uit de menselijke geschiedenis is. Zij stond immers schouder aan schouder met Commander Zavala, Lord Saladin van de Iron Lords en Lord Shaxx tijdens de slag rondom Twilight Gap. In de Warmind-uitbreiding zou ze centraal moeten staan, maar komt ze slecht een paar keer terug en meestal is dat om een deur voor je te openen. Heldin in de geschiedenis, portier in de game.

Nu hebben we Warmind en Forsaken besproken, maar dit zijn zeker niet de enige twee onderdelen van Destiny die zich hier schuldig aan maken: het is een trend die je door heel de serie terug ziet komen. Nu lijkt er wel verbetering in te komen, iets wat afgelopen seizoen tijdens de ‘Season of the Drifter’ goed was te merken met de Invitations of the Nine. Via een wekelijkse quest kregen we cutscenes en gesprekken waarbij we meer leerden over de mysterieuze groepering bekend als The Nine. Hoewel de details nog altijd vaag zijn, hebben we in ieder geval een idee gekregen van waar ze mee bezig zijn. Helaas was er het afgelopen seizoen geen vergelijkbare questline, maar het biedt hoop voor de toekomst. Helemaal nu Bungie zich niet meer druk hoeft te maken om wat Activision en zijn aandeelhouders van de game denken.

De lore-master biedt hoop

Voor de meeste gamers is het grootste gedeelte van de diepgaande lore in Destiny 2 dus nog altijd een enorm mysterie, maar er is hoop voor iedereen die er dieper in wil duiken. De zelfbenoemde lore-masters op het internet speuren ieder stukje lore van Destiny af om de touwtjes aan elkaar te knopen. Dit om een beter beeld te krijgen van hoe de verhoudingen tussen Guardians en Ghosts, Light en Darkness, de Hive en de Taken nu echt in elkaar zitten.

YouTubers als My Name is Byf en websites als het Ishtar Collective zorgen ervoor dat fans op een makkelijke manier deze informatie tot zich kunnen nemen. Zo heeft Byf wekelijks video’s waarin hij informatie, theorieën en bronnen aan elkaar koppelt en dieper inzicht geeft in wat er momenteel speelt en waar bepaalde wapens, personages en gebeurtenissen vandaan komen. Het Ishtar Collective verzamelt daarentegen alle lore-boeken, grimoire-kaarten en transcripten van interacties in de game, zodat iedereen ze op zijn of haar gemak kan nalezen.

Wat kan Bungie er aan doen?

Dat er lore-masters zijn, is ontzettend nobel. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid werk die ze in hun content stoppen. Het punt is alleen: het zou niet nodig moeten zijn, niet in deze mate. Bungie  zou meer inzicht kunnen geven in de wereld door de informatie te bundelen op een logische plek in de game, zodat spelers niet alles door hoeven te spitten. Dit zou een simpel menu kunnen zijn, waar je op verschillende onderwerpen dingen na kunt lezen, of zelfs een locatie in de game: een bibliotheek in de Tower, waar je op je gemak dingen kunt lezen en beluisteren.

Nu is dat een aardige berg werk, maar ook kleinere verbeteringen zouden al kunnen helpen. Denk aan het bundelen van lore-boeken, zodat je er makkelijker doorheen kunt lezen zonder dat je telkens een menu terug moet; iets wat vooral op de console-versies nog altijd een drama is door de langzame menu’s in de game.

Destiny 2: Forsaken 
 Pixel Vault

Momenteel is de informatie simpelweg te versplinterd, wordt het spelers te schaars aangereikt en moet je te veel moeite doen om er verder in te duiken. Het kan makkelijker, maar vooral: het kan beter. Alleen dan zullen spelers meer betrokken raken bij het diepe universum, de spannende geschiedenis en de komende strijd tussen het licht en de duisternis.