Hazelnut Bastille

archief
Rohald De Bruyne op 20 januari 2020
Hazelnut Bastille

Het is bijna algemeen bekend dat van de vele Kickstarter-projecten er maar een handjevol écht goede ideeën zijn. Van die selecte hoeveelheid zijn er dan ook weer een klein aantal die hun financiële doelen behalen. Je kunt er dan ook donder op zeggen dat wanneer dit gebeurt, je iets speciaals in handen hebt. Hazelnut Bastille is een van die selecte projecten. Tijd om de demo eens goed onder handen te nemen.

Hazelnut Bastille is het passieproject van Aloft Studio, een vijfhoofdig ontwikkelingsteam uit de Verenigde Staten. Wanneer je de Kickstarter-pagina van Hazelnut Bastille bekijkt, krijg je direct een beeld van wat je van Hazelnut Bastille kunt verwachten. De game wordt gerenderd in een 16-bit omgeving met 16-bit-muziek en prachtig gedetailleerde pixel-art. Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat de game vooral een hommage is aan old-school games, met The Legend of Zelda in het bijzonder. Maar hoe speelt de game nu zelf?

It’s dangerous to go alone

De demo begint met een jonge dame die uit de mond van een groot nijlpaard wordt gespuugd, om zo op de kade van een haven te belanden. Wie zij precies is en wat ze hier komt doen is onduidelijk, maar het nijlpaard vertelt ons dat we ons in een onbekend gebied bevinden. Jawel, het nijlpaard praat en in zijn monoloog maakt hij duidelijk dat het gebied waarin we ons bevinden niet voor zwakkelingen is bedoeld. Ondanks dit gevaar stuurt onze nijlpaardvriend ons toch op weg, maar hij doet dit niet zonder ons te bewapenen met een dolk, een schild, een kruisboog en een aantal bommen.

Hazelnut Bastille 
 Pixel Vault

Hoewel een uitgebreide tutorial in de demo ver te zoeken is, krijg je wel een korte uitleg over hoe je je moet redden in de wereld. In totaal kun je twee gebruiksvoorwerpen tegelijkertijd paraat hebben. In het eerste geval zijn dit de bommen en de kruisboog. Daarnaast heb je je hoofdwapen, wat in dit geval je dolk is. Ieder wapen heeft een normale aanval en een secundaire, speciale aanval. Die speciale aanval kost energie, dus die kun je niet de hele tijd gebruiken. Als laatste heb je een schild dat je kunt gebruiken om frontale aanvallen te blokkeren. Zoals het ernaar uitziet blijven deze mechanics gewaarborgd in de uiteindelijke versie van de game, maar het is nog mogelijk dat hier in de toekomst aan gesleuteld wordt.

Enfin, uitgerust met je survivalkit trek je eropuit, de wildernis in. Onder begeleiding van een prachtig 16-bit-muziekje onderzoek je de bossen en ruïnes van een verlaten samenleving en kom je vooral veel monsters tegen. Deze monsters hebben allemaal een eigen uiterlijk, eigenschappen en patronen. Het is dus aan jou om deze te herkennen en je voordeel er mee te doen.

Hazelnut Bastille 
 Pixel Vault

Over het verhaal is niet veel te zeggen, want dat is nog niet aanwezig in de demo. Er is wel een soort progressiesysteem in de demo: via een lineair pad kom je het volgende gebied in. Waarom je dit precies wilt doen is echter volledig ambigu. Dat gezegd hebbende moet ik er ook wel bij vermelden dat dit slechts een tech-demo is, die de potentiële backers een idee moet geven van hoe de game gaat werken. Deze taak volbrengt de demo prima. Op de Kickstarter zelf staat namelijk wel vermeld dat er een duidelijk een verhaal komt in de releaseversie, net als een grotere wereld, meer levels, meerdere eindbazen en meer muziek.

Simpel en robuust

De demo vervult in alle facetten zijn doel. Het laat zien hoe prachtig de wereld is en welke kwaliteit we in de toekomst mogen verwachten. Daarnaast helpt de muziek ook bij het onderbouwen van de sfeer van mysterie en avontuur die Aloft Studio wil neerzetten. De gameplay laat zien dat de controls simpel, maar effectief zijn en hoewel de gameplay simpel in elkaar zit, is de game allesbehalve makkelijk. De vijanden zijn uniek ten opzichte van elkaar en vooral wanneer er een combinatie van vijanden om je heen zwermt, kan het lastig worden. Al deze elementen zorgen ervoor dat de game toegankelijk aanvoelt, maar robuust genoeg is om op zichzelf te staan om zo de hommage te overstijgen.

Hazelnut Bastille 
 Pixel Vault

Uiteindelijk ben ik dus erg positief over de gameplay-ervaring die de demo va Hazelnut Bastille te bieden heeft. Eigenlijk wil ik liefst nu al beginnen aan de volledige game. Dit is echter waar ik mijn enige klaagzang kan vinden: de game staat pas op de planning voor 2020 met een grote kans dat die nog eens uitgesteld wordt. Een flinke lading geduld is dus erg nodig. Mocht je zelf overwegen om de game op weg te helpen, maar wil je eerst de demo zelf proberen, dan is dat ook mogelijk via de gratis demo die je hier kunt downloaden.