Hades

archief
Jordy Verlé op 20 januari 2020
Hades

De Griekse mythologie is een veelgebruikt en populair thema in tal van games. God of War is daar al jarenlang een goed voorbeeld van en ook de Assassin’s Creed-serie wist er mooie hoogtepunten mee te bereiken. Naast deze bekende AAA-games zijn er uiteraard ook kleinere titels die uitblinken met hetzelfde onderwerp, zoals Hades.

Hades is een roguelike dungeon crawler en wordt ontwikkeld door Supergiant Games. Je speelt als Zagreus, prins van de onderwereld, die tracht te ontsnappen aan zijn vader Hades. Gesteund door tal van Olympiërs probeert hij de top van de berg Olympus te bereiken. Dat gebeurt door middel van geschenken die hem helpen de wezens te verslaan die de uitgang van de onderwereld blokkeren.

Een interessante combinatie

Supergiant Games is vooral bekend als de ontwikkelaar van Pyre, Transistor en Bastion. In deze games worden verschillende genres gecombineerd tot één geheel. Zo creëerde de studio een turn-based strategiegame, maar ook een basketbal-, tekst-, avonturengame. Ook voor Hades combineert Supergiant Games verschillende genres. De game wordt bestempeld als een isometrische actie-, roguelike game met RPG-elementen.

De ontwikkeling van Hades verloopt echter niet op dezelfde manier als de eerder genoemde games. Voor het eerst in de geschiedenis van de studio is besloten de game eerst in early access uit te brengen. Tijdens de Game Awards op 6 december 2018 werd onthuld dat de game exclusief verkrijgbaar is in de Epic Games Store. Op basis van de feedback tijdens de early access-periode wordt de game aangepast.

Hades 
 Pixel Vault

Keuzes maken

Hades is een roguelike en dat betekent dat je steeds een nieuwe run start. Elke run begint op de bodem van de onderwereld in het huis van Hades, dat dienst doet als basis. Daar krijg je de keuze om te starten met een wapen dat van belang is voor het verdere verloop van je playthrough. Wanneer je alle vijanden in een kamer hebt verslagen, kan het zijn dat een van de goden je een “mythical boon” geeft. Daarmee krijg je drie keuzes om het gekozen wapen te upgraden.

Als wapen kun je kiezen uit een boog, zwaard, speer, drietand en nog tal van andere mogelijkheden. De keuze van je wapen bepaalt ook grotendeels je speelstijl. Kies je voor een boog, dan kun je vijanden op een afstand uitschakelen, maar word je sneller overrompeld door groepen vijanden. Een zwaard kan dan weer makkelijker afrekenen met hordes vijanden, maar daarmee loop je meer risico omdat je van dichtbij moet aanvallen.

Hades is meer vergevingsgezind dan andere games binnen hetzelfde genre dankzij een upgradesysteem. Je verzamelt tijdens elke playthrough sleutels en munten waarmee je nieuwe wapens kunt vrijspelen en je personage kunt upgraden. De munten kun je spenderen wanneer je sterft en neem je mee in elke nieuwe run.

Ook magie is een belangrijk element in de game. Magie zorgt ervoor dat je uit benarde situaties kunt ontsnappen. Zo is het mogelijk om over een vrij lange afstand vijanden te ontwijken of deze af te remmen door een veld rond je personage te creëren dat ze achteruit duwt.

Hades 
 Pixel Vault

Typisch Supergiant Games

De games die de studio eerder ontwikkelde staan erom bekend op grafisch gebied een bijzondere stijl te bieden. Het roguelike genre staat erom bekend enkele ruwe kantjes te hebben, maar dat is zeker niet het geval voor Hades. Met diens knappe gamedesign en dialoog tussen de speler, de zoon van Hades, goden en monsters weet het een sfeer te creëren die men kan beschrijven als angstaanjagend met een ludieke toets.

Supergiant Games weet ook elke keer opnieuw een komische noot toe te voegen aan diens games. Ook in Hades is dat duidelijk te merken wanneer je enkele vijanden ontmoet in de onderwereld. Daarnaast worden de sfeer en muziek tijdens elke nieuwe poging om te ontsnappen aan de god van de onderwereld goed neergezet. Die muziek werd gecreëerd door Darren Korb die maar liefst een uur aan muziek componeerden voor de game.

Hades 
 Pixel Vault

Een blik in de toekomst

Hades is een game die ontwikkeld wordt samen met de actieve spelers. Die spelers geven feedback aan de studio waarna deze bekijkt of er al dan niet iets mee gedaan wordt. Zo wil Supergiant Games in de loop der jaren hun game blijven optimaliseren tot een volwaardig product. De studio verwacht de game klaar te hebben binnen een tijdspanne van drie jaar.

De studio wist eerder te melden dat ze elke maand een grote update willen lanceren voor de game. Om mee te werken aan de ontwikkeling van de game en diens updates te ontvangen moet er wel betaald worden. De early access-versie van Hades is voor 17,49 euro te koop in de Epic Games Store.

Een eerste update verscheen in januari 2019 en kreeg de naam The Chaos Update. Deze update brengt meteen een hoop veranderingen met zich mee. Er werden nieuwe settings toegevoegd, bugs en glitches opgelost, nieuwe vijanden geïntroduceerd, gameplay-elementen verbeterd en nog veel meer. De volledige patch notes kun je hier lezen.

Releasedatum: 6 december 2018 (Early Access)